Hjälp- akut - ska jag köpa eller inte?

G

goldengalactica

Har fått ett erbjudande om att köpa ett sto som står på Täby och har löpt. Nu har hon skadat sig och ska säljas. Hon är 6 år och perfekt för mig som vill promenadrida och ta föl med inriktning på halvblodsavel - bra stam menar jag. Men - jag vet inte om jag har tiden....med små barn i huset. Hon har skadat gaffelbandet men är ohalt. Priset är mkt bra....men hon har aldrig åkt transort tex...hon är vacker som en dag...hjälp - jag ska ju ha henne ute mkt - hon har bara gått i paddock...oj vilket svammel men nu fick jag panik. Råd - goda som dåliga - allt välkommet...

Sv: Hjälp- akut - ska jag köpa eller inte?

Oberoende av vilken hästen är så när det kommer till småbarnen kan du bara avgöra själv. Dermot skall du inte oroa dig för transportering, det är en tränings sak. Skall du ha henne som promenadhäst är det ju inte så mycket transporterande. Skall hon betäckas så rör det sig inte heller om mer än en transport om året.

Förövrigt tycks du ju mycket positiv, be att få ägna lite tid med henne och kännefter.

Tack för svar. Problemet är att jag bor i Hälsingland och hästen på Täby så bara att ta sig dit och se henne (mer än på bild) är ju ett helt företag...med småbarnen. Hon har haft någon hovböld...är det vanligt på löphästarna eller har hon dåliga hovar?

goldengalactica skrev:
Har fått ett erbjudande om att köpa ett sto som står på Täby och har löpt. Nu har hon skadat sig och ska säljas. Hon är 6 år och perfekt för mig som vill promenadrida och ta föl med inriktning på halvblodsavel - bra stam menar jag. Men - jag vet inte om jag har tiden....med små barn i huset. Hon har skadat gaffelbandet men är ohalt. Priset är mkt bra....men hon har aldrig åkt transort tex...hon är vacker som en dag...hjälp - jag ska ju ha henne ute mkt - hon har bara gått i paddock...oj vilket svammel men nu fick jag panik. Råd - goda som dåliga - allt välkommet...

Vad beträffar småbarnen är det väl bra om de vänjer sej vid att mamma har egna intressen, då vågar de också ha det när de blir föräldrar. (Säger en vars barn fick snabb godnattsaga för mamma skulle ner till stallet)
När de är äldre är de med i stallet.Jag skaffade mitt första fulllblod för 25 år sen ungefär på det sättet, och det har jag inte ångrat en minut. Barnen kunde rida honom från att de var väldigt små. En dotter tog över den hästen när hon var tio år,( hon hade ridit honom då och då från att hon var fem, på volten) istället för att få en större ponny ( vi hade två mycket bra D-ponnier i familjen men dem fick vi sälja, när äldsta fyllde 18. Dem ville inte syrran ha.. . ) Vårt första fullblod blev lilltjejens läromästare i 9 år. Så vad kan jag säja annat än att det går?

Men om du kan tillbringa tid med henne och se om du gillar henne då också så blir du ju ännu säkrare. .

Det är alltid värdefullt att ta sig tid för att se hästen, det gäller alla köp. Har du ingen bekant som du kan besöka och bo hoss? Alternativt känner någon som kan besöka hästen åt dig? När min familj har sålt hästar har vi haft ”vänner” ute som hjälpt till att titta på hästen åt bekanta vilka senare har tagit sig tid att åka och titta efter rekommendation typ.. =) Minns när systern till mamman i en familj kom och tittade på min ponny, det slutade med att familjen kom upp och köpte ponnyn och systern började rida våra fullblod i träning.

De flesta hästarna på banan går på aluminiumskor, vilket är dåligt för hovarna då de ”arbetar fel” och åkommor som ex hovbölder kan uppstå. Men hur det är i detta fall vet jag inte. Skulle det vara så att du köper hästen, se till att ha en BRA hovslagare, inte en som grannen tycker är bra, utan en som är riktigt utbildad osv. Denne kommer att ta hand om din hästs hovar.

Oh my god!
det är ju min lilla pålla du funderar på att köpa:love: Om jag så bara hade tid och pengar, då skulle jag ju ha köpt henne, men nu blev det ju inte så...:(
Jag kan personligen säga att hon är en av de sötaste hästarna jag någonsin träffat:love: (hon är på min avatar btw;))

Horsen skrev:
Oh my god!
det är ju min lilla pålla du funderar på att köpa:love: Om jag så bara hade tid och pengar, då skulle jag ju ha köpt henne, men nu blev det ju inte så...:(
Jag kan personligen säga att hon är en av de sötaste hästarna jag någonsin träffat:love: (hon är på min avatar btw;))
Är inte det samma som är på stor bild i "Hur skla sadeln ligga"-tråden??? Eller är jag helt förvirrad nu???

Råkade bli så ja, men forumsreglerna säger att vi inte får diskutera specifika hästar på detta sätt… tyvärr… Meta, buss i korgen… :devil:

Ninniw skrev:
Råkade bli så ja, men forumsreglerna säger att vi inte får diskutera specifika hästar på detta sätt… tyvärr… Meta, buss i korgen… :devil:
Ohooh, madre grande...nu kommer bukemaffian med gunnar i täten och röjer undan mig:angel:

:crazy: :confused: Det visste inte jag. Tyckte bara jag kände igen hästen det var därför. Går det egentligen att undvika på detta forum??? Om man diskuterar hästar alltså. Andra regler runt galopp visst men får man inte diskutera hästar alls då mer än väldigt generellt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er alla! Jag har en fundering och jag känner att det vore fint att få lite objektiva synsett på den, så jag kastar ut en tråd...
2
Svar
21
· Visningar
2 199
Senast: mctucker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar