Hjälp en stackars storhästryttare.

P

Pirat

Hej isis-vänner, jag är en återfallsryttare som för ungefär 1 1/2 år sedan började ta privatlektioner i dressyr. Då hade jag inte ridit sen mina ridskoleår för ca 20 år sedan. Jag rider ett halvblodssto en gång i veckan och håller på att lära mig grunderna i dressyr.

Men nu ska jag till Island med jobbet och några av oss ska ut på isisar under en heldag. Jag har ALDRIG suttit på en islandshäst, och nu undrar jag vad ni isisproffs har för råd till en nybörjare? Vad är viktigast att tänka på?

Jag är förstås alldeles för lång, 178 cm, men jag väger inte för mycket i alla fall (63 kg).

Jag ser fram emot detta enormt mycket! Hur får jag ut mest av det?

Sv: Hjälp en stackars storhästryttare.

Hej, vad kul för dig att få pröva på islandshäst, och jättespännande att få se island. Jag tycker inte du ska tänka så mycket utan bara rida som du brukar. Men det är ju svårt att använda skänklarna lika som på stor häst. Försök att rida mycket med sitsen och bli för allt i världen inte hängande i tyglarna utan gör halvhalter och sitt i sadeln ska du se att du får tölta. De måste väl kunna ge dig en snabblektion på plats också. Lycka till!!:)

Vad kul med island!! När jag gick över från storhäst till islandshäst blev jag tillsagd att inte anv skänklarna... att vara mer stilla med skänklar iaf inte skänkla med bara hälarna, mer still/stabil i säte och hand. använder halvhalter precis som på storhäst. driv mer med säte än skänklar.

Har en bekant som jobbar på island med turridning å de brukar alltid ha genomgång innan man rider iväg, så att man lär sig de rätta hjälperna för tölt, osv.

Lycka till!!:)

Det är faktiskt inte så speciellt att rida islandshäst, tänk att du rider på en ponny(jaja jag försöker förklara här så alla isis veteraner behöver inte hoppa på mej:angel: ), det enda är ju om hästen är mindre & du är längre & inte kan använda skänklarna på samma sätt som man brukar, normalt använder man fötterna på stora hästar men påislandshästar får man använda underbenen istället när man skänklar.
Annars tycker jag snarare det är en fördel att du är storhästryttare, du har ju garanterat lärt dig mer på dina ridlektioner än vad ngn som bara gått på turridning gjort.

Jag var på island i sommras och upplevde att dom fleasta hästarna gick framåt av sig själva!!!Så det är ju bara att tuta och köra.Och hjälp får ni säkert!Många storhästryttare kommer ju på turridning i sverige och dom har inga problem!!!!:rofl:

Avis på dig som får åka till det underbara landet!
Lycka till!!!

Åk och tag några lektioner på något Islandshäst-stall.
Så att du har några av grunderna.

Det kan man ju göra men som storhästryttare har man ju redan grunderna, speciellt mkt mer än den vanliga turridningsryttaren.

Petimeter då.

Några av grunderna i det som är speciellt med Islandshäst.
Och litet vana vid att hästarna är så små.
Man får litet svårt med sitsen i början.
När man liksom inte har något stöd för fötterna i sidled.
Utan de hänger där fritt i stiglädren.

och få en lite aning om hur man rider tölt och skiftar mellan gångarterna!!!!!

Hej, Kul att rida på island, Du måste säga att du inte ridit så mkt, för annars kan man få alltför svåra hästar:P Hah
Du ska bara tänka på att ha kul, Slappna av.. bara sitta ner och ta de lungt och ha kul helt enkelt, så får man ut de mesta av ridturen.. Tölta är inte svårt, de är kul, de märker du sen:)

Längden är nog inte så farligt.
Jag är 177 & mitt ena sto är 128, dock lite liten till mig, men mitt andra sto är en bit över 140, är nog närmre 145.
Och jag har inte upplevt något problem med längden.

Tack för alla svar!

Jag hade gärna prövat lite hemma först, men det hinns helt enkelt inte med. Nu har jag i alla fall fått några bra tips som jag ska tänka på. Det ska bli så ROLIGT!

Kanske kommer en liten rapport här sen.

Tack igen,

P.

Tack för alla råd! Nu har jag varit på Island och ridit, vilket var fantastiskt!

Vi red två pass, det första två timmar, det andra tre. Första passet var inte mycket att ha, gruppen var lite för stor och inkluderade lite för många nybörjare... det var hela tiden något som gjorde att hela sällskapet måste stanna och vänta.

Vid andra passet var vi bara ett tiotal personer, alla någorlunda ridkunniga. Jag red en liten röd sjuåring (femgångare) som var ganska känslig i munnen, han slog med huvudet om man störde honom för mycket. Han var fantastiskt mjuk över huvud taget, och det var ljuvligt att tölta. På slutet lät jag honom galoppera en del också, det var en fröjd att sitta på honom även då.

Detta var ju på ett av de riktigt stora isis-stallen, "Ishestar". Det är ju minst sagt en industri, finns säkert mysigare och bättre ställen att rida på. När man är van vid svenska privatstall häpnar man ju lite över att träns slängs på marken hur som helst, att alla sadlar delas bland hästarna och att hästarna är leriga från topp till tå. Men ingen av dem verkade ju fara det minsta illa, och det är ju befriande också att hästar får vara hästar.

Fascinerande att man rider med så lösa sadelgjordar. Annars tycker jag att det gick ganska lätt att komma in i någon slags känsla, båda hästarna var lätta att få i tölt och jag hade absolut ingen träningsvärk alls efter att ha ridit i 5 timmar. Mjukt som tusan.

Sista timmen hade vi någon slags snöstorm, det var en härlig upplevelse att rida i så bistert väder och hästarna blev extra pigga av blåsten.

Tack för alla råd, hoppas att jag får rida islandshäst snart igen.

Tack för alla råd! Nu har jag varit på Island och ridit, vilket var fantastiskt!

Vi red två pass, det första två timmar, det andra tre. Första passet var inte mycket att ha, gruppen var lite för stor och inkluderade lite för många nybörjare... det var hela tiden något som gjorde att hela sällskapet måste stanna och vänta.

Vid andra passet var vi bara ett tiotal personer, alla någorlunda ridkunniga. Jag red en liten röd sjuåring (femgångare) som var ganska känslig i munnen, han slog med huvudet om man störde honom för mycket. Han var fantastiskt mjuk över huvud taget, och det var ljuvligt att tölta. På slutet lät jag honom galoppera en del också, det var en fröjd att sitta på honom även då.

Detta var ju på ett av de riktigt stora isis-stallen, "Ishestar". Det är ju minst sagt en industri, finns säkert mysigare och bättre ställen att rida på. När man är van vid svenska privatstall häpnar man ju lite över att träns slängs på marken hur som helst, att alla sadlar delas bland hästarna och att hästarna är leriga från topp till tå. Men ingen av dem verkade ju fara det minsta illa, och det är ju befriande också att hästar får vara hästar.

Fascinerande att man rider med så lösa sadelgjordar. Annars tycker jag att det gick ganska lätt att komma in i någon slags känsla, båda hästarna var lätta att få i tölt och jag hade absolut ingen träningsvärk alls efter att ha ridit i 5 timmar. Mjukt som tusan.

Sista timmen hade vi någon slags snöstorm, det var en härlig upplevelse att rida i så bistert väder och hästarna blev extra pigga av blåsten.

Tack för alla råd, hoppas att jag får rida islandshäst snart igen.

Ja, Island har ju en annan hästhållning än vad vi är vana i Sverige! Jag har också ridit på Ishestar, samt praktiserat i 4 veckor på Eldhestar och där är det likadant :angel: Även i privatstallen var det så, dock snäppet värre i det jag var. Men som du säger så verkar hästarna i alla fall må bra och det är ju huvudsaken :) Det är vi svenskar som är för "daddiga" med våra hästar :) Men det får man vara också :love:
Kul att du gillade islandshästarna, kan hålla med dig om att det ibland kan vara för stora grupper på sådana där turer. Jag och syrran fick skäll för att vi red om de andra i gruppen... Men det var ju sååå tråkigt att sitta och skritta efter de andra som inte kunde rida :( Då var det bättre på praktiken, för då red man inte i någon grupp eller så, utan själv :) Toppen!

Liknande trådar

Ridning Jag bestämde mig för att börja rida på ridskola igen, något jag inte gjort sen jag var 11 år och fick min första egna ponny(efter det...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka