Hjälp fort!!!!

lovehorses

Trådstartare
JAg håller på att lasta min häst men den vill inte gå in. nu behöver jag tips från er!

Vi har provat med linor, bindit för ögonen, lastat från stallet men inget funkar.

Sv: Hjälp fort!!!!

Hade ni provat med att backa transporten mot dörren?

Svårt att ge tips när man inte ser hur den beter sig men...
Ta det lugnt (även om du troligen är rätt vansinnig :smirk: ), gå fram till luckan. Någon kan locka med havre inifrån och se till att det är ordentligt ljust där inne. Två stycken kan stå på sidan men varsitt spö (för att dirigera in hästen) och låt inte hästen gå åt ngt håll. Vänd inte hela tiden såvida ni inte kommer alldeles på sidan av.

Lycka till!

Ta det lugnt!! Allt ordnar sig med lite tid!! :smirk:
Börja med att ta bort linor, piskor, ögonbindlar och meddhjälpare!! Väck med dem!! ;)

Det bästa är att du och hästen är ensamna.
Steg 1: Börja med att ta hästen i långt grimskaft + grimma. Ta sen och fyll fickorna med det godaste hästen vet.
Sen närmar du dig transporten. Så fort hästen fokuserar på transporten och är lugn = BERÖM!!!!!!
Upprepas till steg 2 kan sätta i gång

Steg 2: Närma dig lämmen låt hästen lukta, vill den sparka med framhovarna på den, låt hästen göra det. Det är hennes/hans sätt att kolla så att underlaget är OK. = Beröm!!

Steg 3: Låt hästen gå upp med båda framhovarna på lämmen = Beröm

(Ett tips är när hästen är så lugn att den kan stå på lämmen, passa på att rykta den. På huvudet, under magen, på baken. Så att hästen lär sig att den ska stå still medans du går runt lite + att detta blir en liten mys-stund för er)

Sen fortsätter du att sätta upp små mål hela tiden.

Jag å min polle är nog uppe i steg 45 nu eller nåt :D

Det viktiga är att du tar dig tid. Det finns inga genvägar. Detta kan ta flera månader att träna in. Tills dess få man helt enkelt skita i vad allt med tävlingar och träningar heter.

Men det är det värt.

Lycka till!!!!!!!

// En som kan lasta sin fd svårlastade kuse

Exakt så gjorde jag nu när unghingsten skulle på bete. Det tog mig 45 minuter sen var han uppe. Han var så duktig. Men det är den bästa metoden enligt mig. Det får ta hela dagen om det ska. Mycket tålamod krävs :D.

ja som de andra säjer ha gott om tid....och även om deu inte har det så tänk att du har det så man inte blir för stressad för de känner hästen.
jag har oxå ett bra tips och det är att låta hästen gå runt transporten och kanske nosa på bilen....och kanske följa med dej när du lägger in saker i trtansporten genom dörren och hela tiden va med så den får en ärlig chans.
när hästen är redo och vet att det inte är farligt märker du det......

Jag tycker att du borde ha lasttränat med hästen INNAN!
Så att den är trygg och lugn när det väl gäller...

Borde inte tråden ligga på hästhantering för det första? och för det andra så finns det minst 20 liknande trådar... Använd sök-funktionen och leta tips i gamla trådar först...

Ni borde tänka om.
Tänk dig själv, ett bytesdjur som skall in i ett svart gap. Klart som fan att det är otäckt.
Jag rekommenderar lugn.
Man skall ALDRIG ALDRIG ALDRIG stressa när det skall transporteras.
Det är bara träning träning träning som gäller.

Ni har inga möjligheter att ställa upp transporten i hagen (ordentligt säkrad så inga olyckor kan inträffa) så hästen får bekanta sig med den på egen hand, och INTE genom tvång från människans sida.

Hej!

Mycket bra metoder har du fått av de övriga, för själv klart måste du lastträna denna häst ;) , men jag vet själv hur det kan vara. Genom att ha en svårlastad häst som har åkt transport i hela sitt liv och alltid lika svårlastad :smirk: Vi hade ingen egen transport då och vi hade inte råd att hyra en för att bara träna :cry: .I bland hade vi turen att kunna ta den tidgare på dagen alt kvällen innan och då passade vi även på att träna med olika resultat, det hjälpte dock aldrig i längden :smirk:

:idea: Så mitt bästa knep vid "tidsbrist" är att ringa närmsta BONDE de kan med bara sin lätta vikt på något sätt skjuta in hästen i transporten tillföljd av att både häst och vi andra står med hakan i backen och undrade hur det gick till :idea:

När vi hade "bråttom" med en häst som skulle iväg så körde vi fram lasten till stalldörren och provade med att gå framåt. Det gick jättebra nån meter sen tvärstannade han. När han gjorde det ryggade vi hästen (antagligen för att det ger en obehaglig känsla så går hästen villgare framåt sen, så förklarade iaf förra ägaren). Det tyckte han inte om så då gick han fram ytterligare några meter och så höll vi på. En stog inne i transporten med lite god mat och lockade medan ägaren berömde osv. Väldigt stressig situation för hästen då det var mörkt ute och mycket folk. Dessutom unghäst som inte var så mkt lasttränad. Behövs verkligen göras i sommar! :p

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama