Hjälp de gick hemskt idag, ridning av ny häst

Tjockisina

Trådstartare
Va o provred o träffa ägaren till en häst jag förmodligen ska bli medryttare på idag.
Och jag kände mej som en nybörjare :eek:
Hästen vart jätte lugn o fin men jag kunde verkligen inte rida han, hittade inte knapparna, fick inte ens ner han på tygeln osv.
Han har inte ridits alls som jag ridit föregående häst.. tex rider ägaren nästan bara med sätet o inga skänklar.. o jag e van o rida med mycket skänklar inte med låren hmmm :confused:
Han vart en ganska grov häst och jag fick typ kramp i låren av o sitta på en sån grov häst (van med mindre häst)
Kände mej så meningslös idag, som en fullständig idiot på en hästrygg.
Ska provrida igen på torsdag o hoppas de går bättre andra gången, men har redan prestations ångest.. man vill ju visa man kan rida när ägaren står o tittar på liksom.
Nån som vart med om samma o har nå bra tips inför torsdagen?

Sv: Hjälp de gick hemskt idag, ridning av ny häst

Tss svår sist i att inte tänka på de.

Jag vet när jag började med nuv medryttarpållen så tyckte jag han va jättegrov jämfört med mina egna pållar. Så hade ju lagom träningsverk i jumskarna :P

Dock gick de helt okej.. trots endel bagateller.

Tar det bara lugnt när du provrider igen. Skritta ganska länge så du hinner känna igenom hästen. Säg till ägaren att hon får gärna rätta dig när du rider för att du ska kunna hitta de rätta knapparna!

Lycka till :D

Alltså, folk rider inte likadant. Om det redan är grönt att du ska få bli medryttare skulle jag försöka slappna av och hitta knapparna helt enkelt. Skulle man inte lyckas med det kan man alltid försöka "rida om" hästen efter sina egna knappar så gott det går! ;)

Själv har jag aldrig varit sån som kan sitta upp på vilken random häst som helst och bara ridit på som om det vore min egen. Nu är jag iofs ingen proffsryttare, men om vi säger såhär - det brukar ALLTID gå bättre 3:e, 4:e gången eller så jag rider. Vissa hästar passar man bättre ihop med helt enkelt, och vissa ridstilar, andra har man svårare att anpassa sig till.

Låter som en bra läromästare iaf, att lära sig rida med låren är väldigt bra! :)

tänk positivt..att när du väl vant dej vid att rida med enbart säte så är hela ridningen mycket lättare..tycker ja iallafall..sen lär du dej också att rida som man ska rida..med sätet.

låter som en jättebra läromästare..lugn o snäll men endå kräver att man rider..perfekt.

sen tror ja ägaren har förståelse för att du inte kan rida hästen perfekt direkt.

Senast ändrad av en moderator:

Nu vet ju inte jag exakt vad ägaren är ute efter för slags medryttare. Men jag kom ihåg när jag och min kompis sökte medryttare för skogsridning. De var då några som skulle rida på volten och vi stog och kollade, jag tittade mest på min häst om han verkade se nöjd och glad ut osv. Min kompis häst däremot är lite av en enmanshäst och ryttaren hade problem med att få honom att gå fram. Alltså över huvudtaget han ville knappt skritta. Men sen när h*n väl fick igång honom red h*n nått varv och kom sedan tillbaka och sa "ja det här gick ju inte så bra, jag kunde ju inte få honom att gå i form". Jag kan säga att vi stod såhär:eek: människa du fick ju honom knappt att gå framåt!

Men till ditt problem, de flesta ägare vet att det kommer med tiden, man behöver rida in sig lite på hästen och som du säger; hitta knapparna, speciellt om han är riden på ett annat sätt än vad du är van vid. Jag tror i alla fall att det viktigaste för de flesta ägarna (om de nu inte söker en utpräglad dressyrryttare) är att hästen verkar trivas med ryttaren, att denne rider mjukt osv och att denne verkar vara genuint intresserad av hästen och går att lita på. Inte att hästen ska gå i en perfekt form första gången man provrider.

Men till ditt problem, de flesta ägare vet att det kommer med tiden, man behöver rida in sig lite på hästen och som du säger; hitta knapparna, speciellt om han är riden på ett annat sätt än vad du är van vid. Jag tror i alla fall att det viktigaste för de flesta ägarna (om de nu inte söker en utpräglad dressyrryttare) är att hästen verkar trivas med ryttaren, att denne rider mjukt osv och att denne verkar vara genuint intresserad av hästen och går att lita på. Inte att hästen ska gå i en perfekt form första gången man provrider.

Sen har nog hästägare lite olika krav också vilket är omöjligt att veta på förhand.
Sist jag skulle hitta medryttare så var denne på väg att ge upp efter 5 minuter för att hästen kändes för svår. Själv tyckte jag inte det såg så hemskt ut, särskilt inte med tanke på att hästen faktiskt VAR svår. Lyckades övertala henne att rida en stund till, den gjorde ju faktiskt inget dumt och det är utvecklande att rida "svåra" hästar! ;) Så med lite coaching så gick det riktigt bra och hon ville fortsätta rida ändå. Om man ser "dressyrmässigt" så gick hästen t o m bättre än vad den brukar göra, sen vissa detaljer gjorde jag/ägaren bättre (bättre galopp, mer avslappning, lite mer samling) men andra saker gjorde medryttaren BÄTTRE. Fast hon själv tyckte det gick urkasst! :rofl:
Efter lite träning såg det riktigt fint ut.

Tack för svaren:)
Ska försöka ta de lugnt på torsdag och tänka på att de blir en kul utmaning o lära sig rida på nytt sätt och att de kommer med tiden.
Jag bad ägaren om hjälp och hon försökte hjälpa mej, gick till o med bredvid hästen o höll i tyglarna för o visa hur han känns när han går i form ( själv fick jag ju inte ens han o böja på halsen haha)
Men han verka va lite av en mattes pojk som gjorde allt rätt bara hon ställde sig vid sidan av han så han testade väl säkert mej en hel del med direkt hon försvann från hans sida.
Hoppas iallefall jag kan bevara lugnet o tålamodet på torsdag.:)

Tss svår sist i att inte tänka på de.

Jag vet när jag började med nuv medryttarpållen så tyckte jag han va jättegrov jämfört med mina egna pållar. Så hade ju lagom träningsverk i jumskarna :P

Dock gick de helt okej.. trots endel bagateller.

Tar det bara lugnt när du provrider igen. Skritta ganska länge så du hinner känna igenom hästen. Säg till ägaren att hon får gärna rätta dig när du rider för att du ska kunna hitta de rätta knapparna!

Lycka till :D

Jag skrittade jätte länge för o lära känna han men de va svårt, dock va jag en isbit o något nervös när jag satt upp, travade lite grann o han gick lugnt o fint men ville inte alls arbeta men som sagt de va inte lätt o sätta sig på en ny häst o rida bra.
Galoppera aldrig, dock för jag kände de inte fanns nå behov av de då jag inte hittat knapparna o de tror jag hon tyckte va ett bra beslut då hon berättade om andra som provridit som bara velat galoppera runt o inte haft nån kontroll på han alls.

Träningsvärk i ljumskarna känner jag igen :angel: har jag just nu kan jag lova haha.

Låter väldigt bekant.. Är hästen brun och ägarinnan gravid?

Du bör till att börja med släppa dina egna krav. Det ger dig bara låsningar. Att hitta knapparna på en häst tar tid och är man medis så tar det ännu längre tid. INGEN förväntar sig att det skall gå helt UA första månaderna.
Då tittar man bara på hur häst och ev. ny medis fungerar ihop och hur det kan bli i framtiden.

Om det är det ekipaget jag misstänker så ÄR det en svår häst med mycket integritet och han kommer testa dig så till den grad, för sån är han. Han talar verkligen den hästen.

Oavsett om det är nåt annat ekipage så några råd.

Be att ex. få hämta hästen själv i hagen och ta in i stallet så ni hinner bekanta er med varandra lite.
Be att få vara ensam med hästen i boxen/stallgången lite.

Fråga om ägarens röst/kroppkommandon hästen är van vid både från mark och uppsuttet.

Å håll dig till skritten tills du känner att du har lite koll på din egna kropp och avslappning.
Hitta din egna balans och din egna avslappning och rör din rumpa lite åt olika håll och känn vilken reaktion du får från hästen.

När du väl hittat första knappen så kommer resten att lossna ganska fort och du kommer tänka - kan det va så lätt att rida-. För en välriden häst som rids med vikter är guld värt.

Det viktigaste av allt är att
LYSSNA på hästen hela tiden, den kommer lära dig hur du skall vara däruppe.

Fråga ägaren hur du ska göra. Hon borde veta. :)
Svårt att hitta knapparna helt ensam, så fråga henne om hjälp.

Jag vill inte vara negativ på nåt sätt! Men har du inga andra alternativ för medishästar? Jag måste känna att det klickar på en gång annars skulle jag inte vilja fortsätta. När jag provred min nya häst hittade jag knapparna sekunden jag satt upp och det klickade verkligen mellan oss. Det kanske bara är jag som tycker såhär men vill du fortsätta med den hästen så gör det! Ni kanske hittar varandra till slut:D

Jag vill inte vara negativ på nåt sätt! Men har du inga andra alternativ för medishästar? Jag måste känna att det klickar på en gång annars skulle jag inte vilja fortsätta. När jag provred min nya häst hittade jag knapparna sekunden jag satt upp och det klickade verkligen mellan oss. Det kanske bara är jag som tycker såhär men vill du fortsätta med den hästen så gör det! Ni kanske hittar varandra till slut:D

Men hur utvecklande är det om man hittar knapparna direkt? :confused:
De svåraste hästarna jag ridit är de som man absolut inte hittat en enda knapp på till att börja med för att senare testa sig fram och lära känna hästen bättre, det har känts enormt utvecklande när man väl börjar kunna rida hästen "ordentligt". Sen finns det såklart dom som man inte är lika motiverad att anpassa sig till, därav inte sagt att det inte skulle vara utvecklande :p.

Men hur utvecklande är det om man hittar knapparna direkt? :confused:
De svåraste hästarna jag ridit är de som man absolut inte hittat en enda knapp på till att börja med för att senare testa sig fram och lära känna hästen bättre, det har känts enormt utvecklande när man väl börjar kunna rida hästen "ordentligt". Sen finns det såklart dom som man inte är lika motiverad att anpassa sig till, därav inte sagt att det inte skulle vara utvecklande :p.

Jag håller med dig absolut! Klart det är kul att utvecklas med hästen, men jag utvecklas med honom varje dag ändå!:) Han var ingen superstjärna när jag köpte honom men han blir bara bättre och bättre. Men det som jag tyckte var kul när jag provred honom var att vi kom så himla bra överrens och vi trivdes med varandra från första början, det var mer så jag menade fast jag formulerade lite konstigt kanske:D

Jag håller med dig absolut! Klart det är kul att utvecklas med hästen, men jag utvecklas med honom varje dag ändå!:) Han var ingen superstjärna när jag köpte honom men han blir bara bättre och bättre. Men det som jag tyckte var kul när jag provred honom var att vi kom så himla bra överrens och vi trivdes med varandra från första början, det var mer så jag menade fast jag formulerade lite konstigt kanske:D

Hmm, ja fast så kände jag (att jag gillade hästen och att den verkade trivas med mig) trots att jag inte fick stopp på den, knappt vågade trava, nätt och jämnt kunde styra osv :rofl: där var det inte många knappar som satt!
Det optimala är en utmanande häst som man trivs med? ;)

Om ägaren rider med vikter mkt så är det ju toppen så du kanske kan be om lite lektioner om du verkligen vill bli medrytatre på den här hästen..Dessutom lär man ju inte gå på tygeln jämt..Vikter är lättare att rida med.

aa utmanande tycker jag också att en häst ska vara annars är det ingen sport:D Vet att jag formulerade som att min häst är superlättriden men så är det inte;) Alla mina hästar har varit utmanande, för jag tycker inte det är någon mening med att köpa en häst som kan allting och gör allt som man ber den om, även fast det kanske kan vara skönt vissa dagar:rofl:

För o berätta hur de gått nu nåra veckor senare:)
Börjar verkligen älska hästen :love:
Svårriden ja.. inte som jag är van med alls plus att jag tappat mycket av min ridning då jag senaste två åren mest slaffsat runt i skogen på ett varmblod som knappt gick o sitta ner på i trav o galopp. Han gick lätt i form utan o behöva jobba därav vart man van vid de.
Iallefall så går de verkligen framåt med medryttar hästen nu.. tar ganska lång tid vid varje ridpass o få de o funka men tillslut funkar de bra o man blir överlycklig över o "hitta" de:)
Man får jobba ganska mycket men de e kul!!! Man kan inte bara sitta o åka o efter lite jobb går han nu riktigt fint o jag känner bara att de kommer gå bättre ju mer vi lär känna varandra:)
Trivs verkligen nu även om de inte e lätt=)

Låter väldigt bekant.. Är hästen brun och ägarinnan gravid?

Du bör till att börja med släppa dina egna krav. Det ger dig bara låsningar. Att hitta knapparna på en häst tar tid och är man medis så tar det ännu längre tid. INGEN förväntar sig att det skall gå helt UA första månaderna.
Då tittar man bara på hur häst och ev. ny medis fungerar ihop och hur det kan bli i framtiden.

Om det är det ekipaget jag misstänker så ÄR det en svår häst med mycket integritet och han kommer testa dig så till den grad, för sån är han. Han talar verkligen den hästen.

Oavsett om det är nåt annat ekipage så några råd.

Be att ex. få hämta hästen själv i hagen och ta in i stallet så ni hinner bekanta er med varandra lite.
Be att få vara ensam med hästen i boxen/stallgången lite.

Fråga om ägarens röst/kroppkommandon hästen är van vid både från mark och uppsuttet.

Å håll dig till skritten tills du känner att du har lite koll på din egna kropp och avslappning.
Hitta din egna balans och din egna avslappning och rör din rumpa lite åt olika håll och känn vilken reaktion du får från hästen.

När du väl hittat första knappen så kommer resten att lossna ganska fort och du kommer tänka - kan det va så lätt att rida-. För en välriden häst som rids med vikter är guld värt.

Det viktigaste av allt är att
LYSSNA på hästen hela tiden, den kommer lära dig hur du skall vara däruppe.

De låter som jag ja:)
Tack för råden och nu börjar de gå mycket bättre efter de gått nåra veckor. Han är inte så lätt men jag har mycket kvar o lära om han o hur han funkar men de går verkligen framåt iallefall o de e jätte kul:)
Känns som jag verkligen utvecklas med han.. att han lär mej hitta tebax till ridningen som jag tappat mycket av o de e skit kul.
De går inte som en klocka ännu men känns som vi har potential till o hitta varann bra tillslut, bara på nåra få ridgånger känner ja mig mer säker o han lyssnar bättre på mig och jaa vi får se va framtiden utger men de känns jätte bra nu även om inte ridningen e 100% ännu.

ehm ja... När jag skulle provrida min genom tiderna bästa medryttarhäst så gick det rent åt skogen. Hon var liten, istadig och ville inte alls, och där satt jag, och hade inte ridit på säkert tre månader. Jag var stenhård i handen, likaså var hon i munnen, och det funkade bara inte.
Inte blev det bättre av att ägarens dotter stod och tittade, vad jag trodde, var kritiskt på mig.

Det gjorde hon inte, jag fick börja rida och när jag väl lärde känna hästen förstod jag att hon inte riktig var så hype med nya människor ;)
Red henne ofta barbacka i enbart repgrimma sen, i alla gångarter. Blev aldrig avslängd eller skenad med. Det var en riktig pärla till häst det :love:

Så jag lovar, det kommer gå bättre andra gången ;)

så där vare med den medryttar pollen jag har (ska sluta nu på måndag pga detta dilemma..) ägaren har en nackskada villet reulterar i 1 kg i vardera hand => rider ENBART med sätet och hon gör allt möjligt bla svårare skolor :eek: osså kommer man där själv och blir galen :rofl: nej den hästen passade inte alls

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 681
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Vet inte om denna tillhör hantering! Men det är väl just hästens hantering jag är fundersam över. Läs vidare. Idag var jag och... 2
Svar
34
· Visningar
4 321
Senast: Deimion
·
P
Hästhantering Jag var och provred en isis i Söndags och han var väldigt känslig. När ägaren red honom så gick han jättefint. När det var min tur så...
Svar
4
· Visningar
1 598
Senast: Pacita
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 589
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18