HjÄlp!!! Han Hoppar Över Staketet

O

oscar

Har två islänningar varav den ena nyligen börjat rymma ur hagarna. han hoppar över eltrådarna. nu har vi inte haft elen på på länge då vi har småbarn. har satt på elen igen men vet inte om vi har för klent aggregat. han har ingen respekt längre : ( vad är bästa lösningen. försöka ge honom en rejäl stöt med stängslet? :devil:

Sv: HjÄlp!!! Han Hoppar Över Staketet

Nu har du problem. Har man varit korkad nog att lära hästarna att det inte finns ström i staketet så är det svårt att få dom att sluta rymma.

Hade det inte varit lättare att lära ungarna att det är el i staketet?
Dessutom så ska väl inte barnen klättra över eltrådarna heller in till hästarna?

Jag får hålla med CK.
Hästar som en gång börjat ta sig ur hagen på ett eller annat sätt brukar vara svåra att få ordning på. Jag är livrädd för sådana hästar då jag vet hur illa den kan gå om en häst befinner sig på en plats där den inte ska vara.
Jag förstår inte heller varför inte strömmen skulle kunna vara på. Är barnen så pass stora så de rör sig utomhus utan tillsyn så kan de väl begripa att man undviker att röra staketet alternativt så kommer de precis som hästarna lära sig när de kommer för nära. Nu när jag tänker på det känns det nästan snarare som att med strömmen på så är jag helt säker på att inga mindre barn kommer in till hästarna på egen hand. Det känns viktigare än att skydda dem från en stöt från staketet.
Men nu är ju skadan redan skedd. Om aggregatet är förklent tar du enkelt reda på genom att skaffa en stängseltestare som mäter strömmen i trådarna. Är det dålig kräm så får du se över staketet o kolla jordningen. Är det ändå dåligt så kanske det beror på aggregatet.
Brukar han försöka ta sig ut på samma ställe eller går han över lite var som helst? Steg ett blir ju att fixa strömmen o alltid ha aggregatet på men nu när han börjat gå ut kanske det krävs lite kraftigare åtgärder. Bygga högre staket?

Har två islänningar varav den ena nyligen börjat rymma ur hagarna. han hoppar över eltrådarna. nu har vi inte haft elen på på länge då vi har småbarn. har satt på elen igen men vet inte om vi har för klent aggregat. han har ingen respekt längre : ( vad är bästa lösningen. försöka ge honom en rejäl stöt med stängslet? :devil:

Skaffa bättre aggregat om det är dåligt med ström, ev. höja staketet och sen låta barnen lära sig "the hard way" att akta sig för stängslet. Det fick jag göra och jag tog ingen skada av det, man lär sig fort.

Skaffa bättre agregat hjälper inte om du inte har ett fungerande staket.

Se över staketet, behöver tråden bytas, är det fulskarvad med knutar, växer gräset mot tråden?
Om detta inte fugerar kan du ha ett "värstingagregat", du har inte mer fart i tråden för det.
Glöm inte skarvbleck, speciellt om han hoppar ut och skulle fastna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 250
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 086
Senast: Luff
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 563
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar