Sv: HJÄLP!? Bett till het och stark fjording?!
Jag tycker inte det gör något om man betslar upp ibland. Ena fjordingen jag rider var hopplös på alla bett, men så testade jag ett rakt körbett (minns inte vad det heter). Det går hon super på! Har tygerna i bettringen så det blir i princip som ett rakt med fasta ringar, men de få gånger som hon visar sitt gamla jag med att ta bettet och springa för glatta livet bara för att hon kan, ja då sitter jag av och tar ner tygerna till stången och sitter upp igen. Då går hon bra igen. Sen när jag känner att det funkar bra igen så sätter jag upp tygeln igen.
Ser inget som helst problem i det om inte hästen protesterar vilt. Hon är visserligen 15 år men har bara blivit tiden rakt fram i skogen i valfri gångart (som hästen bestämt) i 10 år, så hon är som en unghäst i utbildningen. Dessutom väldigt ouppfostrad från marken.
Det händer mer och mer sällan nu att jag måste stärka mina tygelhjälper så detta har fungerat på damen. Och bara för att man stärker bettets inverkan lite så betyder det inte att man ska slita sönder hästen i munnen. För mig är det mer en säkerhet för både mig och hästen eftersom vi alltid måste rida på ett öppet fält bredvid en ganska trafikerad 70 väg.
Du kan ju göra samma sak med ett pelham, eller ha två tyglar och låta den "starka" tygeln hänga på halsen när du inte behöver den.
Gör som du känner för är mitt råd. Det är handen som gör bettet starkt. Tycker att även det snällaste 3-delade bettet kan vara ett h*lvete för hästen att ha i munnen om handen är stark.
Du bör även ta hjälp av en tränare.