HjÄlp ! :d

J

jennnnny

Hej
vi har ett 6-årigt varmblod, han har aldrig startat men antagligen blivit tränad (är inte säkra) vi håller på att sätta igång honom. Han är väldigt stor och jätte stark. Vi började att rida på ett vanligt tredelat bett med kula, men vi får inte den kontakten vi vill ha. Har en massa olika bett, vi provade hackamore och det går väldigt bra. Men vi vill gärna ha ett bra bett där kontakten finns, då han blir längre med hackamoret. Har ett D-delat bett och ett Pellhalm vi tänker mellan, ska ju prova båda... men vilka tycker ni är bäst för ett starkt varmblod som kan ridgrunderna men som ska utvecklas? tacksamma för svar. :love:

Sv: HjÄlp ! :d

I första hand tränar man ju upp känsligheten. Man kan få vilken drummel som helst att fatta vinken och börja se det som en lek/ ett jobb att gå och noga lyssna efter vad som sägs. De vet inte från början vad en förhållning betyder, utan det är något man lär hästen. Det är ju bra att hästen är stark:cool: men det ska lyssna på dina små små hjälper. Det är ju det som är målet. Genom kraftiga hjälper och starkare bett "skämmer man lätt bort" hästen, och den behöver inte själv tänka efter och vänta och lyssna på det som sägs utan drumlar på och skyfflas och släpas bara omkring med tygelkraft.

Sedan om hästen är nonchalant på ett sätt att man verkligen inte kommer nånstans kan väl ett pelhambett hjälpa, men fortsätter man rida likadant på det är det bara en tidsfråga till den är like "stark" på det också. Visst kan man ha hjälp av att byta bett, men det som nog skulle hjälpa allra bäst är att rida dressyr för en tränare som är duktig på den typen av hästar så ni kommer på rätt väg och jobbar fram mer känslighet istället för tvärt om.

Bara lite tankar och fundering från mig:) Hoppas det går bra med hästen!

Ps. alltid nyfiken på att se bilder på hästaponnyn i fråga:)

Sv: HjÄlp ! :d

En sak till: vårt sto (kallblodstravare) var extremt stressad med bett i munnen i början, så vi red med sidepull en tid för att komma bort från travträningskänslan. Nu går det bra att använda bett igen, så det är nog bra att ha hackamoret ett tag så det blir en ny kula för hästen. Sedan kan jag också känna att man inte kan samla hästen ordentligt med hackamore, men det är inte till för att ridas med med strama tyglar heller, för det blir väldigt obevkämt för hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar