Hjälp! Fånghäst, hullfråga?

Sv: Hjälp! Fånghäst, hullfråga?

Tack för svaret. :) (Jag hänger kvar :) )

Måste kolla om Ekohallen finns här uppe? Känner inte igen det. Men den dyrare varianten - var kan man få tag i den?

Har hittat Greenguard på Börjes. Verkar ok. Dock svårt att veta när man inte provat någon av dom? :confused:

Norrland

Senast ändrad:

Om du vill o orkar vänta en vecka så kan jag skicka upp min greenguard så kan du ju testa den. De är ju rätt dyra! Ska se om jag hittar min nya på nätet... Har du kvar gården? Brukar tänka på, hm, var det ett lamm som hade dränkt sig?

oj. Tror att du blandar ihop míg med någon annan! Har inte varit i någon situation när ett lamm dränkt sig!

:)

Norrland

Hoppsan, då var det nog Jämtland jag tänkte på, det har du rätt i! Blandade ihop era nick rätt friskt redan då :-)

Det finns en beskrivning på hur man kan göra en själv som fungerar ganska bra. Har funnnits länkad i samband med disk förra sommaren, nån Monikas hemsida, prova sök på monikas betesbegränsare.
Svar på den ursprungliga frågan, ja du vågar höja höet.
PL

Senast ändrad:

Ajajaj, trampade visst på öm tå...

Om du läste mitt första inlägg stod det att jag inte ville racka ner på dig som hästägare, det vill jag inte, din häst är säkert lycklig och allt. Sen kan det ju hända att jag uttryckte mig klumpigt. Vad jag menade var inte att det var Acke som gjorde fel, jag tyckte det var veterinären som ordinerade galet... Trodde det framgick, men men...

Nåja, att ha munkorg för att hästen ska kunna gå med andra är ingen ursäkt tycker jag inte... vi ordnade det genom att dels låta en häst sällskapa i hagen hela tiden (vi har iofs flera) och dels så kunde hon alltid se de andra hästarna eftersom de gick i en hage direkt angränsande.

Det enda jag sätter mig emot är munkorg - och som sagt - det är inte acke som har ordinerat den, utan veterinären.
Sen var det absolut inte min mening att få Acke att må sämre. Verkligen inte, och jag ber om ursäkt att det lät elakt (inser det, var dock stressad när jag skrev det). Vet själv hur det är att ha fånghäst, har haft en i 8 år, så kalla mig inte helt okunnig på det området. Bara det att veterinärer inte alltid heller har helt rätt. Gå på din egen magkänsla istället.

Återigen, jag kallade inte dig lat, utan veterinären. Dessutom är väl detta ett diskussionsforum, där man får uttrycka sina åsikter, och som de flesta vet har alla hästägare olika.

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/2236.jpg - detta är en munkorg - och jag ber om ursäkt, men jag gillar det inte. Min häst hade blivit galen om hon hade den på sig, och ledsen... Men precis som människor är hästar olika. Precis som människor

Min veterinär som jag hade ordinerade först och främst boxvila.
Sen att ponnyn fick gå på magert bete (det var tillräckligt stort för att hinna komma lite gräs mellan varven) med högiva resten av sommaren.
Det är givetvis inte kul det heller. Men om man inte har sällskap till hästen finns det jättemånga osm faktiskt söker likasinnade att dela hage med.

Vad jag menar är att man kanske kan försöka hitta annat än just munkorg - jag står fast vid min beskrivning om smörgåsbord och bakbunden.

Sen vill jag bara tillägga att när hästen får fång för att den äter gifitga växter (något jag tog mig rätten att kalla förgiftningsfång, vetenskapligt namn känner jag inte) är det ofta för att den går i samma hage för länge/ofta i sträck. Säger itne att det är det som hänt din häst men ändå.

Som sagt, inget jag skriver är menat som personangrepp mot någon.

Jag tar gärna en diskussion. Om vi håller den på en bra nivå.

Fö önskar jag dig verkligen lycka till med din häst. Jag vet hur det är att ha en häst som älskar mat/gräs, men inte kunna ge den det - så tro mig, jag vet hur det är.

Jasså det var veterinären som var lat o okunnig för att h*n föreslog munkorg!!
Jag tycker fortvarande du slänger ur dig beskyllningar som du inte har kunskapsmässig grund till. O det är definitivt du som därigenom sänkt nivån.
PL

Jag tycker du ska vara mycket försiktig i ditt val av ord!
Fånghästägaren balanserar på en tunn linje att åt en sidan låta hästen lida av psykisk ohälsa (isolering på lerhagar) och åt andra sidan fysisk ohälsa i form av återfall.
Många människor bestämmer inte över hästens förutsättningar när hästen är inackorderade, har begränsade ägor eller vid det akuta läget och måste göra det bästa av situationen. Jag tror inte man väljer munkorg pga lathet eller okunnighet man väljer munkorg för att det är det bästa alternativet man har.
Låt oss granska effekten av munkorg:
En medelintelligent häst lär sig på max 10 minuter hur den ska göra för att få i sig en begränsad mäng med gräs (den som är lite mer intelligent får av sig sk***n på 5 röda medan han gömmer sig bakom ladan… :smirk: )

Hästen får i sig motsvarande ”magert bete” men från en ej stressad tillväxt av gräs vilket kan vara en fördel om man tittar enbart på fruktanhalterna.
Hästen får en normal social stimulans från flocken vilket ger en sundare tillvaro. Med tanke på att vi pratar i termer som ”kroniskt tillstånd = resten av hästens liv” tycker jag detta är väldigt viktigt!
OBS! Munkorg fungerar inte på övervuxet bete. Svårt att peta de långa strån i hålen…

Till sist vill jag bara skicka en liten guldstjärna till Ackes vet som var på plats, bedömde situationen (hästen och hästens omgivning) och kom med förslaget munkorg. En problemlösare! Säkert en distriktare, eller hur PL… :angel:

Tack för ett bra inlägg!

Hästen verkar faktiskt må bra efter omständigheterna och är lugnare och mer harmonisk än vanligt. Först börjarde jag som pessimist undra om han var deprimerad o vrålhungrig och därför lugn, men nu ratar han hälften av höet så han får nog i sig en hel del gräs (som tagit sig efter regnet) o att rida är han pigg o lite busig.

Funderar t o m lite på om allt gräs de andra åren har gjort honom lite hagalen o stressad (han är hopplös att släppa ut när gräset börjar komma på våren, drar närapå omkull folk. Detta trots att jag har provat ALLT för att förhindra det).

Tycker jag känner honom hyfsat bra efter 9 år, o är än så länge mest positivt överraskad av den hemska munkorgen. Det jag bävar för mest nu är att han säkert är mycket duktigare på att bocka nu när magen är borta... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 522
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 436
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar