Hjälp han tappar all sin man!!

L

Lollo25

Min häst har börjat tappa massor av tagel, främst manen. Jag fattar inte varför! Hårlossning på människor kan ju utlösas av bl a stress, men han står i en lugn miljö o har plötsligt börjat tappa massa tagel senaste månaden! Jag har aldrig borstat mycket, i så fall med en mjuk borste, men nu kan jag inte ens reda ut den med fingrarna, det bara ramlar massa hår hela tiden! Jag är rädd att han ska tappa all!
Han har inga eksem, skabb eller något. Kliar inget. Och han är inte speciellt torr eller mjällig i mankammen. Han har alltid haft sliten och tunn man, svansen är tjockare men sliten. Eftersom han är arab är det tabu att stubba manen etc för att ge den nytt liv (/låta den komma tillbaka). Funderar på något foder, kanske ge bvitamin, men känns lite sent att ge nu i efterhand. Bvitamin är ju viktigt för vårat hår. Tips? Orsak?!
 
Sv: Hjälp han tappar all sin man!!

Troligen vitaminbrist... Extra tillskott av A-vitamin borde hjälpa. Kanske eventuellt skulle behöva B också.
Det bästa är nog att be veternär komma ut och ge vitaminspruta om det är så att han tappar jättemycket. Då märker du skillnar redan på två dagar.
Går ju givetvis ge i fodret också, men effekten blir aldrig densamma. Ultrasan brukar vara jättebra, men är lite karenstid på det om du ska tävla och så..
 
Sv: Hjälp han tappar all sin man!!

Min häst tappar tagel i manen varje år när hon fäller. Vi borstar henne typ aldrig, bara ibland med en vanlig, mjuk hårborste för människor.
Hon har korrekt foderstat och får alla vitaminer/mineraler, hon fäller alltid manen ändå.. :crazy: Inget att göra åt på henne tror jag.

Kan man inte för en gångs skull strunta i den där traditionen att inte klippa arabens man, den växer ju snart ut igen.
Kanske är värt att pröva? Eller bara klippa topparna med en urtunningssax, det syns ju inte så tydligt.
Jag klipper en liiiiiten bit då och då på min Bruksnordis, vilka heller aldrig brukar ha friserad man.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp han tappar all sin man!!

("lånar knapp" )

Till tråd skaparen
Hej!

Vad får hästen för foder och eventuella tillskott?

Vid överdosering av selen så tappar väl hästen päls etc:
 
Sv: Hjälp han tappar all sin man!!

Tack för svaren.
Han äter hösilage och havre. Och får mineral blå. Men han får sällan frukt osv. Och a-vitamin låter konstigt tycker jag, det tillverkar de väl själva? Morötter innehåller väl annars en del a-vitamin? Jag ska köpa bvitamin imon. Men hur fort växer det ut? Och blir den tjock igen?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
J
Hästvård Har en islandshäst, svenskfödd. Hon har tappat delar av sin man. Jag köpte henne i våras och fick hem henne i början av juni, när jag...
Svar
7
· Visningar
942
Senast: Johanna-79
·
K
Hästvård Någon som råkar ut för detta nu när kommer våren å sommaren kommer? Under denna tid så tappar pollen manen, den bara trillar av (hon får...
Svar
16
· Visningar
1 482
Senast: Kharachi
·
Hästvård Hola, Jag har en inhysning i mitt stall. Enligt uppgift lär den ha eksem. Ägaren har inte haft den så länge varför det inte kan...
Svar
14
· Visningar
3 475
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp