HJÄLP!? Bett till het och stark fjording?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hheelluuw
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 739
H

hheelluuw

Vet att det säkert finns 100 likadana trådar som denna jag gör nu men jag behöver verkligen hjälp! Jag har för ca 2 veckor sedan köpt en 6 årig fjordingvallack, jag har lång erfarenhet av fjording och ridning överhuvudtaget så det är inte problemet men kan nu inte bestämma mig för vilket bett jag skall använda. Han är väldigt stark och oupfostrad och jag söker nu ett skarpare bett än tredelat, hjälp mig tack på förhand!

Sv: HJÄLP!? Bett till het och stark fjording?!

Testa ett vanligt rakt med fasta ringar. Funkar på fjordingen jag rider och hon är dunder stark och het. :)

Jag hade aldrig betslat upp en såpass ung häst. Rid lydnad och dressyr, få hästen att lyssna på dig. Ett skarpt bett i det läget är bra en dum genväg (senväg) som du eller någon annan kommer att få betala för senare i hästens liv.

Jag hade aldrig betslat upp en såpass ung häst. Rid lydnad och dressyr, få hästen att lyssna på dig. Ett skarpt bett i det läget är bra en dum genväg (senväg) som du eller någon annan kommer att få betala för senare i hästens liv.

det är de jag också är orolig för men då kanske det är bra som ovanstående sa med vanligt rak. vill inte tvinga honom till något. dock är det svår med lydna just nu då han är otroligt oupfostrad och lyssnar inte alls på vanligt bett, han låtsas typ som man inte finns, bara tuggar o man får ingen kontakt.

Ta hjälp av en tränare tycker jag är det bästa. Du kan ju testa att byta till ett rakt odelat tränsbett och se om han slutar tugga men jag tycker inte du ska betsla upp i det här läget.

det är de jag också är orolig för men då kanske det är bra som ovanstående sa med vanligt rak. vill inte tvinga honom till något. dock är det svår med lydna just nu då han är otroligt oupfostrad och lyssnar inte alls på vanligt bett, han låtsas typ som man inte finns, bara tuggar o man får ingen kontakt.

Om han låtsas som om du inte finns när du sitter på ryggen så lär han inte lyssna särskilt bra när du är på marken heller, börja med att lösa det problemet innan du funderar på att rida. Genvägar är ofta senvägar.

Jag tycker inte det gör något om man betslar upp ibland. Ena fjordingen jag rider var hopplös på alla bett, men så testade jag ett rakt körbett (minns inte vad det heter). Det går hon super på! Har tygerna i bettringen så det blir i princip som ett rakt med fasta ringar, men de få gånger som hon visar sitt gamla jag med att ta bettet och springa för glatta livet bara för att hon kan, ja då sitter jag av och tar ner tygerna till stången och sitter upp igen. Då går hon bra igen. Sen när jag känner att det funkar bra igen så sätter jag upp tygeln igen.

Ser inget som helst problem i det om inte hästen protesterar vilt. Hon är visserligen 15 år men har bara blivit tiden rakt fram i skogen i valfri gångart (som hästen bestämt) i 10 år, så hon är som en unghäst i utbildningen. Dessutom väldigt ouppfostrad från marken.

Det händer mer och mer sällan nu att jag måste stärka mina tygelhjälper så detta har fungerat på damen. Och bara för att man stärker bettets inverkan lite så betyder det inte att man ska slita sönder hästen i munnen. För mig är det mer en säkerhet för både mig och hästen eftersom vi alltid måste rida på ett öppet fält bredvid en ganska trafikerad 70 väg.

Du kan ju göra samma sak med ett pelham, eller ha två tyglar och låta den "starka" tygeln hänga på halsen när du inte behöver den.

Gör som du känner för är mitt råd. Det är handen som gör bettet starkt. Tycker att även det snällaste 3-delade bettet kan vara ett h*lvete för hästen att ha i munnen om handen är stark.

Du bör även ta hjälp av en tränare.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 976
Senast: Badger
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 439
Senast: Castellini
·
Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka