Hjälp! Häst som bockar när...

M

Merca

Hejsan!
Har ni tips på hur man ska göra med en häst som bockar när han blir rädd? Alltså att ryttaren kommer ur balans och då passar han på att bocka! (hästen är ganska ny på stället och har innan varit hos uppfödaren i 9 år).
Han blir enbart rädd/skrämd vid plötsliga ljud, typ som när någon river, tappar en bom, osv!:confused::confused::confused:

Sv: Hjälp! Häst som bockar när...

En sån häst kräver en ryttare som inte kommer ur balans, eftersom det då bara blir värre. Se till att sadeln inte glider, det kan också upplevas jätteläskigt av vissa hästar.

Sen är det miljöträning som gäller, kanske bäst att leda runt honom till en början i ridhuset när folk rider omkring honom och hoppar osv? Med rätt träning så kommer det nog att gå över :) Hästen måste lära sig att bli trygg med sin ledare/ryttare.

ja, ska testa detta!=)

fast jag är ju inte rolf-göran direkt som är superproffs!
kanske är halsrem en bra ide? :confused:

Ja halsrem kan nog vara bra så att du känner dig tryggare (då känner hästen det och blir också trygg). Mycket miljöträning där du leder honom till en början tror jag är bäst så att han lär sig lita på dig i alla situationer.

Jag har inte såmycket erfarenhet av sådant och skriver bara för att hitta tillbaka hit :) hoppas det blir bättre
hört att man ska gå in på volt när hästen bockar :)

Vad jag tror så är det antingen en nervig häst eller så är det en busig häst.. I båda delar så kan han behövas ridas av någon som är rutinerad, som kan hålla balansen och komma tillbaka till ridning. En nervig häst är lite hoppig, känslig (vaksam?) hela tiden, men dom tycker jag sällan att dom bockar, du brukar bara kuta iväg, dom busiga hästarna är snälla emellan och rätt lugna, men tar tillfället i akt när den ges att busa...

Känsliga, nervösa och lite rädda hästar brukar inte bocka, utan snarare sticka iväg. Men det finns väl kanske undantag?

Om hästen bockar så brukar jag driva den framåt bara.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar