HJÄLP!!!! Feber, dålig aptit, slö....

X

Xanthine

I går morse upptäckte jag att min annars så matglada häst, inte hade ätit upp sin kvällsmat!
Efter att ha tempat honom, visade det sig att han hade 38,5 grader. Kontaktade veterinär, som ville att jag skulle fortsätta tempa, låta hästen stå inne och se till att han höll sig varm med goa täcken.

Under eftermiddagen - kvällen pendlade febern mellan 38,5 - 39 grader. Jag hade nästan panik när jag upptäckte 39 grader, men klockan var då över 24, varför jag bestämde mig för att avvakta till morgonen.

I dag har tempen sjunkit, och varierar mellan 37,9 - 38,3 grader.... ( är petig och skriver upp :o )

Har givetvis talat med veterinär, flera gånger sedan i går. Men har fått svaret att de inte antibiotika behandlar då han inte har över 39 grader. Kan tillägga att det inte finns NÅGRA yttre symtom i form av skador eller dyl.

Det enda som märks är:
- dålig aptit
- dricker dåligt
- slö
- lite feber

avföring och kiss är normalt, och ser helt ok ut.

Snälla... är det någon som vet vad detta kan vara?!?!?! Är jätteförvirrad, och orolig!

Sv: HJÄLP!!!! Feber, dålig aptit, slö....

Nja vet inte vad det kan vara men det låter ju inte så allvarligt. Det bästa är väl att du frågar VETERINÄREN! ;)

Det jag tänkte på var att räknas ens 38.5 som feber på en häst? :confused: De har väl en normaltemp på ca 38 (drygt).
Jag har för mig att en vet. sagt till mig att det räknas inte som feber förrän de kommer upp i 39 grader.
Dock har vissa hästar en lägre normaltemperatur och dom kanske har feber redan vid 38.5.

Det är väl klart att det räknas som feber när normaltemp hos vuxna hästar ligger mellan 37,3-37,7. Yngre hästar kan ha något högre temp. När dessutom hästen äter och dricker sämre än vanligt och är slö då har den feber.

Till trådskaparen; Hästen är inte vaccinerad senaste dagarna, detta kan ju ge en lätt febertopp? Har du varit ute och åkt med hästen? Kolla med stallar runtomkring som du ev besöker om det är något som "går". Varma goa täcken skulle jag vara försiktig med, ett normalt täcke räcker så inte hästen blir för varm och därmed extra slö.

Hej!

Hans normal temp ligger i vanliga fall mellan 37 - 37,7 grader.... har faktiskt lärt mig den! :)

Han är inte ny vaccinerad, utan det skedde i december - 05. Däremot har vi varit ute och åkt en hel del .... han har deltagit i både löshoppningskurs, dressyr- och hoppträning. Jag har ingen aning om vilka alla är som har varit på dessa ställen samtidigt, men det är absolut ingen omöjlighet att han har fått någon släng av något litet virus när vi varit ute... :crazy:

De senaste två dagarna har dock varit feberfria! :D
Känns jätteskönt, och håller det i sig nu kommer jag att sätta i gång honom igen.
Det som känns trist är att han antagligen missar avslutningen på löshoppningskursen som går på lördag. :(

milly skrev:
Nja vet inte vad det kan vara men det låter ju inte så allvarligt. Det bästa är väl att du frågar VETERINÄREN! ;)

Det jag tänkte på var att räknas ens 38.5 som feber på en häst? :confused: De har väl en normaltemp på ca 38 (drygt).
Jag har för mig att en vet. sagt till mig att det räknas inte som feber förrän de kommer upp i 39 grader.
Dock har vissa hästar en lägre normaltemperatur och dom kanske har feber redan vid 38.5.
Det beror på om det är på morgonen eller kvällen! mina hästar ligger runt 37,6-38 grader på morgonen, så skulle mina ha över det på morgonen...te x 38,5 så skulle det vara feber på dem...:smirk:

Det är ju jätte jobbigt när de inte äter och inte är sig själva....man blir ju så orolig:crazy: något är det ju helt klart, en liten infektion/förskylning.....får vi hoppas som går över fort, fort.....;)

Ja det har verkligen varit jättejobbigt!!! :(
Jag har sprungit fram o tillbaka som en galning i stallet... snacka om hönsmamma! Veterinären gapskrattade i morse, när jag berättade att jag har tempat 4-5 ggr per dag! :D

Han är i alla fall frisk nu! Troligen någon mindre infektion... glädjande nog får han åka i morgon på löshoppningskursen. Vetiernären gav klartecken i morse!!! :rofl: :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 481
Senast: Ela
·
Katthälsa Först och främst: jag ska ringa veterinär imorgon. Katten har diarré som aldrig förr. Så pass att hon knappt hinner på lådan, det är...
Svar
13
· Visningar
4 150
Senast: Cornelia
·
Hästvård Hästen har haft mer eller mindre feber sen i fredags. Pendlar mellan 39 och 40.5. Minskade ganska mycket i vikt. Åt väldigt dåligt två...
2
Svar
35
· Visningar
7 818
Senast: gylle
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat