Hjälp! foder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Sanna_vbg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 693
S

Sanna_vbg

Om jag skulle säga att jag har ett halvblod/fullblodsto på 165cm som inte har blivit riden alls mkt det senaste, bara ngn gång i månaden. Vad skulle ni ge henne att äta. Vill höra eran version i jämförts med ägarens, vilken jag tycker är fel.
Så får vi se om det skiljer.

Sv: Hjälp! foder?

beror väl på vad hon ska användas till, och hur grovfodret är, är enklare att räkna ut om man har en grovfoderanalys... Har du bar grovfoder kan hon ju klara sig på det

mitt halvblod har fullblodspappa och är drygt 165 hög, kraftigt byggd och något svårfödd. han har fri tillgång på hösilage med en kvot på 9.3 och äter runt 20 kg/dygn. dessutom får han en halvliter lusern för att blanda vitaminer/mineraler och kiselgur i.

just nu rids han i stort sett inte alls, men är väldigt aktiv i hagen som är stor och kuperad. detta fyller hans behov och han håller sig väldigt fin i kroppen.

Jag tycker detta låter ganska normalt, vad dom ger henne är ca 20kg ensilage om dagen, ganska normalt men sen får hon ett kg havre också. Jag tycker det är mkt, hon väldigt pigg också. Sen får hon ju mineraler vitaminer och betfor, men havren skulle man bytt ut mot lite korn ist. Men jag vet inte.

Jag skulle nog sikta på 80-90 MJ och en smrp/MJ-kvot på uppemot 7, beroende på vad hästen ätit tidigare och hur den ser ut i hull och muskulatur. Det går inte att säga så exakt utan att veta mer om hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 999
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: Liten
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
671
Senast: YlvaG
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve