Hjälp affärsplan

I

izadora

Hej alla duktiga!
Jag har sökt igenom buke efter tips och råd, det är nämligen så att jag går i starta egen butiktankar och ska göra en affärsplan och har kommit till den ekonomiska biten :confused:
Min största fundering är hur jag får ihop ett sånär komplett sortiment, jag ska kontakta grossist och leverantör för inköpspriser för att kunna räkna på en budget men jag kan ingenting om detta och undrar om jag kan ha hur många "märken" som helst? Borde de inte vara billigare att koncentrera sig på några märken (kanske samma grossist?)...
Många frågetecken är de ;) Kan man ringa en leverantör och be om en katalog lr liknande med inköpspriser, moms m.m.? Haha kanske dum fråga men men vill gärna ha tips :laugh:
Mvh Sofie

Sv: Hjälp affärsplan

Det är ju i princip omöjligt att lägga upp en budget utan att veta något om hur priserna och efterfrågan ser ut på marknaden. Självklart kan du ringa leverantörerna och be om prislistor m.m! Det skulle vara något av det första jag gjorde. Och kolla efterfrågan hos dina potentiella kunder, gör en marknadsundersökning innan du startar upp där du kan fråga om bland annat vilka märken kunderna skulle vara extra intresserade av. Sen brukar det oftast vara så att man kan få "mängd- och kund-rabatter" om man beställer mycket från samma leverantör, så försök göra det i så lång utsträckning som möjligt. Försök bygga upp en bra deal mellan er. Hm ska se om jag orkar leta reda på alla företagsmappar någonstanns sen, isf kan jag återkomma till tråden.

Sv: Hjälp affärsplan

Har du en affärsidé och hur lyder den?

Du kan inte vara allt för alla. Du måste bestämma dig för till vilka kunder du skall sälja och vad. Sedan måste du hålla dig till det. Man positionerar sig genom att sälja mer för lite mer pengar eller mindre sortiment till mindre pengar. (lyxartiklar eller billiga)

För att köpa in lager måste du ha ett rörelsekapital. Det finns för branchen olika lageromstättningshastighet, har du kollat det för denna branchen?

Isåfall tar du

Lagringstid
+kundkredittid
-Leverantörskredittid
= Antal dagar du måste ligga ute med kapital

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka