Hjälp!! (fölhantering)

T

Tempo_lover

Asså jag behöver lite hjälp just nu.. det är så att fölet här hemma sparkade mig när jag tränade på att lyfta hovarna.. först gick det bra men sen fick jag till slut världens spark.. jag "reste på mig" (jag stog ju hukad om man säger så.. ni fattar).. så jag reste mig snabbt för att försöka undvika sparken vände mig om å knuffade till honom för att han skulle förstå att han gjorde fel.. Nu har han blivit helt bakskygg och rädd för allting.. han kan inte ens ha täcke på sig längre (även att det funkade hur bra som helst förut) och man får nästan inte ta på honom överhuvudtaget från manken och bakåt.. vet inte vad jag ska göra:confused: det känns som att allt är förstört nu:cry: jag är jätteorolig att han alltid kommer vara bakskygg p.g.a den här "olyckan" med sparken.. det var ju inte meningen att skrämma honom.. jag försökte ju bara komma undan sparken.. och knuffen kan ju inte varit så hemsk?? tål dom inte mer??
asså jag har fått värsta ångesten:cry: vad ska jag göra för att han ska kunna lita på mig igen??

Sv: Hjälp!! (fölhantering)

Koncentrera dig på att hålla dig lugn, massera från huvudet och sakta bak mot bakdelen. Få hästen att våga slappna av och vara lugn i din närhet. Håll kvar handen närmast hästen på bakdelen och stryk med andra handen ner över låret och benet. När hästen står lugnt medan du gör detta tar du och ber hästen lyfta lätt på bakbenet, fortfarande med handen närmast hästen kvar på bakdelen. Tänk säkerhet! Gör detta så ofta du kan för att hästen ska få förtroendet tillbaka och vågar lita på att det är ok det du gör. Lycka till!

När du ska hantera föl måste du vara medveten om att du har med "små barn" att göra. Det är inte som med vuxna hästar lika lite som du kan jämföra dagisbarn med gymnasister. Man måste helt enkelt göra på lite olika sätt och vara medveten om skillnaderna.

Det låter som om ditt föl redan gjort väldigt mycket mot vad föl brukar vara med om. Som t ex att hä täcke på sig. Så det hela kan vara en reaktion på att fölet är "överhanterat". Föl precis som småbarn tröttnar fort och orkar inte med så mycket träning mentalt. Bara korta stunder som kan räknas i minuter.
Tänk på detta när du hanterar fölet och skynda långsamt med baby steg framåt i fortsättningen. Gör som Piraja skriver men gör det bara under korta stunder och låt det ta tid. Fölet måst få en chans att hinna med att förstå vad det är som händer och vad som förväntas. Plus att det måste vara roligt inte ett tvång att göra det.

Jag fick hem min fölunge för snart fyra veckor sen. Hon var helt ohanterad då, försökte både slå och bita när jag tog på henne. Jag har tagit det lugnt med henne, inte gjort nån stor affär av hennes beteende. Det märktes att hon var osäker och rädd. Varje kväll när jag tagit in henne har jag tagit på henne, kanske borstat av henne lite (inte varje kväll), och nu lyfter hon benen och kommer gärna fram och nosar och "pussar" på mig. Som någon tidigare skrev, de klarar väldigt lite när det gäller intryck och blir lätt förvirrade när de inte förstår vad vi vill. Ta det bara lugnt. Börja om från början. Prata lugnt, ta försiktigt på honom och bara sitt hos fölis ibland. Lycka till!!

Tack...tänkte inte på att förtydliga vikten av att inte hålla på för länge;)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 795
Islandshäst Hej! Nu har jag ett problem som jag skulle behöva få hjälp med. Jag har en 3 åring som jag håller på att träna markarbete med henne...
Svar
4
· Visningar
1 861
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 767
Senast: noble art
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 841
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar