hjälp, gammal stel häst

Zaida

Trådstartare
Hejsan allihop!
Jag har haft min pony ute på foder i fyra år. jag fick henne när jag var nio och nu är 21. hon blev inte så bra skött där hon var på foder. flickan som red min häst hade tröttnat på att rida och vi hade inte fått ngn info. om det så min käraste pony har STÅTT mer eller mindre i ett-två år och hon blev inte så bra skött heller.

så nu står jag här med en pony jag älskar och inte vill ngt annat än väl men ja behöver hjälp för att komma "back on track". Jag har haft henne nu i tre månader och håller på att sätta igång henne, men jag har märkt att hon blir otroligt stel nu när det är så kallt. jag vet att jag ska skritta fram länge före och efter, men ibland så "hackar" hon liksom i gången innan hon är uppvärmd. jag tycker det är obehagligt och brukar leda henne runt då.

har ni några tips och råd till mig, kan jag göra ngt för att hon inte ska bli så jäkla stel?

det här är juh inte samma häst jag lämnade bort hon har juh faktiskt blivit gammal....

jag vill juh träna och utvecklas och bygga muskler, hjälp mig!

Sv: hjälp, gammal stel häst

Hm mina funderingar över vad jag skulle göra med en äldre stel häst:

Täcke på inne å ett tunt ute täcke på vid mildare väder och lite tjockare täcke på vid kyligare väder, alltså över innetäcket.

Stretcha dagligen minst efter ridturen, gärna både före och efter. även dom dagar hon villar.

Dom dagar hon villar ta en promenad, det är ingen ansträngning i sig men dom får komma ut å röra på musklerna.

En masserande borste som sätter igång blodtillförseln.

Ländäcke på vid kallare å dåligt väder.

Mina tankar som jag kommer på just nu. Jag har en något äldre dam själv som jag får beröm för att hon inte är så stel för att vara så gammal. Jag har dock inte täcke på inne i stallet men det blir en bra värme i stallet å hon har tjock päls, vi får se hur jag gör med täcke inne när hon har blivit rakad igen.

jag tycker det är så svårt att stretcha för jag vet inte exakt hur jag ska göra.....jag tror att jag gör för försiktigt för hon verkade inte alls gilla det! frambenen "drog" jag fram ( drog låter så hemskt, men jag hittar inget annat ord....=)) och bakbenen "drog" jag fram och bak.

Hur stretchar du din häst.

Jag får eller min häst får mkt komplimanger för att hon ser så pigg och fräsch ut och innan det blev kallt har det gått jätte bra att rida vi har hoppat för tränare och ridit markarbete, men det är typ som ngn bomb som fallit sen det blev kallt!

jag ska träna för tränare imorgon så jag fårt väl se vad hon säger. jag vet att Zaida (som min pony heter) har tendens till att via hälta på ena fram benet innan hon är ordentligt uppvärmd.

tack för svaret =)

Stretching frambennen: Man tar tag i kottan och lyfter bennet rakt framåt å håller upp det i 15 sekunder. Ta inte upp högre än hästen godkänner, där det börjar ta emot (gäller på alla stretchövningar). Sen lyfter man upp frambennet som man gör vid vanlig hovkratschning och stöder, enbart stöder väldigt viktigt kotleden med ena handfen, andra handen tar du tag i knät å drar det rakt bakåt (bennet ska ha en 90 graders vinkel i knät), i 15 sekunder. Ta inte upp högre än hästen godkänner, där det börjar ta emot (gäller på alla stretchövningar).

Stretchin bakbenet: Man tar vänster kota från höger sida å tvärtom för andra bennet. Lyfter upp kotan under magen och mot dig uppåt, i 15 sekunder. Ta inte upp högre än hästen godkänner, där det börjar ta emot (gäller på alla stretchövningar). Bakåt tar man tag i kotleden och lyfter uppåt och lite åt sidan, i 15 sekunder. Ta inte upp högre än hästen godkänner, där det börjar ta emot (gäller på alla stretchövningar).

Har du täcke på på din häst nu så att musklerna inte kyls ner? Troligtvis det som spökar om det är bra när det inte är kallt.

Då är det även viktigt med en ordentlig rykt innan ridtur som sätter igång blodkärlen så att blodet börjar cirkulera bättre.

Hur gör du dagligen egentligen? Hur har hästen det dagligen? Med saker å ting, allting utav tänkvärt värde till vad man kan förbättra för att få bort stelheten.

okej, så när man stretchar ska man sträva uppåt, men INTE högre än vad min häst tillåter?

hon har thermo täcke plus regn/vindskydd täcke och går ute mellan 8 00 och 19 00 på ett ungefär....

jag har ländtäcke när jag rider, men jag vet sedan förr att hon är väldigt frusen, men när jag tar in henne så känner jag alltid under täcket om hon är kall och då är hon varm.

men nu när jag sitter här och skriver och tänker så kom jag på att jag slutat stretcha sen en vecka sen pga att det känts som hon inte gillar det så mkt.... men det kanske är där skon klämmer.....

Nej man ska inte ta i mer än hästen tillåter. Det hästen tillåter i sådana här saker är ju vad som är bekvämt å trevligt å om hästen säger nej så är det ju för att det gör ont å är obekvämt vilket gör det till en obehaglig upplevelse. Å detta ska ju vara en behaglig upplevelse. Seddan akn man själv börja öka "kraven" några milimeter med jämna mellanrum ju mer musklerna tänjs ut.

Hur har hon det inne, temp? täcke? blir det för kylligt i stallet enligt henne så spänner hon sig. Även om det är en liten spänning så ger den endå ett resultat = stela muskler. Detta gäller även ute, fast termo täcke räcker för dom flesta hästar utomhus.

ja har du vinskydd så har ni nog inte en för lite hage iaf ;) Rör hon sig ordentligt i hagen? Annars så när ni ger hö i hagen är ju en tanke att nu lägger ut i flera mindre högar.

Kan finnas många skor som klämmer, men det kan vara där skon klämmer.

Bencirklar.

Lyft upp hoven. Rör benet i cirklar långsamt
åt båda håll. Börja i normalhöjd och jobba neråt... (alltså med hoven i normal höjd, och sedan längre och längre ner).
Varje ben ställs ner långsamt och avslappnat - dvs om hon stampar ner hoven själv så var hon inte avslappnad.
Tanken är att Du ska få placera hoven där den ska stå.

Du kan göra dem på stället, eller lite framåt / bakåt,
eller inåt/utåt.
Tex med bakbenet så kan du lyfta det - "dra" det lite framåt
och göra cirklarna i det läget.
Eller håll ut / in benet och gör cirklarna där.
Men börja alltid rakt. Är lättast för både dej och hästen.

Det mjukar upp rörligheten.
Det gör även värme.
Och
Gurkmeja är bra för stela leder på gamla hästar - 1 msk om dagen tror jag doseringen ligger på. Kolla upp det.

Jag har själv en gammal häst (en dam på 22 år) :p :love:

gurkmeja??? =)

vad är det?

hon är stel i frambenen främst, men jag ska testa med alla super bra tips och råd jag fått idag!
tack så jätte mkt! :banana:

hahhaa, nä jag menade att regn täcket är vindtätt =)

hon går i en hage som är under all kritik riktigt hemskt faktiskt!!! liten och fyrkantig. i stallet så har hon oxå täcke. i värsta fall får jag väl köpa nytt ännu tjockare täcke och lägga lager på lager.

är skritt täcke bättre än länd täcke tror ni???

hur mkt rider ni era gamla hästar???

jag rider sex dagar i veckan och försöker gå en promenad på vilodagen om det finns tid....

Zaida skrev:
gurkmeja??? =)

vad är det?

hon är stel i frambenen främst, men jag ska testa med alla super bra tips och råd jag fått idag!
tack så jätte mkt! :banana:

Gurkmeja är en krydda - finns att köpa på ICA, ingen konstig sak m.a.o ;)
Gurkmeja.
*Leder och muskler kan med fördel behandlas med Gurkmeja.
Jag har mkt. Bra resultat med hästar som har/haft Borrelia och/eller Erlichias.
Gurkmeja har laxerande effekt och påverkar även lever och galla i positiv riktning.
Finns i hel blomma och pulver.
Verkar positivt för ledvätska, läker och stärker. Läkande på magsår och andra sår både utvärtes (Ges invärtes) och invärtes.
Kan blandas med vilka andra örter som helst.
Tips: Många hästar skyr doften, blanda i lite betfor.
Dosering: I största allmänhet, i förebyggande syfte: 1 tsk/dag. Vid stela leder - knäppningar i hästen, 1 msk/dag i minst två månader, Vid Borrelia/Erlichia 1 dl/dag i minst två gärna fyra månader.
Vid återkommande ledproblem ge året runt, minst 1 msk/dag.

saxat från en sida...

Stel i frambenen - värm dem , är säkert knäna.
Bencirklarna är toppen - min tjej har också stela ben,
och dom hjälper. Det och värme.

Nu vilar min häst, men i normala fall rider jag henne inte mer än varannan dag - om jag rider henne 2 dagar i rad är hon ofta stelare dag2 än dag 1.
All sorts träning sliter - Det är vilan som bygger upp hästen.

Jag rekommenderar dig att rida varannan dag istället för varje.
Då har hon alltid en återhämtningsdag.
1 vilodag på 7 dagar innebär att 6 dagars arbete ska återhämtas på den dagen. Tänk på det.
Bencriklarna kan du med fördel göra varje dag - oavsett ridning eller ej.
Om du ska rida - så gör dem innan ridturen.

det här med täcken

Tempa henne när hon har normaltemperatur.

När hon är ute och har täcke på sig - tempa henne
om hon har högre temp med täcket - så är täcket för varmt.
Försök hitta ett täcke som gör att hon alltid har normaltemperatur.
Ett täcke som andas är bäst.

Inte bra att hon står och är för varm under täcket när det är kallt ute.

Massera in Arnika (värmande örtliniment) på benen om hon är stel där, och linda om. (ej nödvändigt att linda)
Eller gör våtvarmt omslag.
Det ökar blodcirkulationen. Och därmed också rörligheten.

Massage skulle vara toppen för henne.

/M - talar av egen erfarenhet :cool:

jag masserade henne idag faktiskt fick hjälp av en massör i stallet min häst njöt verkligen så det ska jag göra knåda hela hästen =)

nu måste jag få min skönhetssömn, men tack så jätte mkt för alla råd!
jag ska testa och så får vi se vad som händer =)

ha d bra, god natt

har själv "räddat" o köpt loss en gammal stel häst, som dessutom var mkt vanvårdad.

19 år var han då, och kunde knappt gå.

Nu är han 21 o går i fin form o ger tom prov på sin Spanska skritt och piaff!!

För det första så är mkt värme aldrig fel för en sån häst...

Se till att hon sätter päls ordentligt inför vintern, sen täcken på!
Ländtäcken vid ridning...

Och det absolut viktigaste:skritta henne, inget annat i minst ett halvår(kan tänkas överdrivet, men så gör jag)

Sen påbörjar du försiktigt, inte mer en en övning per dag, i fem minuter...
sen märker du framstegen o kan öka vartefter...

Glöm inte vilan/uppbyggnaden...
o vila kan bestå i att du tar en promenad i skogen på ett par timmar i grimma!

Men:Värme, värme, värme!

En gammal häst ska aldrig stå still, speciellt inte om han/hon är stel!

Lycka till!Och ge mig ett pm om du vill veta ngt om hur jag har gjort!
Kram/Tolly:love:

Gurkmeja, gud vad smart :)

Slipper man lägga ut pengar på den där svindyra medlet som är mot stela leder, kommer inte ihåg vad det heter dock.

Jaha okej, vad synd. Annars är en stor hage riktigt bra för en äldre häst. Eller ja för alla hästar. Är hagen för liten så blir det ju bara en lite större box som dom bara kan gå runt runt i å det är ju inte särskilt kul.

Hm som du som sagt var fått tips om låt aldrig hästen stå still en dag utan promenad på villodagarna. Gör inte jag själv juförsig om det inte hänt något, men min har stor hage med hästkompisar som gasar runt en del nu när valacken försvunnit. Dom gasade juförig innan oxå men nu är dom helt beflängda :D

Du har ju fått massa bra tips här nu, så nu hoppas jag att det börjar funka för din lilla gamling igen :)

moonlightgarden skrev:

Slipper man lägga ut pengar på den där svindyra medlet som är mot stela leder, kommer inte ihåg vad det heter dock.

Yes ;) :p

(men herregud , tio små fula tecken .. minst)

Tolly

Tolly skrev:
har själv "räddat" o köpt loss en gammal stel häst, som dessutom var mkt vanvårdad.

19 år var han då, och kunde knappt gå.

Nu är han 21 o går i fin form o ger tom prov på sin Spanska skritt och piaff!!

För det första så är mkt värme aldrig fel för en sån häst...

Se till att hon sätter päls ordentligt inför vintern, sen täcken på!
Ländtäcken vid ridning...

Och det absolut viktigaste:skritta henne, inget annat i minst ett halvår(kan tänkas överdrivet, men så gör jag)

Sen påbörjar du försiktigt, inte mer en en övning per dag, i fem minuter...
sen märker du framstegen o kan öka vartefter...

Glöm inte vilan/uppbyggnaden...
o vila kan bestå i att du tar en promenad i skogen på ett par timmar i grimma!

Men:Värme, värme, värme!

En gammal häst ska aldrig stå still, speciellt inte om han/hon är stel!

Lycka till!Och ge mig ett pm om du vill veta ngt om hur jag har gjort!
Kram/Tolly:love:

:bow:

Tänk, jag tror jag gillar dig :p ;)

Hej!
Jag skulle ta ut en massör och se om den kan hjälpa dig. Den personen ska även kunna visa dighur du stretchar henne.
vill du veta mer kan du maila mig eller gå in på www.hastkraft.info och läs mer.

moonlightgarden skrev:

Biosynov heter det. Jag hatar det ordet! Precis när jag köpt 2 kartonger för en halv förmögenhet, fick jag reda på att det är typ samma sak som gurkmeja:devil: Dessutom hatade min häst det. Han vägrade äta det, hur jag än blandade i betfor och B-vitaminer (som tom. jag tycker smakar gott). så gurkmeja är väl hellre att rekommendera:)

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 355
Senast: Bobloblaw
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Hästvård Min häst är sjutton år gammal och har i höst börjat bli väldigt stel. Jag funderar nu på vad som på bästa sätt kan göra honom mjukare i...
2
Svar
21
· Visningar
3 796
Senast: Mimmimamma
·
Hästvård Har en gammal travare som jag har följt ända sedan han var 3 år gammal . De första 6 åren gick han inom travet och sprang lopp mm, sedan...
Svar
3
· Visningar
785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar