Hjälp! Fånghäst, hullfråga?

A

acke

Min häst har alltid varit en rultig man i sina bästa år. Sv hbl 14 år, 163 cm mankhöjd, grov i typen. Hans jättekagge under somrarna som försvunnit lagom till betessläppet... Han har varit otroligt lättfödd o blir fet på ingenting, typ.

Men så i år (26/5) fick han fång (jag vet, delvis pga sin fetma) och går numera med sk munkorg (köpt av veterinär som endast släpper in liite gräs i taget). På vets rekommendationer får han 4 kg hö om dagen Jag ger honom också ett mått (typ 300 g) fångfoder (müsli), mineraler o 200g betfor om dagen då jag tycker att han tappar vikt lite väl bra. Jag rider normalt varje dag, men efter en spark på ett ben så tänkta jag låta honom bara gå i en vecka nu. Jag har gått från stall på natten till att låta honom gå i en nerbetad, hyfsat stor hage med två ponnyer 24 h.

Nu är jag ju van vid att knappt kunna känna revben på honom, men nu är det banne mig bara skinn (ca en halv cm?) och revben. Men revbenen syns inte, så mager är han inte. Det jag är livrädd för är att han ska tappa mer under den följande veckan då jag inte är hemma, han har magrat en gång tidigare o då var det hopplöst att få upp hullet igen. Han har annars gått från fet till detta på två månader, är det en hyfsad takt? Vågar jag höja höet med tanke på fången (fjolårets), eller ska jag ha is i magen o avvakta?

Hjälp, snälla! Åker i morgon fm...

Sv: Hjälp! Fånghäst, hullfråga?

Kan inte se några problem med att ge honom mera hö. 4 kg för en stor häst låter väl magstarkt lite. En så stor häst behöver väl ha minst 7 kg eller nåt?? Alltså minst! Konstigt råd från veterinär... Ok om du skulle ge 4 kg halm till också, men i detta läget så är halm otillräckligt. Han behöver näring så han inte försvinner! Öka med ett kilo hö om dan eller nåt för att ta det "lite lugnt"...men öka! Säger jag.

Lycka till!

4 kg hö / dag är väl ungefär vad min yngsta shettis får / dag under höperioden, + fri tillgång på ensilage.. Låter VÄLDIGT lite med 4 kg / dag till din stora häst... Ge honom mer hö, så att han inte faller ur För mycket :eek:

svar till er båda:

Min häst får normalt ca 9 kg hö när han är installad, men i detta fall har alltså veterinären ordinerat 4, max 5 kg! Jag tycker också det är mysko, men kan inte annat än följa veterinärens order. Det finns väl en mening med det, kanske räknar de med att han får i sig en hel del gräs också o de vet väl bättre än jag hur mycket de får i sig. Jag har smygökt till 5 kg, men vågar inte testa mer på egen hand. Vill inte utlösa ett anfall på egen hand!

Har sökt veterinären för att fråga igen, men inte fått svar än.

Fick tag i henne! Ska öka höet till 6 kg (+ foder o gräs), hoppas det blir bra.

Jag vill inte på något sätt racka ner på dig som hästägare, du är säkert jättebra och snäll mot din häst... Vad jag funderar över är varför en veterinär som ska borga för djurens bästa ordinerar ett sånt tortyrredskap som munkorg.. Tänk om man vore vid ett smörgåsbord med jordens alla läckerheter - BAKBUNDEN - .
Min ponny hade fång, men vi löste somrarna på andra sätt lät henne gå "på bete" på hösten vintern istället för på sommaren och så vidare...
Fy 17 för munkorg säger jag bara..

(än en gång, inget personligt angrepp)

Jag har provat munkorg o tyckte att det var ett ok sätt att låta hästen "jobba för maten" visst ville han ha mer snabbare men det vill väl även en häst som går på dåligt bete.
PL

Jovisst... men det är ingen lösning på problemet... En häst får ju som bekant fång av många olika orsaker, det kan ju vara förgiftningsfång, förlossningsfång och "överätningsfång". Hur som helst är det som en allergisk infektion. Vad många inte vet är att en häst öht inte ska gå på de fina ängsbetena som vi släpper dem på. De ska inte äta "fint" gräs utan ska äta lite grövre, blandat med örter, blad och lite bark osv...

Anledningen till att jag reagerar mot munkorg är dels, som jag sa, pga att det inte är en lösning, man kan inte släppa hästen på bete med munkorg och sen tro att det är ur världen bara därför. Dels är det som jag sa ang smörgåsbordet.. Jag tycker inte det är schysst mot hästen... Då de begränsas att vara just häst..

jag kallar det lättja och okunskap

Jag använde den på en överfet häst som annars inte kunnat gå ihop med de andra. I min mening fick han då vara mer häst en om vi stoppat honom ensam på ngn skräpplätt. Om du vill kalla min inställning okunnig så varsågod om du har med kunskap att komma med.
PL

OM du bara visste vad jag lider med min häst!!! Jag kan LOVA dig, att ingen mår så dåligt (förutom min häst så klart) som jag över detta. Min plutt är världes mesta beteshäst, han älskar sitt gräs, att fnatta sina vänner (alla hästar), springa i sin hage osv. Detta är det absolut värsta som kunde hända honom. Men om alternativet är en kvalfylld DÖD (vilket hände hans mamma), så tvekar jag självklart inte. Går han på gräs utan munkorg=fång. Alternativet till att gå på gräs m munkorg är att vara inne i box 24/7, känns det bättre tycker du? Han rids varje dag, så inte går han med munkorg för att det ska vara nåt slappalternativ till att gå på "bete" på vintern!

Jag tar det inte som personligt angrepp, glad för att kunna förklara mig. Kom med ett användbart förslag så skulle jag med glädje slänga munkorgen åt helvete!

Ja, så får man se det. Klart att det inte är kul, men vad gör man...?

"jag kallar det lättja och okunskap" = Jaha, där kom personangreppet :mad:

"förgiftningsfång, förlossningsfång och "överätningsfång"", ja, jag kan nog utgå från att det inte är förlossningsfång, o inte tror jag på förgiftningsfång heller eftersom han har gått i samma hagar i fem år nu. Däremot har regn+värme under en kort och intensiv period åstadkommit en massa gräs som kan ha resulterat i överätningsvarianten då. Och vad gör man för att hindra överätning? Hindra hästen från att överäta kanske? Och hur gör man det?

Jag tror ingen tycker det är schysst att använda munkorg. Jag har alltid strävat efter att min häst ska få leva så naturligt som möjligt, ute i stora hagar minst 12 h/dygn under stallperioden, så lite täcke som möjilgt etc. Men när jag inte har något val, så...

Om du nu är så kunnig så kan du kanske sluta upprepa dig o komma med något konkret istället? Och kalla mig för fan inte lat, för du vet INTE vad du pratar om!

Precis, för min häst är detta enda möjligheten att kunna gå med sina kompisar och äta (begränsat med) gräs. Mer hästliv än så kan jag TYVÄRR inte erbjuda honom som läget är just nu. Han får väl ta igen det sociala till vintern...

*Till både Peter och Acke*

Hur funkar en munkorg? Är det bara veterinärer som skriver ut dom?

Jag har en valack som är otroligt lättfödd. Får jättekagge direkt på betet, och då menar jag verkligen jättekagge. Ordentligt överhull. Sen får han "banta" över vintern... Var in på klinik för några dagar sedan eftersom jag tyckte han hade puls vid kotlederna. Som tur var var det inte utvecklad fång, men dock något som måste hållas koll på... Han kan iaf gå kvar på betet.

Jag tycker iof inte att munkorg låter så kul, men om det är enda alternativet... Hellre det än att han måste gå ensam i grushage.

Så hur funkar munkorgen?

Norrland

Puh, det var ju bättre ordinationer du fick av din veterinär. Men håll kollen! Så han inte får magsår på kuppen av för lite stråfoder (om nu de får det?) och sen inte kan tillgodogöra sig mat alls... Känns ju som om det är riskabelt att laborera med för lite mat, tycker jag. Hellre då fylla på med halm, bara inte magen blir tom och surnar till.

Men nu kan du ju lugnt avvakta denna foderstats inverkan, tycker jag. Om det nu är så att han går på ett bete som faktiskt ger tillräckligt genom munkorgen.

Återigen lycka till!

LillaNor - nu får du nog fundera över vad du skriver! Att anklaga folk i jobbiga situationer för att vara lata och okunniga är faktiskt magstarkt. Dessutom verkar du inte riktigt ha koll på läget. Ordet "munkorg" är väldigt känsloladdat. Men vad innebär det egentligen för hästen att ha munkorg?

Den sorts munkorg som det talas om i inläggen är den sort som BEGRÄNSAR hästens intag av gräs. Det STOPPAR det inte! Du står vid smörgåsbordet och kan använda EN hand för att äta, så är det.

På vilket sätt anser du att detta är så hemskt? Jag skulle snarast säga att denna typ av munkorg, om man får den att funka, på många sätt är den bästa lösningen för många hästar. Du har helt rätt i att hästar idag vanligen släpps på beten som egentligen inte är optimala som hästbeten (och jag tror att många hästägare är FULLT medvetna om detta), men vilka alternativ har vi? De flesta av oss har de beten vi har. Det går inte att förvandla dem till optimala beten i en handvändning. Har man då en fånghäst eller en häst som kanske har dåliga ben och föder sig på luft, vad gör man?

Alternativet är ofta att låta hästen gå på grus eller stå inne. Är det bättre än att den går i flocken och kan beta, men inte vräka i sig mat? I vissa fall och när betet blir sämre kan man dessutom ta av munkorgen vissa tider på dygnet. Vad är det som är så hemskt med detta? Som sagt - alternativet är ofta en grushage - ensam.

norrland65 - en "begränsarmunkorg" heter Greenguard och finns t.ex. på Granngården och på Börjes. Sök på produktnamnet på deras hemsida.

Jag har en fånghäst (lätt fånganfall sommaren -99) som dessutom har taffliga ben. Denna sommar har han INTE behövt sin munkorg eftersom vi har tillgång till ett extremt magert skogsbete + att hans hagkompis stödutfodras. Men skulle det bli aktuellt sätter jag tusen gånger hellre på honom greenguarden och släpper ut honom med flocken än låter honom gå i grushage själv.

Hållbara alternativ (som inte involverar "alacazam") mottages!

Indy

Den jag har är liksom en rund gjuten plastplatta i botten med ett hål som är lite större än en femöring. Den är inflätad i mjuka teryleneband med fodrade kanter mot mule o näsrygg. Den spänns fast med tredubbla kardborreband i grimman, sidringarna, fram o så i bakringen s a s. Kostade 600 kr :cry: men verkar mycket gedigen o hållbar, ska hålla minst två säsonger säger de. På Ekohallen hade de en motsvarighet fast med huvudlag o käkrem på, den kostade 99 kr o kom från Shires tror jag... Du kan ju testa den innan du ger dig på den dyra om du vill. Den verkade vara hyfsat jämlik i kvalitet, konstigt nog.

Min häst har fått ständiga anmärkningar pga sin fetma, han hade en massa olika ledinflammationer under 2001 o blev nästan utdömd. Så mitt i eländet vet jag iaf att han på sätt o vis är sundare nu, inte lika däst, istadig vid ridning, anfådd och framför allt otroligt torr o fin i benen.

Lycka till med din häst!

Ps Kul att se att du är kvar här!! Ds

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket!! Jo, jag åkte faktiskt till min höbonde o tog hem lite av årets fina skörd av hö, så jag ska utöka de 4 med 2 kg fint, väldoftande nytt hö. Det är inget knallgrönt kalvhö så jag tror att det ska gå fint. går det bra o han håller hullet stoppar jag där för då får han nog i sig tillräckligt med gräs, annars ökar jag igen efter veckan som gått.

Tack för hjälpen!

:love:

Tack för det, känns inte så himla kul att bli attackerad i detta läge. Precis vad man behöver liksom *NOT*.

Jag har testat greenguard på min häst o det funkade inte så himla bra på honom eftersom han lärde sig att liksom slänga ut underkäken och äta så han till sist åt han nästan obehindrat. Denna från veterinärden har däremot funkat perfekt! Den kan jag rekommendera. Ska leta upp någon länk el så om du är intresserad. Stallägarens shettis har cushings o får därför lätt fång o hon har haft sin "munkorg" i två säsonger nu.

Återigen tack!

Liknande trådar

Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 522
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 436
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar