Hjälmar..??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bopplan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 333
B

Bopplan

Vad har ni för ridhjälmar? Ska köpa en ny men vet inte vad jag vill ha för någon!! Förslag? Please..? ;)

Sv: Hjälmar..??

Jag har en CRW Hi-Lite Plus och en AeroWave ventilationshjälm. Båda är bekväma och bra, men nästa hjälm jag köper kommer att vara en lättviktshjälm, en Casco eller Horkas lite billigare variant. Tror att de sitter bättre på mitt icke-standardformade huvud eftersom de är ställbara i passformen.

Jag är av samma anledning väldigt nyfiken på Penta-hjälmarna som diskuteras i en annan tråd här...

Jag har en GPA titanium, en Charles Owen Showhat, en äldre Wembley hjälm.
Har även haft en troxelhjälm. Är nöjd med alla de jag har och har haft!
Sålde dock min troxel eftersom jag har så många.

Alla är bekväma och har bra passform. CO:n är den jag tycker är allra snyggast och den som sitter allra bäst på mitt huvud. Dock så tycker jag GPA:n är snygg och bra, man blir aldrig svettig i den - när det är varmt och man har på sig CO:n så kan det riktigt koka i den emellanåt - och man får huvudvärk....

GPA:n gick på runt 3200:- har jag för mig, CO:n kostade runt tusenlappen och Wembleyhjälmen kostade väll runt 400:- kanske (minns ej, var så länge sen ja köpte den.)

JOFA plasthjälm. Tycker den är perfekt till att rida i skogen med, man behöver inte vara rädd för att nån sammet ska bli förstörd av väder och vind eller gå sönder när man plöjer fram genom snår och under grenar!

Tycker hjälmarna från Hööks duger utmärkt om man är hobbyryttare och inte har för stora krav. Har haft min CRW i några år nu, det enda jobbiga är att det inte är så bra vetelation. Men man ska inte klaga så mycket eftersom priset inte är så högt.

Jag har en Charles Owen Showhat, och den är fullkomligt
suverän. Dock tror jag inte den tillverkas längre (?).

har en john whitaker.. den e den absolut skönaste hjälmen jag har haft/provat iaf. gillar när dom inte går så långt ner heller (som CO) utan är skuren lite högre upp..
den e jätteskön iaf. gick på 2900:- tror jag!

Jag skulle köpt en JW hjälm!! Så fruktansvärt snygga!! :love: Skulle vilja ha en själv.. Dock kostar dom ju en slant...

Jag har en GPA och en CO. Nöjd med båda men CO:n är fruktansvärt varm!!

Har en CO som är helt suverän, många här på buke tycker dock att de är varma att rida i jämfört med ventilationshjälmarna, men det håller jag inte med om.
Har ridit i många olika ventilationshjälmar och den enda typen som faktiskt kändes svalare var GPA:n, men med mitt bäbis-huvud såg inte det riktigt klokt ut. :D

Men en helt vanlig sammetshjälm från Hööks funkar jättebra också!
Se bara till att hjälmen du köper är CE-godkänd!

Detta är min ridhjälm, GPA Titium, kostar mellan 3200-3495kr beror på vart du köper den. Perfekt hjälm att ha på sommaren då den inte väger någonting samt med dess ventilation gör att du aldrig svettas som i en vanlig sammetshjälm.
På dressyrtävlingarna har jag en dressyrhatt (fast marinblå),Christys' Fur Felt Dressage Top Hat, köpte den för att den var ursnygg och för att jag behövde en ny hatt (ville bara ge hatten lite uppmärksamhet då den förtjänar den till 1000! :bump: )

Samt en vanlig marinblå horka hjälm som ligger i skåpet i stallet då jag glömmer GPA hjälmen hemma (har inte GPA Titium hjälmen i stallskåpet då det har blivit uppbrutet en gång, blev bestulen på en del värefulla saker)

Senast ändrad:

Jag har en i sammet från Bör**s , kostar knappt 300 tror jag, den är alldeles utmärkt. Om jag hoppade eller så kanske jag skulle satsa på en dyrare hjälm, men så länge de är godkända ska de väl klara samma krav??

Har en Horka. Den har hållt bra, sitter bra runt mitt huvud men allt det där är ju väldigt indviduellt. Dock så går min hjälm rätt "långt ner" över panna och så.

jag har en jockeyhjälm.....tror det är en olympic
har en blå sammetshjälm åxå, e nog åxå en olympic......e bara dom som passar mitt konstiga huvud....:crazy:

en protection 750kr men skärmen lite demolerad pga en unghäst som gärna vill slänga upp huvudet.
ska köpa en ny Träning och tävling hjälm vet inte riktigtvikken

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
648
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka