Hjälp! Ännu en sadelutmaning..

Lillstrumpa

Trådstartare
Jag behöver hjälp, massa hjälp!
Letar sadel till min ponny men vet inte riktigt var jag ska börja, har ni tips på vad som kan passa?
Har en sadelutprovare som kommer ut på torsdag men hon är mammaledig så hon har inte mer än två sadlar jag kan prova...
Ponnyn är 130 cm hög (liten;)), kort rygg ca 37 cm anläggningsyta. Rak, ganska plattrygg och överbygg. Väldigt låg manke och ganska stora bogblad :yuck:.
Typ alla "problem" man kan ha med andra ord! Så snälla ni hjälp mig :bow:
Jag är ganska liten, 159 cm och ca 50 kg så jag får plats i en hyfsat liten sadel...

Ursäkta en tyvärr lite sommartjock ponny :o, vi kämpar..

Lite dålig bild i rörelse från tidig vår..

Jag blev rekommenderad av sadelmakaren de sadlarna och min häst har liknande rygg som din :) Vet inte hur lång anläggningytan är men de brukar finnas begagnade lite här och var så tror att det kan vara värt att prova. Tror dock att de bara finns i hopp/allround

Jag blev rekommenderad av sadelmakaren de sadlarna och min häst har liknande rygg som din :) Vet inte hur lång anläggningytan är men de brukar finnas begagnade lite här och var så tror att det kan vara värt att prova. Tror dock att de bara finns i hopp/allround
Tack för tipset! Ska absolut se om jag kan få tag i någon att testa. Får jag fråga vad du har till din häst nu? :)

Ingeting faktiskt, har bara fått tag i globussadlar som är alldeles för stora för mig eller för små :( Fick hem en trainers sadel idag som jag ska prova ikväll, hoppas den passar :nailbiting: Kan återkomma senare ikväll hur den låg.

Ingeting faktiskt, har bara fått tag i globussadlar som är alldeles för stora för mig eller för små :( Fick hem en trainers sadel idag som jag ska prova ikväll, hoppas den passar :nailbiting: Kan återkomma senare ikväll hur den låg.
Gör gärna det! Usch, vad det är träligt att leta sadel..

Ja det är ju det, har haft 8 sadlar hemma för provning.. Det viktiga enligt sadelmakaren var att sadeln hade bred kanal och var rymlig framtill, de flesta sadlar är tydligen V formade under till (upponervänt V alltså) medans sadeln som han behöver ska vara mer U formad.

Trainerssadeln satt väldigt bra! Trainers professional deluxe wide 16,5 var det.

Ja det är ju det, har haft 8 sadlar hemma för provning.. Det viktiga enligt sadelmakaren var att sadeln hade bred kanal och var rymlig framtill, de flesta sadlar är tydligen V formade under till (upponervänt V alltså) medans sadeln som han behöver ska vara mer U formad.

Trainerssadeln satt väldigt bra! Trainers professional deluxe wide 16,5 var det.
Okej, intressant! Då ska jag absolut kolla mer på dom. Lägg gärna upp bild på din häst med och utan sadel om du har lust :).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Miljon
·
Utrustning Köpte en sadel igår åt vår ponny (arabkorsning, kort i ryggen med liten manke), en dressyrsadel där det går att byta koppjärnen...
2
Svar
20
· Visningar
3 230
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar