HjÄlp!!! Fort!!!

Z

Zaxxa

Jag har fått ta över en kastrerad honkatt som är rent ut sagt helt för jävlig på att klösa på tygmöbler & mattor. Jag kan inte klippa av klorna eftersom de måste hon ha ute om det händer något och spruta vatten på´na hinner jag aldrig.
Vad ska jag göra? Råd tas tacksamt emot (fort):bow:

Sv: HjÄlp!!! Fort!!!

Har du klösträd?? Spruta kattmynta (eller vad de heter?) på klösträdet. Sen får du nog sitta vakt och plocka upp henne varje gång hon klöser och föra henne till rätt plats. Kan också hjälpa att leka med en fjäder eller ett band på klösträdet så hon sätter klorna i det i misstag så lär hon sig!!

Lycka till med kissen!!

Sv: HjÄlp!!! Fort!!!

Skaffa klösträd, spraya på kattmynta, lura dit katten med leksak, o krafsa/klös själv på trädet. Det brukar få igång de flesta.

Nåt som funkar bättre än vattenspruta (är allergisk mot såna, det finns folk som faktiskt förstör psyket på katter mer dem) är en plåtburk med några skruvar i, som man ruskar på när katten gjort fel, samtidigt som man säger NEJ, eller FY. Det går fortare än sprutan, du behöver inte 5 sekunder på dig för att få upp trycket i sprutan så du får iväg vattnet efter katten som redan är bortsprungen. Du skakar o fyar samtidigt o det går fort. Det blir ett väldigt skarpt ljud som katten då kommer förknippa med NEJ... o de lär sig väldigt fort.

Har du inte råd eller inte vill köpa ett stort klösträd, så brukar pappklösbrädorna som finns på de flesta mataffärer vara väldigt poppis. Det är kattmynta i dem, o själva "klöset" består av wellpapp. Mina katter älskar dem, o hemma hos mamma blir det slagsmål om vem som ska få ligga o kloa först på de nya. Därför köps det numera alltid två nya samtidigt :angel: Min har två, en rund och en avlång. Dessa kan man sätta fast på väggen, tex på det stället där katten kloar, o sen flytta dit man vill ha den när katten lärt sig använda den.

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 051
Senast: bobbbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Katthälsa Vi bor på landet och har en katt som lever ute, med tillgång till uppvärmt pannrum för mat, vatten och sovplats. Nu ska vi försöka låta...
Svar
4
· Visningar
1 534
Senast: Zewz
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 431
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV