hjälp, hästen är sjuk.

B

BebbeBaby

19.30 - kom till stallet & skulle ta in hästen från betet. möts av en hängig & seg häst. får knappt ut honom ur hagen, han går stappligt & motvilligt med mej. jag ser att han inte ser okej ut & tempar honom, visar 40.8 grader. normal puls, ingen värme i hovar, leder eller så. är inte förkyld, snorig eller hosta. magljud hörs. ställer in honom i böxen, han äter av halmen, men har ingen större aptit. ringer veterinären som inte har tid att prata, stressig. men säger att jag ska avvakta tills imorgon bitti om han äter, dricker & inte blir sämre.

23.30 - hästen är likadan, dock lite mer allmänpåverad, men äter fortfarande lite motvilligt av halmen. har druckit. visar 41.2 grader i temp, men ingen annan förändring.

så vad tror ni att det kan vara? ska givetvis ringa veterinären igen imon bitti. man känner sej så hjälplös. :(

Sv: hjälp, hästen är sjuk.

Ring vet igen!!!!!
Säg att temp stiger.
Min gräns är på 39 grader, tänk om han blivit ormbiten, "ser" du någon svullnad någonstans, mulen, benen eller?

Hade min häst haft så mycket feber så hade jag legat på veterinären och krävt ett besök. Låter inte bra det där.

det finns ingen som helst svullnad någonstans, inga konstigheter alls. har kollat honom noga fler gånger, både jag, stallägaren & min tränare. men dom tycker också att jag ska avvakta tills imon bitti. men det är lika bra att slå veterinären en signal till nu, man lär ju inte förlora på det.

Nä, inte avvakta, RING. Äter han kraftfoder? Typ betfor?? Dricker?? Tycker inte det låter bra att han är så allmänpåverkad.

Senast ändrad:

ska ringa veterinären nu igen.

nä han äter bara gräs & mineraler & han har druckit nu idag ja. just nu äter han halm i boxen.

Senast ändrad av en moderator:

Gör det absolut, ring,
han blir ju sämre iom att tempen stiger, har faktiskt aldrig vart med om en häst med så hög temp.

mimus skrev:
Gör det absolut, ring,
han blir ju sämre iom att tempen stiger, har faktiskt aldrig vart med om en häst med så hög temp.
Jag har inte varit med personligen, men en bekant till mig råkade ut för det. Hennes häst hade blodförgiftning och dog tyvärr 2 dygn senare pga för sen vård. :(

svårt att säja utan att ha sett hästen, men min första tanke när jag såg din fråga är att hästen kan ha fång...
Och jodå, ALLA hästar kan få fång, inte bara feta shetlandsponnyer... :crazy: (tänk vad enkelt det hade varit om det "bara" var små ponnyer om fick fång)
Har du känt efter om det är dunkande puls vid kotorna?
Hur gör han när han ska vända sig om i boxen? Går runt med alla 4 eller lägger över vikten på bakbenen och går runt enbart med frambenen?

Jag började diret tänka på hovböld... (eller fång som någon annan skrev)

..så nu vill vi ha uppdatering! :confused:

Det låter mycket allvarligt. Hade det varit min häst hade jag varit på veterinären som en igel och krävt att han/hon skulle komma och titta på hästen.

Det låter dom om hästen blivit ormbiten.
Har ni huggorm där du bor? För någon typ av förgiftning låter det som.
Eventuelt att han ätit någon giftig växt.

Hoppas tystnaden beror på att hästen är under vård nu........ :( , då användaren inte är online längre.

Ring vet omgående om du inte gjort det, jag hade inte tordas lämna en häst med så hög temp under natten utan tillsyn.

Min åring fick lunginflammation i vintras och hade då 40.5 i feber. Inga symtom på dagen, men på kvällen blev han akut sjuk med feber, svettningar, hängig, åt ej, fåsade och darrade. Så det kan gå fort.

Han blev bra efter febernedsättande och penicillin.

Hittade mitt fd kallblod med 41 c i temp en sommar. Akut ehrlichios trodde vet. Fick påbörja behandling samma kväll och några dagar senare var det borta. Trots att hon endast klarade en injektion innan magen pajade. Vet sa att det rimligtvis fungerade med så lite behandlning för att det var så tidigt i sjukdomen (om det nu var det)
Sällan man ser det akuta stadiet..

Men nu blir man ju orolig!
Hur gick det, kom veterinären ut? Hur mår hästen?

*lån*

Det är inte ovanligt att hästar får hög feber och det är inte som med oss bara för att dom har över 40, men klart man blir orolig och att det är nåt fel på hästen, en del virus kan ge höga febertoppar som bara försvinner efter nåt dygn...finns inga ytliga saker man kan ta på så är det sannolikt att hästen fått virus av nåt slag.

De kan bli ok ändå. Har 2 exemplar i hagen som inte bahandlats,. Nr 1 hade inte feber och då ville vet inte ge penicillin. Nr 2 gav sig vet f-n på hade a) kolk och var det inte det så var det b) fång. Vi krävde blodprov och det var positivt på erlichia. Då hade hästen redan piggnat till så vi ville inte chansa på penicillin.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 814
Senast: Capybara
·
Hästvård Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har...
Svar
8
· Visningar
2 635
Hästvård Jag har för första gången i min 25-åriga hästägarkarriär en förkyld häst :nailbiting: - liite (0.2 - 0.4 grad) förhöjd temp, en massa...
Svar
14
· Visningar
8 708
Senast: MorvanMorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix