TessieW
Trådstartare
Behöver höra era kloka tankar om vad diarré hos flertalet hästar i samma stall kan bero på. Står i ett stall där ser serveras analyserat hösilage. Nu under hösten har de flesta av hästarna blivit dåliga i magen, vissa till och från och vissa är dåliga hela tiden. En av hästarna äter numera hö sedan minst en vecka tillbaka men är fortfarande dålig i magen, från komockor till vattentunn diarré. Min häst är helt normal i magen och går i samma hage som en häst som är dålig i magen. Enda gången min häst varit lite lös i magen var när jag ökade på ett par kg på hösilaget och det varade 2-3 dagar. Men hon har aldrig haft sprutande diarré som de andra hästarna haft/har.
Vad kan det bero på? Förra året hade vi inte dessa bekymmer och hästarna går i samma hagar som mockas kontinuerligt och vilar under sommaren. Det finns väldigt kort gräs i hagarna. Det har inte spelat någon roll om det varit frost eller ej, för hästarna har varit dåliga även när det varit plus 10 hela natten. Torrsubstansen på hösilaget ligger på 66% och smältbart råprotein på 41 g/kg foder.
En spontan tanke hos mig är, kan mask orsaka dessa symptom? Vi tog träckprov innan sommaren och de hästar som påvisade mask avmaskdes. Under sommaren/hösten har flera nya hästar flyttat in. Min häst har varit nollad på alla träckprov de senaste 5 åren Och min häst är ju nästan den enda som inte varit dålig.. vad tror ni?
Hästägarna är oroliga över detta och jag med
Vad kan det bero på? Förra året hade vi inte dessa bekymmer och hästarna går i samma hagar som mockas kontinuerligt och vilar under sommaren. Det finns väldigt kort gräs i hagarna. Det har inte spelat någon roll om det varit frost eller ej, för hästarna har varit dåliga även när det varit plus 10 hela natten. Torrsubstansen på hösilaget ligger på 66% och smältbart råprotein på 41 g/kg foder.
En spontan tanke hos mig är, kan mask orsaka dessa symptom? Vi tog träckprov innan sommaren och de hästar som påvisade mask avmaskdes. Under sommaren/hösten har flera nya hästar flyttat in. Min häst har varit nollad på alla träckprov de senaste 5 åren Och min häst är ju nästan den enda som inte varit dålig.. vad tror ni?
Hästägarna är oroliga över detta och jag med