Sv: Hjälp! Fånghäst, hullfråga?
Ajajaj, trampade visst på öm tå...
Om du läste mitt första inlägg stod det att jag inte ville racka ner på dig som hästägare, det vill jag inte, din häst är säkert lycklig och allt. Sen kan det ju hända att jag uttryckte mig klumpigt. Vad jag menade var inte att det var Acke som gjorde fel, jag tyckte det var veterinären som ordinerade galet... Trodde det framgick, men men...
Nåja, att ha munkorg för att hästen ska kunna gå med andra är ingen ursäkt tycker jag inte... vi ordnade det genom att dels låta en häst sällskapa i hagen hela tiden (vi har iofs flera) och dels så kunde hon alltid se de andra hästarna eftersom de gick i en hage direkt angränsande.
Det enda jag sätter mig emot är munkorg - och som sagt - det är inte acke som har ordinerat den, utan veterinären.
Sen var det absolut inte min mening att få Acke att må sämre. Verkligen inte, och jag ber om ursäkt att det lät elakt (inser det, var dock stressad när jag skrev det). Vet själv hur det är att ha fånghäst, har haft en i 8 år, så kalla mig inte helt okunnig på det området. Bara det att veterinärer inte alltid heller har helt rätt. Gå på din egen magkänsla istället.
Återigen, jag kallade inte dig lat, utan veterinären. Dessutom är väl detta ett diskussionsforum, där man får uttrycka sina åsikter, och som de flesta vet har alla hästägare olika.
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/2236.jpg - detta är en munkorg - och jag ber om ursäkt, men jag gillar det inte. Min häst hade blivit galen om hon hade den på sig, och ledsen... Men precis som människor är hästar olika. Precis som människor
Min veterinär som jag hade ordinerade först och främst boxvila.
Sen att ponnyn fick gå på magert bete (det var tillräckligt stort för att hinna komma lite gräs mellan varven) med högiva resten av sommaren.
Det är givetvis inte kul det heller. Men om man inte har sällskap till hästen finns det jättemånga osm faktiskt söker likasinnade att dela hage med.
Vad jag menar är att man kanske kan försöka hitta annat än just munkorg - jag står fast vid min beskrivning om smörgåsbord och bakbunden.
Sen vill jag bara tillägga att när hästen får fång för att den äter gifitga växter (något jag tog mig rätten att kalla förgiftningsfång, vetenskapligt namn känner jag inte) är det ofta för att den går i samma hage för länge/ofta i sträck. Säger itne att det är det som hänt din häst men ändå.
Som sagt, inget jag skriver är menat som personangrepp mot någon.
Jag tar gärna en diskussion. Om vi håller den på en bra nivå.
Fö önskar jag dig verkligen lycka till med din häst. Jag vet hur det är att ha en häst som älskar mat/gräs, men inte kunna ge den det - så tro mig, jag vet hur det är.