A

AtletShipping

Nu på fredag får jag hem min nya häst!
Han är ett halvblod, 160 i mkh, runt 500 kg, 15 å, kommer förmodligen direkt från betet och har inte blivit riden ordentligt på 2 år utan bara lite då och då, så jag misstänker att här behövs odlas muskler.
Han ska stå i en hage utan gräs nästan, men vad ska jag ge han?
Har ingen höanalys ÄN men vet att hösilaget är har ca 52% ts/kg och har bra värde, bla lite höga protein värde och energi.
Hade tänkt ge han hösilage 7kg och resten i halm om det behövs, men han har troligen inte ätit hösilage på ett tag så ska jag då ge hälften halm och hälften hösilage? tills hans mage vant sig?
Vet att han brukar får havre och betfor när han är uppstallad, men inte hur mkt.
Hade bara tänkt låta han stå första dagen och skritta han nästa dag och för att sedan rida mer och mer beroende vad han har för kondition och muskler.
Vad tycker ni jag ska ge han? jag vet att det blir svårt utan analys men han kommer på fredag och analysen dröjer ett tag!
Så hur mkt ska jag öka med kraftfodret, ska jag ge han kraftfoder första dagen el bara halm och hösilage?
Vad hade ni gjort?
 
ta det försiktigt med hösilaget i början, blanda upp med halm som du själv skrev om.
Låt honom vänja sig, tugga hösilage o halm och ge honom lite foder fram emot kvällen.
Foder är alltid svårt.Hör med ägaren vad hon/han tycker
 
jo det låter nog som en bra ide att blanda med halm. skulle jag nog gjort. ge det mesta av maten å stråfodret på kvällen så blir natten inte lika tråkig för pållen...
 
Hästen ska ha minst 1 kg ts grovfoder (skriver man så?) / 100 kg kroppsvikt. Så om du skulle ge den bara hösilage så skulle den alltså behöva minst 10 kg. Om du ger den 7 kg hösilage så behöver den ca 2 kg halm oxå. :)
 
Jo, det stämmer. Alltså om fodret är har en ts (torrsubstans) halt på 100% så betyder det att det inte innehåller nåt vatten alls.
 
Har ingen höanalys ÄN men vet att hösilaget är har ca 52% ts/kg och har bra värde, bla lite höga protein värde och energi.

Hur vet du det utan analys?

mvh Jessica
 
De som håller i hösilaget i stallet som skördar det osv sa berätta det men vet inte hur dom vet det utan analys.. ts har jag bara gissat eftersom höet varken är torrt lr riktigt blött (typ hösilage)
 
Jag kan inte mycket om foder men min spontana reaktion är att om hästen kommer direkt från betet och bara har ätit gräs så skulle jag, utöver vad du nu väljer för foder, vilja avvänja från gräs genom att trappa ner betestiden per dygn succesivt. Men det kanske du redan har tänkt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 304
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 058
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp