Hjälp, fiskar som dör!

Poisonous

Trådstartare
Har ett akvarium hemma, 60l.
Skaffade ett bäbisakvarium för att våra black mollys äter upp ynglen, samt våran slöjstjärt som råkar äta dem då hon städar.

Dom växte till sig rätt bra men började plötsligt att dö, vi sänkte akvariet en bit för att få bättre cirkulation där i, men det hjälpte inte.
Allesammans dog.

Varför?

Sv: Hjälp, fiskar som dör!

Har ett akvarium hemma, 60l.
Skaffade ett bäbisakvarium för att våra black mollys äter upp ynglen, samt våran slöjstjärt som råkar äta dem då hon städar.

Dom växte till sig rätt bra men började plötsligt att dö, vi sänkte akvariet en bit för att få bättre cirkulation där i, men det hjälpte inte.
Allesammans dog.

Varför?

Det är alltså alla yngel som dött? Hur gjorde ni när ni "skaffade" bäbisakvariumet? Är det ett nät eller plastakvarium som man sänker ner i det vanliga akvariumet?

Som sagt, dog de i en liten yngelplastbox? Jag kan komma på rätt många anledningar, men det vanligaste är en driva med matrester på botten av yngelburken i kombination med att man inte byter vattnet flera ggr dagligen som man borde.

Det är en plastbox, ja ynglen dog i den.
vi bytte vatten varje dag, då den inte var nersänkt helt.
Mat låg aldrig på botten i drivor.

Vad var det för yngel? Många gånger kan det vara så att de inte klarade av det.... yngel dör ofta.. antigen alla, eller de flesta och kanske bara en överlever eller så överlever väldigt många, jätteolika.
Mitt tips är att inte ha en slöjstjärt i samma vatten.. speciellt i sånt litet avarium. Kan ju vara kul om ni skulle få fler yngel att ha dem tillsammans med de andra fiskarna när de blivit liite större, men det kan vara så att de inte har någon chans pga slöjstjärten.

Min erfarenhet är att det är en svår kombination att både mata så mkt som de behöver (dvs många ggr om dagen med tillräckligt näringsrik mat,) OCH att bibehålla en bra vattenkvalitet i en sån liten box. Vad hade du för vattenvärden och hur mkt/vilken mat fick de?

Nej alltså.

*öppnar paint*

namnls-5.jpg

Den här bilden får illustrera.

Den stora rektangeln är själva akvariet, med blackmollysarna, guppysarna och slöjstjärten (den gula :D)

Den lilla till vänster är bäbisakvariet med ynglen.
Den streckade linjen visade vart vi satte det först, precis vid ytan.
Strax började dom dö, så vi sänkte det (raka linjerna) för att få mer cirkulation i vattnet. Men det hjälpte inte.

Det var några black molly yngel och några guppyyngel.

Liknande trådar

Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 302
Senast: aiquen
·
Övr. Djur Okej, nu har jag planer på att skaffa ett mindre akvarium för att inhysa några fiskar i på rummet. Har en rund skål för tillfället, runt...
Svar
3
· Visningar
2 542
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama