HJÄLP! Han lever rövare i transporten!

H

Hot Shot

Någon som har några tips så är jag jättetacksam!

Har en fyraåring som snällt går in i transporten men så fort det är stängt om honom sparkas det hej vilt. Värst är han första kvarten, sen lugnar han sig något och får sina "attacker" då och då under resans gång. Han är inte rädd, utan bara tjurig och envis.

Vi har tre fönster i släpet, kanske är han lugnare om det är mörkt, eller också blir han bara ännu värre.

Det blir bättre med hönät men när han är mätt börjar han bråka igen.

Känns trist då det är en superfin häst och alla tränare lovordar honom och tycker han är så okomplicerad och positiv i ridningen, dom skulle bara veta. :crazy: Det här ska bli min blivande lilla stjärna på tävlingsbanan men för tilläller kan han inte stå still fem minuter på tävlingsplatsen och jag måste ha med någon som leder honom mellan klasserna. :smirk:

Vi åker ca en dag i veckan, ofta längre turer så det vore ju skönt om det kunde bli slut på dom här dumheterna.

När han väl får komma ut är han överlycklig över att få arbeta och se sig om i nya miljöer, det är själva transporten dit som är problemet.

Han har tidigare bara åkt lastbil och då är han underbar. Det är ju mkt ljusare och större och så gör ju sällskapet av andra hästar mkt.

Tacksam för tips.... :)

Sv: HJÄLP! Han lever rövare i transporten!

Precis min tanke också bredåkare? En del lever rövare när de har långa transportskydd på, en del när man bli omkörd av andra fordon. Provat att lämna lilla dörren öppen när du parkerar? Har en egen teori om att många hästar lever rullan/ svårlastade på att de får för dåligt med syre i släpet spec. under varma årstiden.

Tack för tipsen. Vi har provat att åka brett men det hjälpte inte tyvärr...ska prova att åka utan skydd imorgon, kan ju ta på honom vanliga benskydd och boots så att det skyddar lite. Han har ju haft på sig höga skydd i lastbilen utan problem men det är ingen höjdare att se dom nya fina tranportskydden ligga söndertrampade i släpet, han tar av sig minst ett under resan!!! :crazy:

Hot Shot skrev:
Tack för tipsen. Vi har provat att åka brett men det hjälpte inte tyvärr...ska prova att åka utan skydd imorgon, kan ju ta på honom vanliga benskydd och boots så att det skyddar lite. Han har ju haft på sig höga skydd i lastbilen utan problem men det är ingen höjdare att se dom nya fina tranportskydden ligga söndertrampade i släpet, han tar av sig minst ett under resan!!! :crazy:

de flesta bussar har ju bra ventilation och ibland t om AC, det kan vara så enkelt att det blir för varmt åt hästen...jag skulle testa ta av trp skydden, det blir ganska så varmt under dom...sätt på ett par filtboots bara, eller vanliga boots och inget alls på benen och absolut inga täcken nu på sommaren eller om det inte är -15 grader ute.

Liknande trådar

Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
2 089
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama