Feber i fyra dygn :-(

Sv: Feber i fyra dygn :-(

I stället för sänkan så mäter man Serum Amyloid A. Detta värde ska vara <10.
Min häst hade 717 mg/L.
Enligt veterinären säger detta värde bara hur sjuk den är inte vad för sjuk.
Sen mäts massa vit och röda också.

Eh, givetvis söker man inte efter bakterier i blodet på ett CRP (snabbsänka), jag läste ditt inlägg som att man tar ett PCR OCH letar efter bakterier i blodet, dvs som att det var TVÅ analyser. Sorry. ;)

*kl*

Provsvar från SVA

"Herpesvirus typ 1 och/eller 4 hos häst (EHV-1/4), antikroppar
Blod, EHV-1/4 - antikroppar ej påvisade - Komplementbindning (KB), antikropp"

Hästen har varit feberfri sen i går morse. Han äter fortfarande inte ordentligt men är mindre vinglig. Har gått upp något i vikt.

Jag läser provsvaren kanske som en kråka men tror att det var negativt för EHV-1/4 " ?
Vad betyder den sista meningen?
Jag förmodar att ni tog för anaplasma/borelios?
Har dom provsvaren också kommit?

Rätt uppfattat, inga antikroppar för EHV-1/4 funna. Vet inte vad den sista meningen betyder, kopierade bara från svarsbrevet.

Anaplasma var oxå negativt. Borrelia har vi inte talat om. Kan hästar få det?

Veternären talade förut om parprov men det har vi inte bestämt nåt om.

*kl*

Provsvar från SVA

"Herpesvirus typ 1 och/eller 4 hos häst (EHV-1/4), antikroppar
Blod, EHV-1/4 - antikroppar ej påvisade - Komplementbindning (KB), antikropp"

Hästen har varit feberfri sen i går morse. Han äter fortfarande inte ordentligt men är mindre vinglig. Har gått upp något i vikt.

That don´t make no damn sense?
www.wikipedia.org/wiki/Equine-herpesvirus-1 Causes abortion
www.wikipedia.org/wiki/Equine-herpesvirus-4 Respitory infection in foals

Hästar kan visst få borelia, min hade höga titrar för både anaplasma och borelia sist med en massa symtom bla vinglighet, gick omkull på plan mark håglöshet och mycket annat.

Det provet ni tog för anaplasma, vilket typ av prov togs?
Det är mycket avgörande om hästen står med en akut infektion eller som min som hade den omtalade, men icke vetskapsmässigt befintliga kroniska infektionen.

Kronisk- kolla titer
Akut- PCR

Se länk http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Fastingburna-sjukdomar/Granulocytar-anaplasmos/

Ds- de flesta vetar går efter länken, dvs vill inte sätta in behandling endast på hög titer.
Din har ju nu uteslutit hepatit, du skulle jag kräva en vettig provtagning för fästingsjukdomar.
Man måste ifrågasätta och vända sig till en vet som har erfarenheten att se symtom, helheten och inte stirra sig blind på att studier inte har fått fram verkligheten.
Om hästen visar stora symtom skulle jag också vägra parprov, hästen lider och ju fortare behandling sätta in så ger du hästen förutsättning till att bli frisk då inte alla, oavsett behandling blir 100% återställda.

Senast ändrad:

Kan börja med att hästen att hästen är mycket bättre. Ganska pigg och inget vingel alls. Har även ätit upp sig duktigt.

Tror att anaplasmaprovet var mätning av titer.

Jag förstår inte det där med att vi uteslutit hepatit. Vad har du utläst det i från?

Förlåt, menade förstås herpes.
Ifall du tagit titer så tror faktist inte jag att provet visar rätt, det var ett PCR som ska tas i ett akut skede- kolla med vet vilket som gjordes.
Om jag var du skulle jag ringa SVA och fråga.
Om det är så att vetten skickat in fel prov skulle jag vägra betala och dessutom kräva ett nytt- gratis!

Om det nu rörs sig om anaplasma så kan den akuta fasen av infektionen gå över i en kronisk.
Följder blir muskel och ledinflammationer mm mm.

Senast ändrad:

Titer för anaplasma visar hästen tidigast 14 dagar efter att den gått ur akutfas för sjukdomen. Det är stor skillnad på prognosen om man behandlar i akutfasen eller om man låter den övergå i den kroniska fasen innan man sätter in behandling. Det är därför min vet som har stor erfarenhet av dessa förbaskade fästingsjukdomar iom att hon verkar i detta drabbade området inte ens väntar en dag på provsvaret innan första sprutan ges. Ju fortare behandlingen kommer igång ju bättre prognos för att de blir helt bra. Många med den kroniska varianten blir tyvärr aldrig bra igen även om de behandlas så man skall aldrig någonsin vänta och se när misstanken är fästingsjukdomar.
Är hästen feberfri nu är risken stor att den gått ur akutfasen och då är det mkt sämre odds att hitta någonting på pcr provet men det tar ändå tid innan man kan hitta titrer iom att det tar tid innan hästen har bildat antikroppar mot skiten.

Borrelia är svårare att spåra i akutskedet av någon anledning utan den hittar man inte säkert förrän de bildat antikroppar.

Tänker också fästingsjukdom. Hade en häst på bete hos mig, reds på förmiddagen, hem till ägaren på eftermiddagen och hade då hög feber -> borrelia och antibiotika, blev bra.

En av mina egna på samma bete blev plötsligt vinglig bak, in till kliniken och efter mycket tjat togs borrelia -> positivt. Ingen feber, bara vinglig, fick antibiotika intravenöst i fem dagar och blev bra.

Har bara hört om ytterligare en häst som gick obehandlad för sin borrelia och lyckades aldrig bli helt hundra på tävlingsbanan sen. Ett halvår efter det troliga insjuknandet fick den två kurer med antibiotika iv med visst mellanrum. Tror den mår bra nu. Vet tyvärr väldigt lite om sista hästen då jag bara hört det i andra eller tredje hand.

Trots att febern har gått ner, kolla borrelia och andra fästingsjukdomar.
Jag vet att vi har borrelia hos oss då även människorna fått det. Livrädd för fästingar och har bunkrat switch för att slippa dem på hästarna...:(

Pratade med veterinären i dag. Det var PCR för Anaplasma som gjordes och det provet var negativt.
Jag hade blandat i hop det med EHV-1/4-provet. Vi funderar på om vi ska ta parprov på det men hästen är så gott som vanligt igen så det känns inte aktuellt i dagsläget.

Om hästen fortsätter att vara "frisk" så ta ett nytt prov om ett par veckor och kolla titrer för både anaplasmos och borrelia. Du vill inte ha dessa sjukdomar obehandlade i kroppen så det är värt att lägga de pengarna redan nu på att säkerställa att den inte har det. Blir bara väldigt mkt dyrare och tristare om några månader annars när de börjar spöka med ledhältor och dylikt.

Har jag fattat rätt nu:

Om PCR är negativt så kan det absolut inte finnas några antikroppar så om man tar ett titerprov om ett par veckor och där då finns antikroppar så kan man säga att hästen har haft/har anaplasma?

Att PCR är negativt betyder bara att de inte hittade några anaplasma bakterier på provet. Som jag fattat det är det bara när de är i akutfasen man hittar dem där, har inte riktigt klart för mig hur det funkar sen om de blir osynliga där för att de går vidare in i vävnaden på hästen eller varför man inte ser dem så snart de går ur akutfasen. Iom att febern på din svängde i samma veva väl som ni tog provet så är det ju möjligt att han redan var på väg ur akutfasen när provet togs. Vet i alla fall att man måste räkna med ca 14 dagar innan man kan ta prover för antikroppar. Borrelia syns som sagt inte heller på PCR.

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 481
Senast: Ela
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 714
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Jag har varit i kontakt med veterinär och de har tagit prover och ska ta fler men jag skulle vilja veta om någon känner igen symptomen...
2
Svar
21
· Visningar
3 221
Senast: haus
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama