Hjälp - förankra vindskydd i tjälen?

S

Sveipur

P g a diverse omständigheter har vårt bygge av vindskydd blivit kraftigt försenat. Hästarna står hemma i en liten hage vid stallet och gråter för att de längtar så till sin stora fina hage där vindskyddet skall stå :cry:. Har ingen möjlighet att gå fram och tillbaka mellan hagen och stallet varje dag då det skulle ta mig 3 timmar per dag om jag tar en häst åt gången... :mad:

De senaste dagarna har det inte varit så kallt, men innan dess hade vi ca 10-12 minusgrader några nätter på raken. Så vårt problem blir att kunna gjuta något i marken. Antar att vi måste gjuta åtminstone på 6 olika ställen för att få det stabilt. Tror ni man kan tina upp tjälen med små brasor? :idea: Finns det någon form av borr man kan använda annars?

Helst skulle jag vilja få in 4 islänningar vilket blir ca 21 kvm (3 * 7 m), men i nödfall får vi klara oss med 9,6 kvm (3 * 3,2 m)

Hjälp :confused: :confused: :confused:

Sv: Hjälp - förankra vindskydd i tjälen?

Tja... typ vägarbetarna eldar ju på marken med plåtar över för att inte förlora så mycket värme... Borde väl funka? Det finns inga träd som kan användas för förankring så länge?
Fast... läste i nån tidning om några som byggt vindskydd... kan nästan svära på att bygget stod "löst" på backen, eller ja det var någon form av betongblock som de ställde "kåken" på... Det blir ju ganska tungt med tak och allt, tror du inte att det står kvar ändå då?

Sv: Hjälp - förankra vindskydd i tjälen?

En annan i våran by har byggt ett av halmrundbalar och plåttak. Han fick tom det godkänt vid förprövningen!
Det skulle kunna vara en nödlösning i vinter...

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 948
Senast: Snowball
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
P
Hästmänniskan Stallet håller på att byggas och kommer bli klart senast i spetemper och nu är det super mycket frågor som dyker upp i huvudet. Den...
2
Svar
20
· Visningar
1 997
Senast: Plus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar