Hjälm eller inte hjälm

A

ande

Grabben ska på pulka/snowracer dag på sportlovet. På inbjudan som han fick, stod hjälm inom parentes. Hur ska man tolka det?

Sv: Hjälm eller inte hjälm

Jag skulle tolka det som att hjälm är bra, beroende på vem som ordnar osv men hjälm skyddar ialla fall, speciellt när det är flera barn som ska åka tillsammans!

Fråga! Vi hade friluftsdag på min skola igår och de elever som fick åka utan hjälm skulle ha med lapp hemifrån att det var OK för föräldrarna. Vi var tydliga med detta.

att han ska ha hjälm med sig såklart. Vad skulle det annars betyda, att han INTE ska ta med sig den?

Det torde väl betyda att man ska hjälm när man åker? Annars hade de väl inte skrivit något?

Jag skulle tolka det som att hjälm är frivilligt men bra. Och så skulle jag skicka med mitt barn hjälm...

Hjälm! Det var nog bara en påminnelse om något självklart. Våra barn måste till och med ha hjälm när de bara åker stjärtlapp i en liten backe. Jisses vad ofta de krockar med sina huvuden (hjälmar då) Se till att hjälmen skyddar pannan! 90% av alla hjälmar som barn har sitter fel. Många får dessutom tofsmössor med som de ska ha under :crazy:

står det inom parantes skulle jag tolka det som frivilligt.. men vem som inte är bakom flötet eller pucko skulle släppa iväg sina ungar i pulkabacken/skidbacken utan hjälm?

Håller med!

Men man förvånas när man är i pulkabacken hur många ungar som faktiskt åker UTAN hjälm. Även riktigt små barn släpps glatt nedför backen i fullfart utan hjälm. Jag har förvånats över detta i flera år.....
Sist jag var i pulkbacken gjorde jag ett lite överslagsräkning och det var ca 50/50 med och utan hjälm.Det var barn från 1 år upp till 12 som åkte (ungefär då)....

Mitt barn har alltid hjälm och kommer ha det i många år till!

Grabben brukar ha hjälm när han åker snowracer & pulka i den stora backen Han har en hockey hjälm.
Tyvärr har grabben blivit retad för att han har hjälm när han åker i pulka backen.

Har en 10 årig kille i bekantskapskretsen som för ett tag sen lyckades med konststycket att krocka med en lyktstolpe när han åkte pulka. Slutade med akuten och konstaterad spricka i skallbenet samt observation på sjukhus 3 dagar (ute i backen utan hjälm av okänd anledning).

Så. Även om man blir retad så är det mer värt än en spricka i skallen. Kan jag tycka.

Har en 10 årig kille i bekantskapskretsen som för ett tag sen lyckades med konststycket att krocka med en lyktstolpe när han åkte pulka. Slutade med akuten och konstaterad spricka i skallbenet samt observation på sjukhus 3 dagar (ute i backen utan hjälm av okänd anledning).

Så. Även om man blir retad så är det mer värt än en spricka i skallen. Kan jag tycka.
Visst har du rätt Roxer, Man ska vara rädd om huvudet.
Idag hade grabben fått en ny inbjudan till pulka dagen.
Nu ska alla barn mellan 6-8år ha hjälm när dom åker pulka/snowracer.
Barnen mellan 9-12år rekommenderas att ha hjälm när dom åker i pulka backen.

Hade inte du en liknande tråd om hörselkåpor ?

Jag tycker att du skall sluta bry dig i vad andra tycker om hjälmar på din son, ni är rädda om honom och hans huvud alltså har han hjälm.

Grabben hade hjälm när han åkte nu under pulka/snowracer dagen. Tyvärr var inga andra barn i grabbens ålder som hade hjälm när dom åkte pulka/snowracer.

Synd för de barnen om de hade slagit i skallen !
Jag var & hjälpte till på en pulka/snowracer dag nu under sportlovet. Barnen var mellan 6-14år. Av 18 barn hade 7 barn hjälm. Till min stora förvåning var de några barn i 10-12 års åldern som hade hjälm när dom åkte pulka/snowracer.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 979
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Vilka skydd har era barn när dom åker i pulkabacken? Båda mina grabbar har: hockeyhjälm med galler, knä skydd & säkerhetsväst när dom...
2
Svar
23
· Visningar
3 019
Senast: turbofling
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 517
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar