Hjälp ang P-piller till missarna!!

Alfakrulls

Trådstartare
Har en liten undran..!!

När en katt fått ungar, när kan man börja ge dem P-piller?
Kan man göra direkt efter födseln eller ska man vänta?
I sådana fall, hur länge!!

Tacksam för svar!! :)

Sv: Hjälp ang P-piller till missarna!!

Jag ger min hona efter första löpet efter hon fått kattungar, löper hon tidigt medans ungarna fortfarande diar mycket så skulle jag nog vänta tills dom slutat dia.

Jag ger min hona efter första löpet efter hon fått kattungar, löper hon tidigt medans ungarna fortfarande diar mycket så skulle jag nog vänta tills dom slutat dia.

Jag ger helst inte p-piller alls om det kan undvikas pga riskerna med dessa. Om honan börjar löpa medans ungarna är små och fortfarande diar så är risken stor att mjölken sinar och därför skulle jag ge p-piller då. Detta är något som de flesta uppfödare jag pratat med rekomenderar.

Så du börjar ge p-piller när honan börjat löpa när hon har små kattungar? Låter ju väldigt smart... För att avbryta ett löp (vilket ju uppenbarligen är fallet om man börjar ge p-piller när honan löper) så måste man ge ett piller fem dagar i rad (istället för 1 piller/vecka) för att det ska ha någon effekt, annars kan man lika gärna vänta tills honan löpt färdigt då ett enda piller inte avbryter ett löp. Att proppa i en hona med diande ungar så mycket hormoner skulle inte falla mig in, och inte någon annan uppfödare jag känner heller för den delen.

Jag ger inte p-piller alls när honan har ungar. Äldsta honan löpte öht. inte när hon hade kattungar så det var inget problem. Min nuvarande hona börjar löpa när kattungarna är runt 5-6 veckor och att hon är lite okoncentrerad och inte pysslar lika mycket med kattungarna då är inget problem.

Jag känner dock uppfödare som har honor som börjar löpa när kattungarna är 3 veckor och som skiter helt i ungarna under den tiden och då är det ju ohållbart så de honorna får p-piller från att kattungarna är en vecka gamla.

Man får alltså se till de enskilda fallen. Det som funkar bra hos mig behöver inte funka bra hos alla andra.

Ja det är klart, om honan struntar helt i så små kattungar så måste man ju göra nåt... Är det vanligt? Har aldrig hört någon som varit med om det... Det låter lite konstigt (säger inte att det inte kan vara så, funderar högt bara) för om inte vi människor lade oss i och en kattmamma skulle göra så, så skulle ju hennes ungar inte överleva, det borde ju gå emot deras instinkter... Men jag känner en tjej vars honkatt bara födde ungarna och sedan struntade helt i dom (hände med två kullar i rad) så där måste det ju blivit något fel i kopplingarna i det lilla plommonet, en "frisk" hona gör ju inte så.

Hur vanligt det är med löphonor som inte bryr sig om sina ungar vet jag inte.

Om vi inte hade lagt oss i aveln skulle katter antagligen inte löpa så frekvent som de gör så jag ser inte nödvändigtvis en honkatt som i löptider inte sköter sina ungar som en olämplig avelskatt.

Så du börjar ge p-piller när honan börjat löpa när hon har små kattungar? Låter ju väldigt smart... För att avbryta ett löp (vilket ju uppenbarligen är fallet om man börjar ge p-piller när honan löper) så måste man ge ett piller fem dagar i rad (istället för 1 piller/vecka) för att det ska ha någon effekt, annars kan man lika gärna vänta tills honan löpt färdigt då ett enda piller inte avbryter ett löp. Att proppa i en hona med diande ungar så mycket hormoner skulle inte falla mig in, och inte någon annan uppfödare jag känner heller för den delen.
Oj vilken ton vi har då :smirk:.
Nej jag ger inte p-piller alls om det går att undvika och mina tjejer har inte löpt förrän kattungarna varit ca 4 mån så det har inte behövts. Däremot om honan börjar löpa när ungarna är väldigt små så måste man ju tyvärr ge p-piller för ungarnas skull precis som Sol säger.

Det beror väl på hur honan beter sig när hon löper? Det finns många honor som löper och ändå tar hand om sina bebisar. Jag har aldrig varit med om någon hona som struntat i sina ungar bara för hon löpt så detta kanske inte är det vanligaste och då kanske det inte är så smart att ge en "nybörjare" tipset att ge honan p-piller bara för att hon löper samtidigt som hon har ungar, dom flesta klarar ju av det alldeles utmärkt.

*kl*

Gav inte piller medans ungarna diade (har nu bara en hona, kastrerad). Vet dock en som hade en hona som kom i löp nästan direkt efter hon fått en kull, och gick ut o raggade ny partner direkt. Resultatet blev 8 nya kattungar när första kullen var 13 veckor.:crazy:

*kl*

Gav inte piller medans ungarna diade (har nu bara en hona, kastrerad). Vet dock en som hade en hona som kom i löp nästan direkt efter hon fått en kull, och gick ut o raggade ny partner direkt. Resultatet blev 8 nya kattungar när första kullen var 13 veckor.:crazy:

Ja, går honkatten ute måste man ge p-piller så att hon inte kommer i löp för man får nog räkna med att hon kommer löpa någon gång när hon har kattungar.

Det beror väl på hur honan beter sig när hon löper? Det finns många honor som löper och ändå tar hand om sina bebisar. Jag har aldrig varit med om någon hona som struntat i sina ungar bara för hon löpt så detta kanske inte är det vanligaste och då kanske det inte är så smart att ge en "nybörjare" tipset att ge honan p-piller bara för att hon löper samtidigt som hon har ungar, dom flesta klarar ju av det alldeles utmärkt.
På vissa katter i min ras är det tydligen inte helt ovanligt att honan börjar löpa tidigt om det är en liten kull och att mjölken då sinar och att hon inte ägnar ungarna lika mycket tid vilket kan innebära en fara för kattungarnas väl och ve. I ett sådant fall har man ofta inget annat val än att ge p-piller. Dock är det ingeting jag själv varit med om som sagt då mina honor inte löpt förrän kattungarna är mycket större.

På vissa katter i min ras är det tydligen inte helt ovanligt att honan börjar löpa tidigt om det är en liten kull och att mjölken då sinar och att hon inte ägnar ungarna lika mycket tid vilket kan innebära en fara för kattungarnas väl och ve. I ett sådant fall har man ofta inget annat val än att ge p-piller. Dock är det ingeting jag själv varit med om som sagt då mina honor inte löpt förrän kattungarna är mycket större.

Det är inte bara bundet till siames eller speciella linjer. Det är rätt så naturligt för katten som djur. Har honan en stor kull har hon större chans att få någon kattunge att överleva, en liten kull minskar den möjligheten så får hon en liten kull lägger hon hellre krutet på att få en större och därmed öka sina chanser att föra sina gener vidare. Naturen är grym.

Det är inte bara bundet till siames eller speciella linjer. Det är rätt så naturligt för katten som djur. Har honan en stor kull har hon större chans att få någon kattunge att överleva, en liten kull minskar den möjligheten så får hon en liten kull lägger hon hellre krutet på att få en större och därmed öka sina chanser att föra sina gener vidare. Naturen är grym.
Ja du har rätt i det. Det jag tror gäller för kat 4 katter är dock att de är mer fertila än vissa andra raser. Tex så löper mina honor varannan vecka vilket verkar vara vanligt på rasen, många får stora kullar och de löper hårt.

Därför måste man ofta välja mellan p-piller eller täta kullar då det inte går att ha dem löpandes. Säkert gäller detta även för vissa andra raser också.

När ungarna slutat dia (och de som skulle flytta hade flyttat) började vi med p-piller. Den som kastrerades kastretade vi ett par veckor innan - ungarna diade lite men var över 12 veckor och hade börjat stötas bort. Dessutom diade de på den andra honan som skulle få p-piller senare.

De diar fortfarande vid enstaka tillfällen när de får - på hon som har p-piller. Hon producerar ingen mjölk dock utan det är nog mest mys. De är födda i april-maj.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Krålus
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka