HJÄLP Fästingar!

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Vet inte var jag skulle lägga den här tråden...
Vad använder man för att få bort fästingar? Finns det nåt "hemmamedel" man kan använda? Min kanin har en fästing och jag har försökt att få bort den med pincett, men istället kom bara innehållet ut och den sitter fortdfarande kvar. Jag har slitit som bara den men den sitter kvar! Det är helt rött och ser infekterat ut runtom och det verkar nästan som om fästingen har grävt en liten grop? Vad gör jag?

Sv: HJÄLP Fästingar!

Kan man kanske ringa en jourklinik och fråga? Det är ju söndag imorrn så kan ju inte vänta tills imorrn heller.....
Känns så fånigt att ringa flr att få hjälp med att ta bort en fästing.....

ojdå det var verkligen inte bra...man ska ALDRIG ta en fästig med pinsett möjligen med fingrarna och då måste men greppa så att man vet att man får med huvudet=det farligaste...och så vrider man lite tills det knäpper då har den släppt....kör annars en färtigplockare i affär....de har en ögla som man sätter runt färstingen sen vrider men o sen har mand en i plockaren..

det är jättefarligt att trycka på färtingen för så sprutar den in giftet(om den har någon sjukdom finns många) i djuret....

såklart du kan ringa en jourklinik....

Allt som var i fästingen kom på pincetten istället...

Jag brukar ta den med fingrarna, men den här satt stenhårt... Jag har fortfarande inte fått loss den! Jag har vridit men den sitter stenhårt...

Vad kostar en fästingplockare? Kan man köpa det typ var som helst? Hööks kanske?

Gullan86 skrev:
ojdå det var verkligen inte bra...man ska ALDRIG ta en fästig med pinsett möjligen med fingrarna och då måste men greppa så att man vet att man får med huvudet=det farligaste...och så vrider man lite tills det knäpper då har den släppt....kör annars en färtigplockare i affär....de har en ögla som man sätter runt färstingen sen vrider men o sen har mand en i plockaren..

det är jättefarligt att trycka på färtingen för så sprutar den in giftet(om den har någon sjukdom finns många) i djuret....

såklart du kan ringa en jourklinik....
Nej tyvärr, helt fel utom det där med fästingplockare. När man tar med fingrarna får man inte bra grepp.

Det brukar bli lite svullet och rött runt fästingen, det är säkert det du upplever dom infektionen och gropen. Om jag var du skulle jag gå iväg till ett apotek eller djuraffär och köpa en färsigplockare och ta bort de rester som sitter kvar. Badda med lite alsolsprit sen, så man gör rent det lilla såret.

Vi plockade säkert 20 fästingar per dag på vår golden retriver innan vi började med fronline, och hunden dog inte även om man inte fick bort hela fästingen. :smirk:
Det kan bli en liten ärrvävnad, men kroppen brukar stöta bort resterna av fästingen ändå. Det blir säkert bra!

Idag ser det ju lite bättre ut, men fästingen sitter kvar. Syrran har också försökt men den vill inte loss... Det röda har försvunnit lite idag och det ser mkt bättre ut (har tvättat med koksaltlösning) Vad är frontline för nåt? (antar att det är ett medel mot fästingar, men är det för alla djur eller bara hundar?)

frontline är precis som du säger ett fästingmedel, ungefär som switch pour on. Vet att det finns för hundar och katter, men vet inte hur det är med kaniner

Vad ni än gör när ni plockar fästingar så vrid för sjutton inte på den. Dra rakt ut!!!

kenneth skrev:
Vad ni än gör när ni plockar fästingar så vrid för sjutton inte på den. Dra rakt ut!!!

Instämmer!
Fast förr sades det att man skulle vrida...

Jag köpte en suverän fästingplockare i Börjes affär förra sommaren. Det är en liten, grön plastsak som ser ut ungefär som en kofot i miniatyr. Fungerar perfekt!

Immer

Jag tycker den sorten med en ögla som drar åt runt fästingen funkar bäst. Lättast att använda. Funkar det inte med en sån? Om kroppen redan spruckit antar jag att du kan fortsätta med pincetten. Har plocket en massa från hunden trots att hon haft fästingmedel och den lever då fortfarande så det behöver ju inte vara nån livsfara. Vet inte vilket medel det är... men det där frontline funkar bra?? Fast hon badar rätt mycket också så det kan ju bero på det...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 331
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
775
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
734
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka