Hjälp!! Barfota eller ej, det är frågan!

C

Charlotte

Hej Alla!
Jag har lite frågor angående det här barfota-fenomenet.
Min häst har fått gå barfota nu på sommarbete och det funkar ganska bra. Han ömmar ibland när han går över vassa stenar och sen så är "hov-kanterna" lite slitna för vi måste rid över lite asfalt för att komma in i skogen.

Men jag märkte när jag red honom i början (och även nu) att han inte tar ut stegen längre, han rör sig inte lika bra som när han hade skor. Han trippar mer fram nu. Han är märkbart kortare i steget nu när han går barfota. Kan detta ha och göra med att vi har tagit bort skorna?

Tänkte faktiskt, om det funkar, låt honom gå barfota framöver.
Vad tycker ni? :confused:
Men hur är det med att börja belasta hovarna, typ genom att hoppträna som vanligt. Eller måste man vänta ett antal veckor efter att man tagit av skorna innan man kan börja rida som vanligt.

Jag är helt nybörjare på det här, därav så många frågor.

Va krångligt det blev. Men jag hoppas att det är någon som förstår.

Tacksam för svar! // Charlotte

Sv: Hjälp!! Barfota eller ej, det är frågan!

Han kommer aldrig att hoppa jättehöga hinder barfota som med skor,så om du hoppar i de högre klasserna kanske det inte går att ha honom utan skor.Sen är det en ganska lång invänjningstid på åtminstone ett år innan de har vant in sig på att gå barfota,beroende på hovkvalite o hur gamla/länge de varit skodda.Så du måste känna om det är värt att bli begränsad i din ridning ett tag framöver.Hoppas allt går bra o lycka till

Genom att ha haft din häst skodd har du också
tagit bort möjligheten att fullt ut känna var han sätter tassarna.
Som när du tar bort ett plåster som suttit länge, är du ju lite
känsligare på det området.
Jag tycker du gör ett bra val i att ta bort skorna då hans
möjligheter till en väl fungerande cirkulation förbättrats markant.
Han kommer att "ömma" ett tag- jag skulle kalla det; vara mer
försiktig. Men i längden kommer du få så många fler fördelar.
Börja hoppa in när du känner att hoven har anpassat sig för det underlag den går på nu. Och hoppa på ett mjukt underlag till att börja
med. Ju längre hästen varit skodd ju längre tid tar det att vänja om.
Lycka till och bra beslut!

Men jag märkte när jag red honom i början (och även nu) att han inte tar ut stegen längre, han rör sig inte lika bra som när han hade skor. Han trippar mer fram nu. Han är märkbart kortare i steget nu när han går barfota. Kan detta ha och göra med att vi har tagit bort skorna?

Ställ frågan till dig själv och fundera på svaret.
Naturligtvis har det med det att göra! Hästen blir självklart öm i fötterna när den arbetar utan skor.
Barfotaförespråkarna säger ju att detta går över med tiden. Själv skulle jag inte vilja utsätta mina egna hästar, som haft skor i många år, för en sådan "kur". Jag är av den uppfattningen att hästar som arbetar (körs, rids osv) på varierande underlag ska ha skor på fötterna.

Hur gammal är din häst och hur länge har den varit skodd?

Immer

Tycker din häst visar tydligt att den ömmar utifrån det du beskriver.. jag skulle sätta på skor igen..eller prova att end., sko fram och barfota bak då de har den största tyngden på frambenen.
Risken med att gå barfota och ömma är attde går och spänner sej och kortar steget vilket lätt kan leda till spänningar längre upp i kroppen samt låsningar osv..vilket givetvis inte är bra.
Lycka till!

KL

Jag inflikar med en fråga.
Min nordis med bra hovar har nu vart barfota i ett halvår, kanske lite lite mer.
Hon funkar super i paddock och på skogsvägar, asfalt och allting, ömmar inte ett dugg.
Bara på grus!
Kommer det också gå över?
Hon går försiktigare på grusvägar och så, och hon snubblar till lite när hon får en sten i hoven. Så jag undviker att rida där, går alltid i kanten eller rider en annan väg.

Hur härdad kommer hon bli i fötterna?

TS
(För övrigt hoppar vi 1meter+ utan skor, bara paddocken har bra underlag så är det ingen fara)

Ja jag är ingen expert så jag vet inte om det kommer gå över:angel:..vissa hästar går det över på och andra inte. Men du har ju bara haft pållen barfota ett halvår och det kan ju fortfarande vara ovant osv.. din häst verkar ju ha väldigt bra hovar osv.. det är inte omöjligt att det släpper.men tills dess tycker jag du ska investera i ett par barfota boots om du ska rida mkt på grus..lycka till

Hej Charlotte här igen!

Min häst är ett Hollänsk varmblod på 6 år. Jag vet faktiskt inte hur länge han har haft skor. I alla fall 3-4 år, det skulle jag tippa på.

Tack till alla som svarar och hjälper mig med den här frågan!!!

Min medryttarhäst (numera foderhäst på heltid :banana:) tog vi av skorna på under drygt ett år. Skorna togs av då han hade dålig hovkvalitet och ägaren ville testa om det blev bättre utan. Han fick väldigt mycket bättre hovkvalitet och hovarna höll mycket bättre än innan. Han tog väldigt försiktiga steg i början, red oftast på grusvägar, skogen, sandpaddock, asfalt. Vi hade easyboots på honom när det var som värst. Under sommaren när han gick på bete fungerade det utmärkt och så länge man höll sig på vägar utan allt för vasst grus. Nu sedan jag fått honom på helfoder och han fått en hovböld samt problem med alldeles för lågt slitna trakter var jag tvungen att sko honom igen och det jag märkte var (genast) att han tog ut stegen betydligt bättre och använde kroppen på ett helt annat sätt. Så våran häst passar med andra ord inte som barfotahäst (14 år, skodd fram till för nästan 2 år sedan). Hoppas du hittar svaren du söker! ;) testa kan man ju alltid göra :idea:

Ja jag är ingen expert så jag vet inte om det kommer gå över:angel:..vissa hästar går det över på och andra inte. Men du har ju bara haft pållen barfota ett halvår och det kan ju fortfarande vara ovant osv.. din häst verkar ju ha väldigt bra hovar osv.. det är inte omöjligt att det släpper.men tills dess tycker jag du ska investera i ett par barfota boots om du ska rida mkt på grus..lycka till

Hon har väldigt bra och fina hovar enligt hovslagaren.
Jag rider mycket sällan på grus och det brukar inte vara någon fara, det är bara om just en sten petar i som hon snubblar till.

Så jag hoppas det kommer gå bra :D

sen finns det hovslagare som är bra/dåliga på att verka barfota. det får man också ta med i beräkningen. min har gått med skor i 21 år (och under kortare perioder barfota, det funkade inte alls.) idag går han barfota sen 2 år och har inte ömat alls och inga problem med steget heller. därimot har han bättre hovkvalite än nånsin och de växer som ogräs just nu.

Att hästen är kortare i steget tyder på ömhet, det skall du inte ignorera! Diskutera med din hovvårdare/hovslagare och se vad ni kan göra.
Hästen kan vara öm i början och det kan gå över relativt snabbt, men då måste du se till att anpassa ridningen efter det eller skaffa boots så att din häst är så bekväm som möjligt under omställningen.

Givetvis så har det med att skorna är borttagna! Om jag var du så åkte skorna på med en gång.

Kicki :)

Genom att ha haft din häst skodd har du också
tagit bort möjligheten att fullt ut känna var han sätter tassarna.
Som när du tar bort ett plåster som suttit länge, är du ju lite
känsligare på det området.
Jag tycker du gör ett bra val i att ta bort skorna då hans
möjligheter till en väl fungerande cirkulation förbättrats markant.
Han kommer att "ömma" ett tag- jag skulle kalla det; vara mer
försiktig. Men i längden kommer du få så många fler fördelar.
Börja hoppa in när du känner att hoven har anpassat sig för det underlag den går på nu. Och hoppa på ett mjukt underlag till att börja
med. Ju längre hästen varit skodd ju längre tid tar det att vänja om.
Lycka till och bra beslut!

Vad är ömma ett tag för dig? Och vilka är fördelarna som kommer på lång sikt? Hovbölder, belastningsskador p.g.a alltför låga trakter, halkskador......??

Hej,
har två hästar med olika hovkvalité, de har båda gått barfota periodvis av olika skäl men nu är båda skodda. Tycker min hovis e bra, han har ibland sagt att det är bättre att va barfota ett tag tex förra hösten när det regnade hela tiden. Dorris hovar var super fina(oskodd) medan Kristalls börjat bli dåliga - skorna gjorde att hovarna aldrig torkade. Ok, inte skorna men det lilla som hamnade mellan skorna o hoven. Men eftersom hans hovar inte klarade barfotagång så åkte skorna på efter några månader igen.

Hej Alla!

Jag tycker att du själv svarat på frågan, om han inte rör sig lika bra som tidigare och inte tar ut steget lika mycket så har han ju ont!:(
Det är din skyldighet som ägare att se till att din häst har de bästa förutsättningarna för att använda sin kropp på ett ändamålsenligt sätt. Jag skulle definitivt sko på honom igen, om inte annat för att verkligen känna skillnaden. Nu har du gett det här en chans, när det inte fungerar så är det bara att gå tillbaka. Lycka till!

Vad är ömma ett tag för dig? Och vilka är fördelarna som kommer på lång sikt? Hovbölder, belastningsskador p.g.a alltför låga trakter, halkskador......??

Är det sånt du anser kommer av att ha hästen barfota? :crazy:

Ingen av de barfotahästsarna som har skötts på ett bra sätt har fått några åkommor överhuvudtaget, vissa av dem har vart barfota i 10-15 år.. Vissa av dem efter att ha vart skodda hela livet innan de blev barfota..

Är det sånt du anser kommer av att ha hästen barfota? :crazy:

Ingen av de barfotahästsarna som har skötts på ett bra sätt har fått några åkommor överhuvudtaget, vissa av dem har vart barfota i 10-15 år.. Vissa av dem efter att ha vart skodda hela livet innan de blev barfota..

Har flera hästar i min närhet där ägarna anammat "barfotakulturen" och ja, det är allför vanligt förekommande enligt min mening. Visst finns det ju dom som verkar som "vanligt" och har hästen barfota och funkar det så är det ju inga problem. Men i det resonemanget som fördes i det inlägget jag svarade på kändes "barfotakulturen" närmast.

Ett tips är att söka på barfota sidor för att få mer kött på benen här är en länk på hästar som tävlas i alla grenar och på hög nivå.

http://www.performancebarefoot.co.uk/page2.html

Mirja

Har läst ett antal "barfotasidor" just för att bilda mig en uppfattning om vad det är som jag inte gillar, om man säger så. Känner personligen att alltför många sväljer denna lära med hull och hår oavsett konsekvenser. Här i mina hemtrakter har en del barfotaverkning på sina hästar och boots. Och jag har på nära håll sett när det barkar i väg just med hovbölder p.g.a för intensiv markkontakt, halkskador samt belastningsskador p.g.a. låga trakter.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 080
Senast: muslidag
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 875
Hästvård Ja, för första gången upplever jag att ffa ena hästen tycker att ridbanan är för hård. Han är barfot, men jag upplever inte att han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 353
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V