Hjälm vid ledning av häst på tävlingsplats?

Sv: Hjälm vid ledning av häst på tävlingsplats?

Jag tror inte att det finns en sådan regel.

Det enda jag hittat är att hästen måste ha träns och synlig nummerlapp samt att ska man leda hingst måste man vara minst 16 år

våran tävlingsledare hade fått för sig att man va tvungen att ha hjälm när man leder häst på tävlingsplats...
alla vi tävlingsryttare såg ut som frågetecken. aldrig hört förut nämligen. Och han hävdade att det står i TR.... Jag var högst tveksam och trotsade detta.

Läste igenom TR I och Dressyr och hitta inget. Tänkte om jag missade det?

nu var det länge sedan jag tävlade aktivt men är det inte vid hantering av unghästar på tävlingsplats du ska ha hjälm inte andra hästar?? Hingst kan ju vara ett undantag men det får ju varje hingstägare ha koll på själva.

Vore ju konstigt om man skulle behöva.

Jag har aldrig hört nån få tillsägelse om det.

Jag har hört att det e nytt för i år att alla på tävlingsplats som är yngre än 18 måste ha hjälm på sig vid alla hantering av häst. Men jag kan inte hitta det i TR...

Det ända jag vet är att hästen ska ha huvudlag samt synlig nummerlapp

Kan du inte be tävlingsledaren ta fram var hen läst det?
Har kollat igenom TR1+2+3 och inte hittat ett jota.

Till alla.. Tack för att ni kollat

Jag kollade själv men tänkte att jag ville ha mer kött på benen så att säga.
Ska konfrontera denna peraon snarats!

det är inget jag känner till, står det inte i TR så får man uppenbarligen det.

haha, jag är nog ensam om att ha på mig hjälmen typ hela tiden.. :angel: :rofl: har alltid hjälm när jag lastar, sen är den liksom på - även när jag sitter i bilen, anmäler mig osv.. :p

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka