Hjälp, foder till dräktigt sto månad 8???

maria_b

Trådstartare
Jag har ett dräktigt sto som snart går in i månad 8. Har hört att man ska börja ge fodertillskott då. Men VAD är det egentligen man ska ge?

Hon får för dagen endast hö, korn, betfor, morötter och biotin (för hennes hovar).. Nu börjar jag få lite smått panik över vad jag ska ge för tillskott. Har inte lyckats få nått svar än.. Så hjälp, snälla:idea:

Vet inte om det här skulle ligga under foder eller avel...

Sv: Hjälp, foder till dräktigt sto månad 8???

Glömde skriva att hon inte rids något utan vilar sedan 1 år tillbaka..

Vad har du för värden i ditt grovfoder?

Om du inte har analys på höet är det svårt att säga men det är aldrig fel att ge den några kilo lucern om dagen.
Kolla på din häst, syns ryggraden mkt, tappar den muskler, verkar magen för stor, då fattas det protein.
Känner man däremot revbenen så fattas det energi.

I underhållsbehov behövs det läggas till 15 % i 8 och 9 månaden.
I 10 månaden lägger du till 25 %.
I 11 månaden lägger du till 30%. Utöver vad du ger nu.
Vet du vad du ger i mj och smrp?

Lite extra protein kan aldrig vara fel... Men det är väldigt svårt att säga om man inte sett hästen. Jag hade nog kompletterat med lite kraft groov beroende på hur hästen ser ut och vad grovfoderanalysen säger.

Vårt sto ska inte föla förrän i Juni men vi har börjat ge henne små givor av "Hippo Breed" Redan nu plus att vi ger henne "hippo mineraler avel". Som sagt små doser än så länge (1/2 kg per dag). Hon får även betfor, vetekli och krossad korn. Hon ser ut att må bra och har inte tappat nåt - ännu! Vi skall självklart öka på detta succesivt de närmaste månaderna fram till fölning.

foldar skrev:
Lite extra protein kan aldrig vara fel... Men det är väldigt svårt att säga om man inte sett hästen. Jag hade nog kompletterat med lite kraft groov beroende på hur hästen ser ut och vad grovfoderanalysen säger.

Kan aldrig vara fel!!!!
Det har ju inte med hur hästen ser ut när hästen är dräktig. Fölet behöver massor i början på 8:e månaden eftersom det är då det börjar växa mycket. Den tar i så fall av mamma sto. Vilket inte är bra som du säkert förstår. :smirk:

I 8:e månaden och framåt ska stoet ha dubbelt så mkt PROTEIN än vanligt. Vanligtvis ska dom ha en kvot på 6 men nu ska den ha en kvot på 12!!

Vet du vad du har för värden i höet? Kvot i foderstaten?

Hur mycket av varje fodersort får hon?? Jag kan försöka att räkna på vad hon får OM man utgår ifrån ett medelvärde på höet.... Bara för att få ett hum om den ev. kvoten!

För övrigt, rent spontant, känns det som för lite protein! :crazy: OM du inte har ett väldigt proteinrikt hö förstås.
Jag skulle definitivt, om du inte har analys så vi kan räkna på mer exakt, lägga till flera kilo LUSERN.

Om hästen ser ut att börja tappa muskler i bakdelen vad är det som fattas då på ett sto i 8 månaden?

ALLA: Jag har värden på höet men inte i huvudet. Men jag vet att de var rätt normala om man kan uttrycka sig så, det har räckt för henne med1,5kg korn och 8 kg hö utan tillskott för att hon ska få det hon behöver om hon ej var dräktig.

För att vara mer exakt har jag gett henne 10kg hö och 1,5 kg korn + betfor varje dag. Hon är snarare i gott hull än underhull.

Till saken hör den att hon ska flytta till ett annat stall nästa månad för att gå med ett annat dräktigt sto. Jag vet ej om de har analyserat höet där.

Men vad jag förstår på er alla så ska proteinet ökas, gärna med tillskott av lusern. Hur mycket bör jag ge per dag? Nån skrev att kvoten ska ligga på 12, så då kanske jag kan räkna ut i vårat foderstatsprogram om jag kan få fram några värden i höet dit hon flyttar, men annars, hur mycket extra tycker ni att jag ska ge (hö el lussern) om man utgår från att höet ligger på normala värden?

Jag har även hört talas om att man ska ge E-vitamin, stämmer det eller är det inte så nödvändigt?

Ni får gärna hjälpa mig att göra en rimlig foderstat åt henne om man utgår från normala värden, hur ni skulle ge. Kan inte ge för mycket energi då det lätt sätter sig i skallen på henne.

En annan fråga, vissa säger att man ska ge helt fri tillgång på hö, men mitt sto är väldigt matglad ochser redan ut som om hon är högdräktig. Hon har dessutom mycket mukler för att ha stått ett år, hon har ej fallit ur. Måste jag verkligen ge fri tillgång? För det kan väl inte vara bra om de blir för tjocka heller?

Tack för alla svar!

Okej om du INTE har analysvärden på höet hon ska äta skulle jag helt enkelt byta ut kornet och betforn (några dl betfor kan du väl fortsätta med) mot LUSERN. Minst 2-3kg lusern.
Du måste nämligen få upp KVOTEN och om du samtidigt ger en massa betfor och korn så är det svårt, därför ska du byta ut det mot lusern.

Hur stor är hon? Mankhöjd, vikt?

Vad kan jag ge för höjande proteinfoder till ett sto som är lite proteinkänslig - tål ej soja som jag brukar ge......

Warmia skrev:
Vad kan jag ge för höjande proteinfoder till ett sto som är lite proteinkänslig - tål ej soja som jag brukar ge......

LUSERN absolut. Har du analysvärden så kan man räkna ut hur mkt det krävs?

En kvot på 12 låter mycket tycker jag... Underhållsbehovet (som i denna hästs fall utgör mer än hälften av hennes totala behov) av energi och protein ligger kvar på det vanliga (runt 6 för normalhästen) medan dräktighetstillägget av energi och protein bör ha en kvot på runt 12. Hade hon haft ett dräktighetstillägg på 100% (så mycket har hon definitivt inte) hade totalkvoten hamnat på 9...

Iccic skrev:
En kvot på 12 låter mycket tycker jag... Underhållsbehovet (som i denna hästs fall utgör mer än hälften av hennes totala behov) av energi och protein ligger kvar på det vanliga (runt 6 för normalhästen) medan dräktighetstillägget av energi och protein bör ha en kvot på runt 12. Hade hon haft ett dräktighetstillägg på 100% (så mycket har hon definitivt inte) hade totalkvoten hamnat på 9...

Oj är det jag som missförstått? Det är det nog... :o :crazy: Jag trodde att hela foderstatens kvot vid dräktighet skulle vara 12.
Läste i boken men har missförstått... Det är alltså enbart i TILLÄGGET som kvoten ska vara 12? Nu fattar jag.

Å andra sidan skadar det inte med en hög kvot så länge den kommer från hö och lusern - dvs grovfoder. Dock kan det vara onödigt förstås.
Jag skulle iaf byta ut kornet mot minst 2kg lusern! Kvoten blir knappast 12 iaf om jag rent spontant tänker efter... eller har jag fel?

Helt sant, det som tar mest skada av en hög kvot från lusern är väl miljön och plånboken... :)

Iccic skrev:
Helt sant, det som tar mest skada av en hög kvot från lusern är väl miljön och plånboken... :)

Ja så är det!

I vilket fall som helst TRÅDSKAPAREN: Börja ge LUSERN!! Minst 2-3kg, som sagt. Då kan du nog känna dig trygg att din dräktiga häst får i sig bra med protein! :smirk:

Som jag skrev i mitt första inlägg.
Ett ex har du tex 75 mj 450 smrp och hästen är i 8:e månaden så behövs det 15 % i tillägg.
ex 75 x 15% + = 86 mj. Du fick lägga till 11 mj och det räknar du gånger 12 i smrp = 132 smrp
Hade du tex 75 mj och 450 smrp = kvot 6 tex
Förstår du mitt räknande?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 345
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka