Hjälp! Än kan hon ju inte föla...

Zoya

Trådstartare
men tecken på en närstående fölning har redan kommit!! :eek:
Mitt sto är beräknad till 12/6 och har ju en dryg månad kvar men hon har alltså redan börjat få tecken på närstående fölning:
Hon började fylla ut på juvren för ca en veckan sedan och idag när jag kom till stallet var de HELT utfyllda och hon blev apgrinig när jag försökte känna på dem (har hon inte varit förut). Det senaste dygnet har hon "tappat" magen (ni förstår nog vad jag menar) och den där lilla skinnbiten mellan anus och slidan är slapp som en ja... nånting :crazy:
Hon har haft lite intorkat blod i murvan också tillochfrån och idag var hon ganska mörkt rosa därinne. Bäckenbanden slappa sedan ett par veckor.

Hur nära förestående kan en fölning på denna dam vara tror ni? Kan det vara så att alla dessa tecken kommer så tidigt som en månad innan eller kan det vara risk att hon fölar tidigare? Borde jag bli orolig? :crazy: Hon är förstföderska kan tilläggas....

Du kan nog vara lugn!!
Mitt sto som var förstaföderska såg ut så i ca. 1 mån.
Det var bara att gissa när den tänkte komma ut!
Sista tiden vandrade hon konstant i 2 dagar så lycka till... :)

Som jag förstått det så kan det nog vara några veckor kvar för ditt sto, även med dom tecknen. Så du kan nog vara lugn. :)

Min förstföderska fyllde på juvren 3 veckor innan, hade slappa bäckenband och såg ut och föla vilken dag som helst. Vaxproppar två veckor innan fölning, och ändå kom fölet ca 20 dagar efter sista betäckningsdatum. Friskt och sunt! Du kan nog vara lugn, men självklart ha koll på henne, men de har du ju!

Tack för svaren :)
Idag när jag kom till stallet låg damen ner, det gör hon inte särskilt ofta, och andades tungt tungt. Hade lite småsvårt att komma upp (hon är ju ingen nätt ballerina längre ;) ) men jag antar att hon bara var trött och ville vila lite :p
Jag får helt enkelt hålla lite extra koll på henne hädanefter :)

Förvärkar kanske?
Min fick det ca 3 veckor innan beräknad fölning(beräknad tills 20/5, om 3 dgr).
Låg ner o stönade, kollade mot magen, piskade med svansen. Eller så stod hon upp och sparkade mot magen/krafsade med frambenen.

Ja, det kan det ju förstås varit, vad dum jag är som inte tänkte på det. Hon hade ungefär samma symptom som du beskriver på din :)

Jag gissar bara nu, men...hos kvinnor går den så kallade slemproppen innan förlossning. Jag har fattat att det händer hos hästar med. Den har skyddat stoet från infektioner i livmodern genom att proppa igen livmoderhalsen. När tiden närmar sig utplånas livmoderhalsen och slemproppen lossnar och kommer ut, den kan vara blandad med blod (iaf på människa). Detta kan antagligen hända flera veckor innan... :smirk:

Liknande trådar

Avel Enligt alla uträkningar så skulle Belle ha fölat i går. Men där kom ingen fölis... Magen blir bara större och större, jag tror att där...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
5 335
Senast: qlara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar