Sv: Hjälp, foder till dräktigt sto månad 8???
ALLA: Jag har värden på höet men inte i huvudet. Men jag vet att de var rätt normala om man kan uttrycka sig så, det har räckt för henne med1,5kg korn och 8 kg hö utan tillskott för att hon ska få det hon behöver om hon ej var dräktig.
För att vara mer exakt har jag gett henne 10kg hö och 1,5 kg korn + betfor varje dag. Hon är snarare i gott hull än underhull.
Till saken hör den att hon ska flytta till ett annat stall nästa månad för att gå med ett annat dräktigt sto. Jag vet ej om de har analyserat höet där.
Men vad jag förstår på er alla så ska proteinet ökas, gärna med tillskott av lusern. Hur mycket bör jag ge per dag? Nån skrev att kvoten ska ligga på 12, så då kanske jag kan räkna ut i vårat foderstatsprogram om jag kan få fram några värden i höet dit hon flyttar, men annars, hur mycket extra tycker ni att jag ska ge (hö el lussern) om man utgår från att höet ligger på normala värden?
Jag har även hört talas om att man ska ge E-vitamin, stämmer det eller är det inte så nödvändigt?
Ni får gärna hjälpa mig att göra en rimlig foderstat åt henne om man utgår från normala värden, hur ni skulle ge. Kan inte ge för mycket energi då det lätt sätter sig i skallen på henne.
En annan fråga, vissa säger att man ska ge helt fri tillgång på hö, men mitt sto är väldigt matglad ochser redan ut som om hon är högdräktig. Hon har dessutom mycket mukler för att ha stått ett år, hon har ej fallit ur. Måste jag verkligen ge fri tillgång? För det kan väl inte vara bra om de blir för tjocka heller?
Tack för alla svar!