Hjälp en gröngöling (plantera bärbuskar)!

Sofie_B

Trådstartare
Nu är det så att jag för första gången i mitt liv har blivit med en liten trädgårdsplätt. Jag har stora planer för denna lilla bit mark, men jag vet inte riktigt hur jag ska förverkliga dom. Vad är då bättre än att fråga allvetande buke?

Vi har en framsida som består av totalt ungefär 10 kvm gräsmatta. Där är det förmiddagssol. Sen har vi en baksida med kanske 15-20 kvm gräsmatta. Där är det eftermiddagssol.

Det jag vill ha är hallonbuskar, smultronplantor, krusbärsbuskar och jordgubbsplantor.

Vad behöver jag göra? Gräva upp, fixa jord, förbereda? När? I vilken ordning? Vart bör jag så? Spelar det någon roll?

Ös på med allt ni har att komma med, för jag har verkligen noll kunskap på området. Vill inget hellre än att ha en massa goda bär i trädgården, så jag ska försöka ta hand om plantorna som om dom vore mina barn.

Sv: Hjälp en gröngöling (plantera bärbuskar)!

Bärbuskar vill ha jord som håller fukten bra, sen kräver dom ju mer vatten när dom sätter bär.

Mina jordgubbar är i upphöjd bädd och dom älskar det, det blir lite varmare för dom. Sen är bästa tipset att slippa rensa ogräs mellan plantorna att lägga en markväv där du gör kryss i och sätter ner plantorna. Då får du i princip inget ogräs alls, fukten behålls bättre, det blir varmare och bären blir inte smutsiga. Sen har jag dessutom en vit fiberväv över plantorna så det blir extra varmt, men ser till att den inte ligger för tajt på så insekterna kan komma in när dom blommar.

Bärbuskar vill inte ha för mycket kväve, däremot gärna aska, har för mig dom även vill ha lite benmjöl men är inte säker. Så gärna porös jord (torv, kompost, barkmull) med lagom gödsel. Ska du ha björnbär så är de bra med ett ordentligt klätterstöd , jag har armeringsnät till mina.

Har inga bra bilder på datorn nu men här ser du lite av min köksträdgård iaf även om det är när det inte är ngt som är grönt.

Lådan mellan tunneln och armeringsnätet är jordgubbslandet. Nedersta bilden är min "bärhörna", nu är bilden ett par år gammal så allt är inte med där men jag har iaf vinbärsbuskar (varav en uppstammad som syns på bilden), en krusbär, björnbär, tayberry, hallon, smultron, blåbär & lingon (ska dock ha sur jord) och gojibär.

bar1.jpg

bar2.jpg

Sv: Hjälp en gröngöling (plantera bärbuskar)!

Det är tyvärr inte mitt utan det ligger på grannmarken, vi bor i ett hus bakom kameran, som är betydligt senare byggt, 1800-1900-skiftet, trähus med glasveranda, dock i behov av renovering som vi snart måste ta tag i. Torpet tillhör mina svärföräldrar, det är verkligen väldigt charmigt. Det hyrs ut till sommaren till turister så i år ska vi försöka sätta syrenhäck mellan tomterna för både vår och turisternas skull.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar