Hjälp! Hästarna äter upp stallet

ylvaaskersund

Trådstartare
Mina hästar gnager på utsidan av stallet, gammal ladugård från 1800-talet är tydligen mycket god. Men varför? Och vad kan man göra åt det? Jag kan tillägga att dom har mkt mat och levande virke i sin stora hage, plus att dom får mineraler att äta.

Sv: Hjälp! Hästarna äter upp stallet

Man kan måla med ren tjära, men det passar kanske in i byggnaden?
Annars kan man ju stänga av så att hästarna inte kommer åt själva stallet med ett staket någon meter ifrån.

Vällagrat med andra ord.. vem gillar inte det? hehe.

Finns väl massa snusk att smeta på?

Hoppas att du får bukt på dina "termiter". :)

sätt ett staket runt om stallet så att de inte kommer åt att bita. tjära är inte så snyggt om det är falu färg på stallet..

Dom går på lösdrift så det går inte att stänga ut väggarna tyvärr, men jag ska prova tjära! Tack för tipset:bow:

Crubnix, cribhalt o allt vad de heter. Det kan man köpa i hästbutik och smörja på trät. Smakar äckligt och får de flesta hästar att sluta bita. Blir inte så "fult" men man måste nog smörja på regelbundet.

Jag använde Crib-Halt på utsatta delar i mitt stall och det hjälpte riktigt bra. Hästarna tog en tugga och sedan aldrig mer (vilket är fullt förståeligt för det smakar verkligen viiidrigt, även om man bara får i sig väldigt lite). :devil: Fast det måste nog smörjas på ganska regelbundet som sagt.

Jag pratade med en vet igår och hon sa att hästarna behöver mera salt, salt finns tydligen i gammal falurödfärg! Nu får dom salt i fodret istället så dom slipper gnaga på färgen! Men tack för alla tips, dom behövs nog dom också då stallgnagandet har blivit en ful vana hos de två!

En billuigare variant än crib halt är att ha på ättiksprit på en blomspruta och spruta på utsatta områden. Har hjälpt hos mig

Det funkade inte hos mig:S min gnaggde ändå... senap+peppar var tydligen också gott. ska testa tabasco nu!

Behöver det målas om? :) Ha lite sand i färgen, det tycker dom inte är gott att bita i, det blir ungefär som sandpapper :) Har inte provat själv, men ska nog ha det på väggen mellan mina två boxar för där tycker dom det är gott att äta....:angel:

Kan också bero på proteinbrist, och kan avhjälpas tex med lite foderjästtillförsel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 806
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 911
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka