hjälp att välja hingst

Sv: hjälp att välja hingst

När du skriver Svensk hingst vad menar du då?
En hingst som står i sverige eller en med svensk stamtavla? Betraktar du tex Feliciano som svensk?

en hingst av ja den svenska sorten, eller de som jag anser som svenska är Arram-Lansiär-Robin Z-Martini, ja men de är säkert inte ens hälften svenska men alltså inte de här importerade eller avd man ska säga...födda i sverige i alla fall,
Ja ni ser stammen själva och ge era förslag så får ja se, det är svårt att förklara vad man menar med svenskt kom jag på nu:rofl: :crazy:

Hos Hästak i Småland står Cortus som är en förädlare med finfint hoppblod. Han har fina siffror även på både gångarter men är främst en hopphingst. Gått SM mm
Väletablerad och med dokumenterat god nedärvning. Gör just det du vill, lägger på några centimeter och brukar lätta upp avkomman.
http://www.hastak.se/cortus.htm
Är inte svensk men...
´
Kan vara något att starta med. Om du visar vad du gillar kan du få andra förslag på andra typer av hingstar.

Ja där står väl 75% av alla avelshingstar på halvblodssidan så det skall väl inte vara något problem.
Hela Flyinges urval?
Ny eller rutinerad hingst?

Cardento som står på Flyinge är Sveriges i särklass bästa hopphingst för närvarande. Ger dock lite större (men oftast ädla) avkommor. Flyinge har ju en hel flock hopphingstar.

Camaro M är en hingst som gått väldigt bra senare års unghäst tester. Han ger dessutom betydligt bättre gångarter än Cardento. dock är han yngre och avkommorna har inte kommit lika långt.
Också en hingst som verkar förädla avkomman.

Av dessa tre (inklusive Cortus) är min erfarenhet att Cortus ger härligt trevliga hästar med stor arbetsvilja. Cardento har flera här på Buke menat kan ge lite lata avkommor. Camaro har jag mindre erfarenhet av men de jag träffat är trevliga utan att vara "nallebjörnar".
Cardento är f ö belönad med Elit för sina fina avkommor, Cortus har A för god förärvning. Camaro är fortfarande AB men har väldigt fina siffror på de avkommor han har hitills.

Cardento finns med övriga på http://www.flyinge.se och Camaro hos Millegarne (Blekinge) http://www.millegarne.com/hingstar_d.php?id=1

Synpunkter?
En fråga, pris? Cardento är ordentligt dyr, Camaro vet ej, Cortus mellan pris

Senast ändrad av en moderator:

cortus tyckte ja lät bäst av de du räknade upp, är inte min häst men jag letar hingstar åt ägarna, skulle vara en stor ngt ädlare i typ-hopphingst, gärna av svensk stam.
Tjejen som skall ha avkomman(dottern) vill ha en som är arbetsmyra, inte så skarp i psyket...
ja eftersom detta är hobbyryttare så ska det ju inte vara den dyraste på marknaden, de hade tänkt sig Qalle först, men han är ju lite liten

Då låter väl Cortus som ett prima val.

Chess är en annan med lite samma rykte kring psyke dock kan jag inte säga att han är någon förädlare. Chess är halvsyskon till Feliciano (på mödernet). Han höjdes till A i år för sin goda förärvning men som sagt för typ tror jag Cortus är ett bättre val i detta fall.
Dessutom står han i Falköping vilket är en bit från Skåne
Här finns mer info
http://home.swipnet.se/~w-93324/chessida.html

nä du har rätt cortus verkar bättre
De andra jag skrivit upp är
Cardento
Ronaldhino H
Cathageno
har du någon information om dessa, förutom den man kan läsa och se på flyinges sida?

Du.... vi kanske skall PMa istället eftersom det verkar vara en privat diskussion ;)

Men om nu någon annan mot förmodan skulle vara intresserad så:

Cardento har jag redan skrivit om, men med honom är det priset som kanske kan vara jobbigt. Annars vår bästa hopphingst som sagt.

Ronaldinho är nygodkänd så han har ingen statistik alls, dvs man har ingen aning om vad han ger. Spontant skulle jag nog hoppa över honom om man är mindre erfaren (dvs inte kanske vet exakt vad stoet behöver av en hingst för att ge bra avkomma). Nya är alltid osäkra och den här är heller inte perfekt i sin modell.

Cathageno tycker jag är för biffig men det finns de som gillar honom. Men att han skulle vara en förädlare håller jag för orimligt. För övrigt tror jag han tävlades i helgen och blev utesluten i åtminstone en klass. Ingen hingst som imponerat så här långt men är fortfarande ung i avel.

Både Chess och Cortus är bättre val än de två ovan i mina ögon.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 914
Senast: Kisseninan
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 554
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett 4 årigt sto halvblod/fullblod e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är ca 164 cm hög. Shainy är en otroligt smart häst med...
Svar
17
· Visningar
2 652
Senast: Görel
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat