_FiA_

Trådstartare
Brukar ni rida med hjälm när ni tränar/rider ut? hur gör ni på tävling?
Om ni inte/ eller använder hjälm varför?:banana:

Sv: Hjälm

Jag har inte hjälm när jag tränar hemma i ridhuset eller på banan, men när jag rider ut.
På framridning är det keps och i klasserna är det hatt.

Varför? Bekvämlighet.

Rider jag unghäst eller häst som jag inte känner har jag hjälm.

Jag har hjälmhatt (CE-godkänd skyddshjälm).

Varför? Hatten skyddar mot väder och vind (och hör hemma i westernvärlden. :p) och skyddshjälm räcker gode bra åt mig.

Rider jag däremot hästar som jag inte känner, så är det hjälm på, precis som Sidekick.

Jag är jättedålig på att rida med hjälm... Hemma gör jag det när ponnytjejerna är i stallet, mest för att stallägaren har antytt att hon gärna vill det, för deras skull typ... Men även för att min hjälm inte passar, och jag är för snål för att köpa en. Rider med mammas gamla vinröda från 1800-talet :D

Rider jag ut är det hjälm som gäller, eller om jag ska göra nåt som jag känner mig lite osäker med (hoppa tex :p)

Så det blir mest keps. Hatt på tävling!

Jag använder hjälm då jag rider där unga kan se mej. Annars slarvar jag:o......

Och jag tävlar inte. Men skulle nog inte ha hjälm om jag gjorde det.

Då är det dags att ändra lite.......
Keps får inte bäras vid framridning på tävling.

:)
/Mike

…och andra tävlingsorganisationer än wras finns inte heller, eller?

Då är det dags att ändra lite.......
Keps får inte bäras vid framridning på tävling.

:)
/Mike

Aha, sen när då? Alla gör det.
På AQHA tävlingarna säger dom bara att man måste ha något på huvudet.
Berätta gärna vart i AQHAs regelbok det står att man inte får ha keps (som majoriteten har) och vad man får ha.
Jag tävlar inte inom wras, om det är där den regeln finns:cool::cool:

Jepp, wras har den regeln. Hatt eller hjälm.

Jag rider nästan alltid med hjälm. Undantag är om det är väldigt varmt ute och vi ska träna på ridbanan. Jag har ingen ventilationshjälm. Så då blir det keps.

Eller om det är väldigt väldigt kallt ute. OM jag rider då så blir det med tjock mössa på...

Oftast hjälm när jag tränar, om jag inte tycker det är för varmt eller jag glömmer hjälmen (börjar man bli gammal och senil är det lätt hänt). :angel:
Alltid hjälm när jag rider ut.
Hatt på tävling. :D

Brukar ni rida med hjälm när ni tränar/rider ut? hur gör ni på tävling?
Om ni inte/ eller använder hjälm varför?:banana:

jag har efter många år fått förståndet att ha hjälm.(blev mer rädd om mitt liv då jag fick barn) Tidigare var de bara då jag red unghästar o hästar jag inte kände. Tror jag ridit 2 gånger utan i år. Har världens fulaste hjälm som måste uppdateras så sist när vi tog kort så var jag utan.

Sist jag ramlade av så var jag utan. Samma dag som jag föll i backen så satt jag o tänkte på hur tunn skallen är.:crazy:de var någon som sa att de var lika som o släppa ett ägg i asfalten.... så går jag o rider utan hjälm iaf o åker i backen. Näpp.. jag kan bara säga en sak... mitt liv är för dyrbart för att vara dum. Nu ska jag åka o köpa en snyggare hjälm i dag så kanske jag även vill ha med den på kort :rofl:

Har ridit utan hjälm men efter att en god vän dött för att hon ramlade av sin häst och inte hade hjälm på sig så har jag ändrat uppfattning. Ytterligare en vän lever idag för att hon just hade hjälm på sig då hon bara skulle skritta hästen runt på stallbacken. Eftersom det kan innebära skillnaden mellan liv och död så väljer jag liv, hur töntigt det än verkar i riktiga cowboykretsar.

Jag försöker alltid rida med hjälm, men har jag inte min egen med så finns där oftast inte någon som passar och då har det hänt att det blivit utan. Har hänt att jag har skrittat hästar jag känt på tävlingar när jag väntat på deras ryttare. Tävlar inte själv, men den dag det sker kommer nog hjälmen va med det första året iallafall. Har också hänt att jag hoppat upp och ridit utan hjälm på ponnyerna som går ponnyridning på jobbet när dessa varit lite pigga.

Till dem som tycker det är för varmt; prova casco youngster. Hittade en i svart-beige som jag gillar. Lite bättre ventilation än min gamla jockeyhjälm...

ALLTID hjälm! Och det är jag tack och lov uppväxt med! Den har inte räddat mitt liv på säkerligen 20 år men jag ångrar inte att jag ALLTID har den hemma för det sista året har den faktiskt räddat mitt liv minst 1 gång!

På tävling har jag dock använt hatt... (kan nästan känna sig tvungen till det, även om man inte är det!) Tycker det är lite synd att traditionen inom western är sådan... Vaddå??? Är westernryttare mer korkade i huvudet, så de har inte så mycket att vara rädd om??? Den uppfattningen har jag ju inte för övrigt så... vad an detta!

Personligen skulle jag faktiskt föredra att det fanns regler som gjorde gällande att man brukar hatt först när man kommit till en viss nivå i sitt tävlande (som inom dressyren tex.) ;) Men det är ju förståss jag som ridit engelskt i hela mitt liv och är uppvuxen med oerhört mycket säkerhets tänkande runt häst hantering som tänker i dessa banor!!!

Och Fia... behåll hjälmen på så lääänge du vill!!! ;)

oftast hjälm, o definitivt nu när jag har en unghäst som ska ridas in...
hjälmen var till god hjälp bara för en månad sen när jag bröt handen mot sadeln o åkte av efter det, huvudet fick en ordentlig smäll vem vet hur det gått om jag inte haft hjälm!
jag red ofta utan hjälm på min gamla häst, men bara på bana o i ridhus, om jag inte skulle galloppera, då åkte hjälmen på även då.
ramlade av aldrig av denna häst, men började tänka igen då en kompis åkte av min häst... det kan bli farligt när man blir för säker på sig själv. tyvärr!

Liknande trådar

Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
660
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
190
Senast: Kristall10
·
Utrustning Ska prova skicka efter hjälm och har storlek 58 på min nuvarande. Hjälmarna finns i M 54–58 och L 59-61, back on track hjälm. Vilken...
Svar
16
· Visningar
1 151
Senast: aglaonema
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka