S

Stallflicka

Kom på att tänka på en sak när jag kollade på hästhoppning på tv. Vet inte om det var efter ritten eller före som nån ryttare knäppte upp spännet på hjälmen. Då slog tanken mig, vad skulle hända om den föll av ner på marken? :crazy:
:banana:

Om det händer så länge ryttaren är på banan innan denne har ridit över mållinjen så borde den väl bli diskad. TR gäller väl för alla att hjälmen ska sitta på huvudet, även om den inte alltid sitter fast.. Efter mållinjen tror jag inte att det spelar någon roll..

TR gäller inte för internationella tävlingar där gäller FEI´s tävlingsreglemente och enligt det behöver man inte ens ha ett hakband på hjälmen.

men det spelar ingen roll på häst tälvingar..
där får man tappa hjälmen och nån funktionär får ta och ge ryttaren den..men det är väldigt onödigt, men får mycket tidsfel ehhe

Jag kommer faktiskt ihåg en världscuphoppning jag såg på tv för ett par år sen, då red John Whitaker och över ett hinder så tappar han hjälmen, han hade hakbandet löst åtspänt men han fortsatte och rida... blev inte diskad eller något...

borde ju fortfarande vara så...

Jan Tops skakade av sig hjälmen under en hoppning. Men om ryttaren skrittar ut, då knäpper dom upp hjälmen. Det hade varit pinsamt om den föll i backen då :D

Kram Favina :bump:

????

Upp till nationell tävling gäller TR.
På internationell nivå gäller som Fio skrev andra regler.

Men var det inte en fransos med en ENORMT "rörlig överkropp" som ALLTID fick av sig hjälmen när han tävlade?
Minns att när han gjorde det där "kastet" med överkroppen över hindret, så satt hjälmen MAX till tredje hindret, sedan flög den som en katapult! :D

haha.... ja jusst det :D asså då borde man ju fundera på att dra åt hakbandet lite eller köpa en ny hjälm som passar lite bättre :)

Jag tror att det kom nån ny regel för nått år sedan som tvingade alla på internationella tävlingar ha hakbandet knäppt under ritten.....

Ok. Så det händer inte någonting om dom skulle tappa den ;). Fast själv hade jag spänt fast den :angel: hehe.. fast som ordspråket säger: "Har man nått i huvudet så skydda det med hjälm" :D.

jo men i det här fallet så hade han hakbandet knäppt... men det hände något på det hindret... minns inte om de kom i otakt eller något sånt... det var som sagt ett tag sen..m en han fick fullfölja...

alltså personligen om det hade varit jag som hade ridit ett världscup kval så hade jag inte avbrutit för att ja g tappat hjälmen eller få massa tidsfel för att ta på mig den... :D

I hans fall så hade han inte ens ett hakband!
Många av ryttarna på den nivån hade inget hakband alls på den tiden!
Men de har bättrat sig nu, nu har de ju oftast de nyaste och säkraste hjälmarna, med hakband som de spänner fast.

Nej jag hade nog inte heller avbrutit tävlingen för det och fått tidsfel ;) :D.

Nej, det stammer inte. Dermott Lennon (irlandsk hoppryttare) tavlar ALLTID i sin "lycko-hjalm". Den haller mer eller mindre pa att ramla i sonder, men han har den i alla fall - for den hjalper honom att vinna. :D

Aven manga andra ryttare pa den nivan har inte "riktiga" hjalmar, utan mer en hatt som ser ut som en ridhjalm. Speciellt de lite aldre ryttarna som var med pa "den gamla goda tiden", da hjalm var nagonting for barn och handikappade.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 302
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mars
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 582
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden