Hjälmar, shortchaps, ridbyxor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ccarinamagdalena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 442
C

ccarinamagdalena

Jag skulle vilja ha lite tips om hjälmar. Är det någon som är helnöjd med sin ridhjälm och kan rekommendera en? Jag tycker det är svårt att hitta någon som sitter bekvämt och är snygg på skallen.
Jag skulle också vilja ha nåt tips om svala ridbyxor som har ett material som andas.

Sedan skulle jag vilja veta lite om skillnaden att rida med shortchaps och ridstövlar. Vad ni har för rekommendationer ang. detta.

Sv: Hjälmar, shortchaps, ridbyxor

Det går inte riktigt att rekommendera en ridhjälm bara för att man själv trivs i den. Det beror helt på huvudets form.
Men om du vill ha en klassisk ridhjälm så brukar Champion Showring sitta bra på de flesta, den har rätt mycket stoppning som anpassar sig. Charles Owen är väldigt ovala i passformen, medan GPA är rätt runda.

Svalast på sommaren är nog bomullsbyxor, speciellt om de bara är tygskodda. Back 2 Back hade tidigare sommarbyxor som var extra tunna och rätt billiga, men jag vet inte om de tillverkas fortfarande. De brukar finnas i de hästbutiker som är "rikig ridsportsbutik".

Stövlar vs chaps är också en smaksak, beroende på hur mycket stöd du vill ha. Men shortchaps som ofta är mjukare och tunnare än stövlar kan det kännas som man kommer närmare hästen. Vill man däremot ha med stöd i fotleden för att få stadigare skänkel så är stövlar att föredra. Men då ska det också vara läderstövlar, för konstläderstövlar är både för mjuka och oerhört täta. Man bli mycket varmare i dem och de är kallare på vintern.
Det ä en hel del pengar man får lägga ner på ett på läderstövlar, men det finns ganska mycket begagnat.

Vad jag vet så andas anky byxorna. Jag köpte ett par sommar ridbyxor på hööks förra året kostade 149 på rea, de är bra än så länge. Men i regel så är väl ljusa färger svalare. Tror att visa av euro-stars ribyxor andas med.

Jag kan inte rida dressyr i chaps så jag har det ibland på vintern när jag rider ut men inte annars. Jag vill ha stöd och då är stövlar bättre.

Hjälm är som ovan nämnt svårt att rekommendra berror på dig men Champion är en hjälm som passar många. Prova dig fram!

Jag har CRW hi-lite...älskar den. sen har jag en crw jockeyhjälm och den är ännu bättre! :banana:

Mina MH jeansridbyxor är assköna på sommaren! :love: Underbara!:D

Jag föredrar att rida med shortchaps, det ger mer rörlighet åt fötterna, men som sagt stövlar ger bättre stöd. Jag är toppennöjd med mina Jackson shortchaps!

jag har en jacson hjälm som jag älskar :love:

rider nu i läderridstövlar eftersom jag har tappat bort mina chaps. e jag bara ute i skogen är det vanliga ridskor som gäller. stövlar ger en stadigare skänkel och man behöver inte driva lika mkt (känns det som). chaps är bra eftersom man inte måste krångla med att byta från skor till stövlar och tillbaka. alla som har gått i ridstövlar vet ju hur (o)bekvämt det är :p

Har en Charles Owen showjumper (ljusa läderband) som jag älskar. Sitter väldigt bra o är nätt i modellen, till skillnad från många andra sammetshjälmar! Har även en CO showhat, oxå bra.
kolla www.henrikssonsridsport.se

Ridbyxor - gillar Pikeur, Sarm Hippique & Euro Star. Har ett par pikeur som känns väldigt svala i tyget, tror de heter Montana.
Se länk ovan.

Gillar inte ridstövlar så även om jag har ett par Tampa (mkt bra) så brukar jag rida i skor o strumpor o om jag ska rida dressyr el hoppa så har jag leggins oxå.

Horsen skrev:
Jag har CRW hi-lite...älskar den. sen har jag en crw jockeyhjälm och den är ännu bättre! :banana:

Mina MH jeansridbyxor är assköna på sommaren! :love: Underbara!:D

Jag föredrar att rida med shortchaps, det ger mer rörlighet åt fötterna, men som sagt stövlar ger bättre stöd. Jag är toppennöjd med mina Jackson shortchaps!
Vad står MH för på dina jeansridbyxor? Är dem knäskodda? Varför tycker du om jockey hjälmen ? Vilka fördelar har den jämfört med den andra?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 993
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2