hjälp behöves av duktiga hästmänniskor!!!

A

annizz

Nu har jag kommit hem från en veterinärbesiktning på min islandshäst. Fodervärden har varit på många besök hos en hästklinik för att reda ut en skada som min häst har haft på höger bak och nu har han visat sig vara halt på vänster fram. (att han hade en skada syntes på en veterinärbesiktning när vi skulle sälja honom till min fodervärd för ca 1 år sedan).
bakbensproblemet är löst men nu är han alltså halt på vänster fram, rent logiskt tycker jag att han har överansträngt vänster fram när han hade ont på höger bak.. vad kan man göra åt det? han går alltså orent i högervarv.. veterinären har sagt tidigt att det är bäst att han frysmärks eller döms ut, att dömma ut honom är inte ens ett alternativ för mig! men hon pratar hela tiden om att frysmärka honom, går det verkligen inte att göra något åt en sådan skada/hälta.. senast vi var på hästkliniken så gav dom sprutor i vänster fram utan resultat, men att det kunde se ut som att han haltade när han gick på en sån liten volt pga att han var femgångare och har svårt att hitta traven. Det är ingen som vet vad det beror på och jag vägrar ge upp! så vad ska man göra??
Nån som har erfarenheter av detta eller känner ni någon otroligt bra veterinär/hästmänniska som ni kan rekommendera?

Sv: hjälp behöves av duktiga hästmänniskor!!!

det finns ju en vetrinär i skåne/ halland som själv rider islandshästar
och nog har lättare för gångarterna. skall börja jobba på privatklinik.
min häst har ochså varit halt och nu friskförklarad vet ej om han kommer att hålla.
jag kommer att åka till honom om min häst blir halt igen.
min andra vet tycker det är svårt med islandshästar.

Ja det verkar ju hel dumt att döma ut tycker jag.. Han kanske behöver en liten viloperiod eller två:D

jo de känns väldigt dumt.. mjo kanske.. men han var hos en annan fodervärd för 2 år sen, då stod han i ca ett halvår sen kom han till den här andra fodervärden för 1 år sen, han har inte varit riden så mycket så ja vet knappt om det hjälper..

asså herre gu förlåt mig, ja menar givetvis triangel märka honom inte frysmärka, vet inte vad ja tänkte..

Om jag förstog detta rätt så har hästan stått ett halvår hos första fodervärden o nästan ett år hos den andra fodervärden, o hästen visar fortfarande hälta trots behandling? I så fall är det nog bättre o låta pållen vandra vidare o slippa smärtan.

nej alltså han började visa hälta hos denna fodervärden för 1 år sedan när vi gjorde en veterinär besiktning. Kan ha varit ett halv år sen oxå för vi gjorde 2 olika veterinär besiktningar vid olika tidpunkter och ja kommer inte ihåg vid vilken han visade hälta. men denna veterinären säger att det är en gammal skada som kommit upp, förstår inte varför den kommer nu?

Låter som det kan vara något i ryggen som spökar. Finns det någon bra kiropraktor där du bor?

Köpte ett Tmärkt sto mellan jul och nyår som de förra ägarna åkte över ett år hos olika veterinärer utan att de hittade felet. Köpte henne för att ha något att pyssla med och förhoppningsvis ta en skrittur i skogen ibland.

Tog ut en duktig kiropraktor för att kolla igenom och det visade sig att det satt i ryggen. Det tog några behandlingar men det blev en helt annan häst (har tydligen alltid haft problem med att samla sig , volter och i tölten). Troligtvis hade hon haft det sedan unghäst och hon hade stått ett år och sedan gått med föl som skiljdes av i feb 07. Tydligen väldigt vanligt med islänningar med ryggproblem utan att det upptäckts

Dock har det blivit lite bakslag då ryggen började bli som den skulle så ändrade sig belastningarna för lederna och hovarna. Bytte även hovslagare som började räta ut benen så vi åkte på kotledsinflammation båda fram och i bakknäna. Nu när allt sakta men säkert blir bättre så åker stoet på juvertumör :cry:

Hon behöver nog ett besök hos kiropraktorn men väntar på hur det går med tumören (ska ta biopsi på tisdag)

Jag tänkte också föreslå " kotknackare "
Hej från hambo som inte heller ger sig !

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 771
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka