Hjälp - häst som matvägrar!

Y

Ynthe

Hämtade ju hem min nya häst igår, och hade innan dess fått hjälp här på buke (tack så jättemycket! :) ) att räkna ut en vettig foderstat, bestående av pellets, korn, betfor och havre, samt givetvis hö(silage).

Hästen har tidigare gått på hö (oanalyserat), som jag heller inte fick något med för en övergångsperiod s a s, och havre.

Problemet är att hon matvägrar! Hon äter förvisso höet och halmen (vetehalm) med god aptit, likaså havren slinker ner utan problem.
Problemet är resten. Hon rör inte kornet, pelletsen eller betforen. Kornet äter hon om man "matar" henne, dock med ovilja.

Så hur ska jag göra? Själv tror jag att det är en övergångsperiod med miljöombyte osv, och har haft överseende med det hittills (ett dygn alltså), men håller det i sig måste jag ju givetvis göra något åt det.
Men vad ska jag göra? Och hur länge kan jag det låta vara som det är innan det blir risk för "skada" hos hästen?

Nyfiken och glad i övrigt, har inte märkt några "förändringar" hos hästen.

Otroligt tacksam för svar! :bow:

Sv: Hjälp - häst som matvägrar!

Hej!! Varför inte börja med en fodersort i taget!!Varför ska du ge hästen allt på en gång...Vad fick hon hos sin förra ägare??Hon kanske inte har ätit pelletsfoder,betfor eller korn förr....
Börja med havren sen kan du lägga till lite betfor tex o sen lägga till kornet...
Varför ger du både pelletsfoder,korn o havre tillsammans...
I pelletsfoder har du ju oftast allt det inräknat!!:smirk:
Vad är det för sorts pellets du ger henne?
Min häst är inte heller förtjust i korn....Föresten så är det mer energi i korn än havre!!
Mvh/miloo2:bow:

Korn är inte gott! Det smakar beskt så alla tycker inte om det.

måste bara fråga. Allt detta med foder hit och dit gör mig förvirrad. Jag har en häst som inte "tåler" havre och då kollade jag med en som säljer foder och dessutom föder upp dyra halvblodshästar. Hon sa till mig att man kan ge korn istället för havre...för att havre innehöll mera energi....:confused: .... då rekommenderade hon mig att ge kraft grund, korn och vetekli. Det funkade ett tag tills han började tränas mycket. Då fick han förlite motor. så nu idag går han på havre i alla fall och korn, betfor och vetekli...... nu har han inte gått i träning på ett tag så jag kan inte jämföra....

Pimsen skrev:
måste bara fråga. Allt detta med foder hit och dit gör mig förvirrad. Jag har en häst som inte "tåler" havre och då kollade jag med en som säljer foder och dessutom föder upp dyra halvblodshästar. Hon sa till mig att man kan ge korn istället för havre...för att havre innehöll mera energi....:confused: .... då rekommenderade hon mig att ge kraft grund, korn och vetekli. Det funkade ett tag tills han började tränas mycket. Då fick han förlite motor. så nu idag går han på havre i alla fall och korn, betfor och vetekli...... nu har han inte gått i träning på ett tag så jag kan inte jämföra....

Tål den inte havre pga att den blir "piggare"??
Korn innehåller mer energi än havren...trodde oxå tvärtom tills jag var på en foderagronom kurs på SLU...Helt fel alltså bättre att ge havre än korn...dessutom så är korn mer svårsmält än annat foder,även då den är krossad..
Om jag var dej och hade en häst som går i lite hårdare träning så skulle jag sluta med kornet och kliet och ersätta det med kraft grov.
Du kan med fördel kombinera det med havre och lite betfor...
mvh/miloo2:bow:

Du måste vänja in din nya häst sakta och lugnt på de nya fodermedlen! Börja med 0,5-1 dl och blanda in i havren. Sedan ökar du på så sakta tills du kommit upp i rätt mängd.
//marti

Lugn och fin ;) Ett dygn utan kraftfoder, eller en vecka, dör inte ens en mager häst av ;) Det viktigaste såhär i början med alla foderbyten, miljöombyte och ett helt nytt liv är att hästen DRICKER och äter grovfoder, så magen klarar sig. Ge det lite tid och som ovan skrivet, vänj in saaaakta.

Min häst matvägrade TOTALT i nästan 2 dygn en gång efter hon varit iväg på behandling i 10 dagar och kom tillbaka. Haft 2 tvära foderbyten på 10 dagar mot min vilja och när hon kom hem tvingade jag ut henne i en otäck utebox utan sin bästis. Stress, åt och drack knappt inte alls, gissa vad som hände? Kolik.
Men, då åt som sagt inte min häst alls av sitt grovfoder. Det är det viktigaste.

Du kan säkert vänta en vecka och få kasta ut korn och det hon inte äter upp. Har hon då inte ändrat sig, ja då skulle jag skita i att de de fodersorterna, vissa är finsmakare tyvärr. Men ha tålamod :D
å lycka till med ny häst!

Miloo2 skrev:
Tål den inte havre pga att den blir "piggare"??
Korn innehåller mer energi än havren...trodde oxå tvärtom tills jag var på en foderagronom kurs på SLU...Helt fel alltså bättre att ge havre än korn...dessutom så är korn mer svårsmält än annat foder,även då den är krossad..
Om jag var dej och hade en häst som går i lite hårdare träning så skulle jag sluta med kornet och kliet och ersätta det med kraft grov.
Du kan med fördel kombinera det med havre och lite betfor...
mvh/miloo2:bow:

Tusen tack för ditt svar! Hoppas på mer hjälp.:bow:
Jag köpte honom för lite mer än 1 år sedan och då gav hans ägare honom ingen havre p g a att han flippade ur helt enkelt började stegra bralla o s v. Hon gav då honom enbart kraft. När jag sen provade med havre så blev han som hon sagt. Jag blev rädd för min egen häst. Han brallade och stegrade och började slänga sig åt sidan m m...då tar jag det som att han får så mycket energi att han inte vet vad han ska göra av den. Jag började då som jag skrev att ge honom kraft. Han lugnade sig men fick för lite motor istället då, när han tränades. Varför ska jag inte ge kli? Är inte det för magen?

Hoppas på svar.....:banana:

Åh om jag ändå hade bättre minne....
Jag har iaf gått på foderkurs där vi diskuterat detta "fenomen" att vissa hästar bara inte går att ha på havre, de blir som du beskriver din har blivit. Om jag inte minns fel är det något ämne i havren som man tror dessa hästar inte "tål" eller reagerar så starkt på. Det finns hästar som inte kan äta havre hela sina liv. Det är inte så att de får "för mycket energi" utan de får någon "knäpp" och tål det bara inte...

Så om jag var du skulle jag undvika havre helt, både i ren form och i färdigfoder för det är bara inte roligt när hästen blir så tokig att man blir rädd för den... :( Fråga dig för hos foderförsäljaren, det ska finnas färdigfoder utan något havre i, jag tror att bla Kraffts Rehab är utan havre.

veronican skrev:
Åh om jag ändå hade bättre minne....
Jag har iaf gått på foderkurs där vi diskuterat detta "fenomen" att vissa hästar bara inte går att ha på havre, de blir som du beskriver din har blivit. Om jag inte minns fel är det något ämne i havren som man tror dessa hästar inte "tål" eller reagerar så starkt på. Det finns hästar som inte kan äta havre hela sina liv. Det är inte så att de får "för mycket energi" utan de får någon "knäpp" och tål det bara inte...

Så om jag var du skulle jag undvika havre helt, både i ren form och i färdigfoder för det är bara inte roligt när hästen blir så tokig att man blir rädd för den... :( Fråga dig för hos foderförsäljaren, det ska finnas färdigfoder utan något havre i, jag tror att bla Kraffts Rehab är utan havre.

Ska man bara utfodra med färdigfodret då? ingen betfor, ingen kli eller korn? har väldigt svårt för det här med foderstater..... frågat hit och dit alla säger olika....

Pimsen skrev:
Ska man bara utfodra med färdigfodret då? ingen betfor, ingen kli eller korn? har väldigt svårt för det här med foderstater..... frågat hit och dit alla säger olika....

Ja du vem vet!? Alla säger så olika..gör så gör si...Vänd dej till en foderagronom på SLU lr fråga någon som är insatt i foderfrågor på tex Granngården!!Här på buke så får man råd av folk som visserligen är bra i vissa fall..men de flesta utgår i från sina egan hästar..Alla individer är olika...min häst som är extremt svårfödd har äntligen börjat att svara på fodret nu...Jag fodrar enbart med Grovfoder(hö)Helhavre och kraft protein...Jag krångla o hade mej oxå i början o tillsatte olika former av foder..tex korn,kli,havre,betfor..blanda o mixa men inget hände...Nu äntligen så ökar hon i vikt + att hon är super fin att rida...Annars väldigt het häst men nu harmonisk...trots havren!!:banana:

Miloo2 skrev:
Ja du vem vet!? Alla säger så olika..gör så gör si...Vänd dej till en foderagronom på SLU lr fråga någon som är insatt i foderfrågor på tex Granngården!!Här på buke så får man råd av folk som visserligen är bra i vissa fall..men de flesta utgår i från sina egan hästar..Alla individer är olika...min häst som är extremt svårfödd har äntligen börjat att svara på fodret nu...Jag fodrar enbart med Grovfoder(hö)Helhavre och kraft protein...Jag krångla o hade mej oxå i början o tillsatte olika former av foder..tex korn,kli,havre,betfor..blanda o mixa men inget hände...Nu äntligen så ökar hon i vikt + att hon är super fin att rida...Annars väldigt het häst men nu harmonisk...trots havren!!:banana:

Hur får man tag på en foderagronom på SLU? Dinns det någon hemsida där man kan skicka mail till dem eller får nr till dem?:confused:

Det ÄR svårt att veta!!
Som Miloo2 säger kan du gärna vända dig till en foderrådgivare, du kan få gratis rådgivning från folk på Krafft -som INTE säger åt dig att bara använda deras produkter ;) Har haft ute en tjej därifrån på föreläsning i flera stall jag stått i och hon har varit toppen! Förutom att jag varit på 3 eller 4 föreläsningar med henne, har jag gått en foderkurs som vuxenskolan anordnade på kvällstid i en grannstad här med både veterinärer och foderrådgivare, jättekul.
Men varken jag eller nån annan på buke är väl "expert" eller fullärd.
DOCK finns det tumregler de flesta är överrens om;

Hästen är som du vet gräsätare och gjord för att äta nästan dygnet runt. Vad är då viktigast när du gör foderstat?
-Grovfodret!
Har du analys på det? Skitbra! Annars, ta det! Utan analys är det meningslöst att fråga vilket kraftfoder man ska komplettera med, det är som att fråga vilka kryddor du ska ha i maten, när du inte vet vilka råvaror du ska ha?? Är du med? ;)
Har du ett grovfoder med "lagom" värden för den typ av häst du har (tex mer näring och mer protein åt en unghäst än en fullvuxen) så är det skitenkelt! Då kan du köpa ett färdigfoder, lägga till lite mineraler och se glad ut! Ingen betfor behövs, inget kli, inget pusslande av olika foder.
MEN, få av oss har turen att ha "perfekt" hö.
Då blir det detta pusslande. Men det finns färdigfoder som är avsedda för detta med.

Om du PM:ar mig kan du få mailadressen till min foderrådgivare, hon räknar ut foderstat åt dig gratis, om du vill ha hjälp?
Förstår att du tycker det är rörigt, men det är absolut inte omöjligt!

Mvh Veronica

veronican skrev:
Det ÄR svårt att veta!!
Som Miloo2 säger kan du gärna vända dig till en foderrådgivare, du kan få gratis rådgivning från folk på Krafft -som INTE säger åt dig att bara använda deras produkter ;) Har haft ute en tjej därifrån på föreläsning i flera stall jag stått i och hon har varit toppen! Förutom att jag varit på 3 eller 4 föreläsningar med henne, har jag gått en foderkurs som vuxenskolan anordnade på kvällstid i en grannstad här med både veterinärer och foderrådgivare, jättekul.
Men varken jag eller nån annan på buke är väl "expert" eller fullärd.
DOCK finns det tumregler de flesta är överrens om;

Hästen är som du vet gräsätare och gjord för att äta nästan dygnet runt. Vad är då viktigast när du gör foderstat?
-Grovfodret!
Har du analys på det? Skitbra! Annars, ta det! Utan analys är det meningslöst att fråga vilket kraftfoder man ska komplettera med, det är som att fråga vilka kryddor du ska ha i maten, när du inte vet vilka råvaror du ska ha?? Är du med? ;)
Har du ett grovfoder med "lagom" värden för den typ av häst du har (tex mer näring och mer protein åt en unghäst än en fullvuxen) så är det skitenkelt! Då kan du köpa ett färdigfoder, lägga till lite mineraler och se glad ut! Ingen betfor behövs, inget kli, inget pusslande av olika foder.
MEN, få av oss har turen att ha "perfekt" hö.
Då blir det detta pusslande. Men det finns färdigfoder som är avsedda för detta med.

Om du PM:ar mig kan du få mailadressen till min foderrådgivare, hon räknar ut foderstat åt dig gratis, om du vill ha hjälp?
Förstår att du tycker det är rörigt, men det är absolut inte omöjligt!

Mvh Veronica

Tack! Vill gärna ha hjälp. Nu är det så att jag är ny på denna sidan och vet inte riktigt vad pm:ar är....:o
Jag har inte analys på höet heller så det måste jag också ordna först.

Tacksamma hälsningar/ Pimsen

Då skriver jag till dig, så vi inte stjäl mer uppmärksamhet från originalinlägget, förlåt!!

(PM är privat mail, du ser en gul ruta uppe till höger där det står Välkommen tillbaka Pimsen och under där kommer det stå 1 nytt PM)

-måste till stallet först bara!

Tack för svaren allihop!
Nu igår kväll satte jag en kompis (kunnig sådan) på att räkna på en ny foderstat till hästen som enbart består av höet, pellets och havre, allt för att göra det enklare. Verkar fungera bra, visserligen äter hon inte pelletsen än, men havren slinker ju ner, likaså hö och vatten dricker hon som hon ska (hade hon inte gjort det hade jag blivit orolig på allvar! :eek: ).
Verkar komma mer och mer tillrätta i övrigt också, idag sprang hon inte runt som en tok i hagen som hon gjorde igår (gott tecken får vi hoppas!).
Återigen, tack!

Ynthe skrev:
Tack för svaren allihop!
Nu igår kväll satte jag en kompis (kunnig sådan) på att räkna på en ny foderstat till hästen som enbart består av höet, pellets och havre, allt för att göra det enklare. Verkar fungera bra, visserligen äter hon inte pelletsen än, men havren slinker ju ner, likaså hö och vatten dricker hon som hon ska (hade hon inte gjort det hade jag blivit orolig på allvar! :eek: ).
Verkar komma mer och mer tillrätta i övrigt också, idag sprang hon inte runt som en tok i hagen som hon gjorde igår (gott tecken får vi hoppas!).
Återigen, tack!

Vad kul att det verkar fungera nu:banana: ...du gjorde rätt i att ta hjälp av någon kunnig....Låter klokt det ni kom fram till oxå...havre,pellets och ett bra grovfoder...varför krångla till det;)
Hon kommer snart att äta peletsen oxå...prova att ge henne lite i handen så hon får smak på det!!!:idea:
Lycka till nu!!!:)
Mvh miloo2

Ja, absolut.
Visserligen blev det lite lägre kvoter, men å andra sidan räknade vi arbetstillägget lite i överkant, så det borde väl ta ut sig själv tycker jag... Är ju inga jättesmå kvoter, men något lägre än vad som är önsvärt dock.
Har även skippat mineralerna sålänge, då hon dissar alltihop om de finns där. Tänkte börja med dem när hon börjar äta pelletsen, för då kan man ju blöta den och blanda i mineralerna där. Hon verkar för övrigt ha börjat äta pelletsen också (iallafall när jag var där idag). Visserligen går det segt, men äter det gör hon iallafall. Ska låta det flyta på ett tag så innan jag börjar med mineralerna dock.
Men det är jättekul att hon börjar finna sig mer och mer tillrätta nu, verkligen!
Men ändå, TACK! Vad skulle man göra utan Buke?

det enda rådet jag kan ge dig är att blöta fodret måttligt och hälla i rivna morötter och äpplen i det för att ge det en sötare smak.. hästar är precis som oss människor, och tycker mer om sött än beskt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 911
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 550
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama