Hjälp en idiot! (Blup..)

Bewildered

Trådstartare
hejsan hoppsan,
hjälp en idiot som inget förstår..

alltså, kollade på blup;en för min häst idag (vilken säger; nollnollnollnoll och noll eftersom hon aldrig avlats med ej heller tävlats..) so far so good.. men Vad f*n betyder (36) som står efter hennes namn och en del av stona på "mödernet", vet att hon är ur rosanalinjen är det stolinjen eller vad sjutton är det? o0

så hjälp en mindre vetande som tycker "blup" är ett ljud som sker när man kastar något i trögflytande vätska.. och inte är särdeles intresserad av halvblodsavel heller............. Snälla? Jag funderar och funderar och kommer inte på något logiskt alls. :angel:

Sv: Hjälp en idiot! (Blup..)

jag kan så lite lite om blup men (36) betyder stofamilj 36 har jag fått lära mig, rätta mig någon om jag har fel

aaah, då är jag kanske inne på rätt spår.. men har du nån aning om varför inte alla stona har (36) efter sig när de tillhör samma stolinje? o0

..ja.. jag är galet förvirrad...

det vore himmla fint om jag kunde det men tyvärr ;)

hmm.. men om dom är reggade avkommor till stona borde de väl vara stamboksförda? *kliar sig i huvudet*

jag har.. heh.. uppenbalrigen, noll koll.......... :o Piinsamt!

Nej, de blir bara reggade i grundstamboken. För att bli reggade i Riksstambok måste de visas för stamboksföring på anvisad plats (t.ex. i samband med fölbesiktningar) och då får de också ett stamboksnummer.

där föll den teorin.. Flizan är aldrig visad men har benämningen (36) ändå. Hrm.. hur är det då med gröna/grå papper? Alltså.. jag minns inte ett sk*t av det jag kunde på "tiden det begav sig"... lahlahlah. Usch, dåliga mig.

nu blev det ännu lurigare här...

Ditt sto tillhör stofamilj 36, precis som mitt sto gör och det står även på hennes sida och i hennes pass efter hennes namn och hon är inte stamboksförd ännu. Läs mer om stofamiljen och alla andra familjer på www.hastkatalogen.se

där föll den teorin.. Flizan är aldrig visad men har benämningen (36) ändå. Hrm.. hur är det då med gröna/grå papper? Alltså.. jag minns inte ett sk*t av det jag kunde på "tiden det begav sig"... lahlahlah. Usch, dåliga mig.

nu blev det ännu lurigare här...

Ditt stos mamma är stamboksfört och då får avkomman stofamiljens nummer efter namnet.

Blup är en statistik över vad som alla registrerade hästar inom rasen uppnåt för resultat. Vilka som räknas är olika både från ras till ras och mellan olika länder.
Om din häst har en stam där ett visst antal individer har visats och/eller tävlats så kan få ett preliminärt blub index. Har hon en sådan stam t ex att hon är efter en ny godkänd hingst som inte har några visade avkommor ännu, så finns inget index alls.
När hon sedan gör något själv blir visad, stamboksförd eller får tävlingsresultat från officiella tävlingar så får hon en egen indexprofil baserad på både hennes egna och släktingars resultat.

Alla avkommor till ett sto som tillhör en viss stofamilj tillhör samma familj oavsett om de är hingstar eller ston eller vilken färg de har på papprena.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka