Hjälm + väst

ufot

Trådstartare
Flög av unghästen idag. Slog mig inte som tur var, men hjälmen fick sig en rejäl smäll. Blir nog till att köpa en ny...
Har ni några tips på en bra lättviktshjälm, gärna utan skärm för under 1000-lappen, gärna billigare?
Funderar på Lami-Cell Tranformer ridhjälm eller CRW Coolmax ridhjälm. Båda från Hööks. Erfarenheter av dessa?

Funderar även på att köpa väst. Har dock inte så mycket pengar. Finns det någon vettig säkerhetsväst för under 1000 kr? Kollar lite på STEEDS panelväst, från Hööks. Är den något att ha? Går det att röra sig med den?

Sv: Hjälm + väst

Jag har ingen erfarenhet av de hjälmar du nämner, men däremot har jag en CRW Hi-Lite Pro Plus och har haft andra CRW-hjälmar. Inga lättviktshjälmar, dock. Jag har varit nöjd med kvalitén och passformen. Troligen kommer jag att köpa en lättviktshjälm med god ventilation till sommaren då jag lätt blir lite illamående av "vanliga" ridhjälmar i värme.

Horze Mosaic är en säkerhetsväst som kostar 979:-. Jag har inte provat den själv, men den har små paneler.

Tack för ditt svar!
Googlade runt lite angående säkerhetsvästar. Fastnade för hansbo smart rider. Kostade 1120 kr. Blev lite förvånad angående storlekarna - enligt måttabellen ska jag ha barn L. Brukar annars ligga på vuxen S. Har i alla fall beställt denna. Hoppas den passar. Känns lite säkrare med säkerhetsväst när unghästen har sina spralliga dagar...

Båda hjälmarna är kanon, dom är ju rätt jämnlika ändå. Däremot är lami-cell snyggare och den passar mitt ovala huvud bättre än CRW-varianten.

Ska ta mig en tripp till Hööks här i nästa vecka och titta på hjälmarna.
Har nu en jockyhjälm, men det blir lite dyrt i längden om man ska byta den efter varje vurpa... Kanske bättre att köpa en lite billigare hjälm och byta den oftare? Dessutom har jockeyhjälmen noll i ventilation och var något varm förra sommaren...

Ufot som hade samma hjälm i över fem år. Köpte en ny när unghästen kom in i bilden och glad är jag för det efter dagens strapatser...

Jag har en lamicell master som extrahjälm då jag inte vill använda en finare hjälm till vardags (min häst är lite speciell och ibland kan jag få ett par fina flygturer.)

Den är varken varm på sommaren eller kall på vintern. Jag känner knappt av den när jag har den på huvudet och den har ratt bak så du kan spänna upp den om du vill ha in en mössa under tex. Köpte den då jag tyckte den var lite stilrenare än lamicell transformer. Bra pris på den är det också, visserligen lite dyrare än transformern men jag är mycket nöjd!

Jag har en säkerhetsväst i stl barn L fast jag är vuxen och normalt drar stl S. Det har att göra med rygglängden antar jag, jag är kort och de flesta vuxenvästar jag provade var för långa och tog i bakvalvet...

Lamicellen är jättebekväm(beror klart på vad du har för huvudform), den rekomenderar jag verkligen. Håller bra också.

Jag har en riders company väst (med paneler,som racesafen). Jag kommer inte riktigt ihåg vad den kostade, köpte den för 2 år sedan(och den ser fortfarande ny ut efter att man tvättat den!). Tror den låg på drygt tusenlappen. Men då köpte jag juniormodell. Jag är 160 och har strl S och jag kan utan problem ha den (dessutom är den väldigt ställbar, min mamma som har M kunde ha den). Vet inte rikigt vad den kostar i vuxen strl, kanske 1500kr? Kolla annars begagnat, säkerhetsvästar blir ju inte förstörda på samma sätt som en hjälm om man trillar av med dem. Denna västen är jättebekväm(mkt bekvämare än racesafe).

Jag rekommenderar Lamicell Master. Tycker ärligt talat att Transformern är väldigt ful och ser fruktansvärt plastig ut.
Trots ställbar storlek ser den inte heller ut som en cykelhjälm.

Jag har en Lamicell Transformer och jag älskar den, den är jättebra! :D

Min väst är en 200;- väst från Börjes hehe. Kardborre. Älskar den! Tänker inte köpa med dragkedja igen, den går sönder så lätt för mig!
Dock fick vi sy på extra kardborrar, den gick upp annars. Men värt det eftersom den bara kostade 200 kr. Köpte den i Falsterbo :D
Lätt att röra sig i den, mycket bekväm :D

Bild så som den såg ut när jag köpte den : http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...147504_100001651924501_738679_606152845_n.jpg

Och nu : http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...1226568376_1783948266_1578320_862875168_o.jpg lite dålig bild men ändå.

Jag har Lamicell hjälmen från Hööks å är jätte nöjd. Har även en annan lättvikts hjälm som går på 999 kr men minns inte märket :o men inte från Hööks iaf. Hansbo västen kan jag rekomendera. Mkt bekväm. Är stora i stl.

Mmm...
Wembley har en rätt ok hjälm utan skärm. Går att få tag i hos My best friend. Ullared hat ett ok utbud av västar som är lätta...

Liknande trådar

Utrustning Efter en olycka för 2 veckor sedan måste jag byta ut både hjälm och väst. Hjälmen tog en stor smäll. Och västen klipptes sönder av... 2
Svar
29
· Visningar
3 372
Senast: Wilfa
·
Utrustning Hejsan! Jag ska i höst köpa häst och känner att jag vill ha ny säkerhetsutrustning och även ridstövlar. Behöver något bra som inte går...
Svar
19
· Visningar
1 723
Senast: Louiisee
·
Kropp & Själ Jag skulle gärna cykla med hjälm om jag hittade en som var tillräckligt bra och skön och inte allt för ful. Men var hittar man...
Svar
3
· Visningar
995
Senast: McFlurry
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 506
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka