Miiip

Trådstartare
Nu har jag äntligen hittat en medryttarhäst som jag kan tänka långsiktigt med. Och slippa säga hejdå till efter någon månad/vecka. Familjen som har henne är jätte trevlig och vill inget annat än väl. Det dom vill nu i början är att jag ska hjälpa dom att bygga upp hennes muskler sakta men säkert. Ridningen vet jag hur vi ska lägga upp. Men fodret :confused: Just nu står hon på enbart korn och hösilage. Och det borde väl inte täcka alla hennes behov? Jag har erbjudit mej att försöka hjälpa till så gott jag kan med fodret men jag är verkligen ingen hejare på det. Men om man bortser från grovfodret så måste hon väl ha något annat som kraftfoder? Förra stallet jag var i fodrade med FiberGi och det täckte behoven på dom hästarna väldigt bra och det behövdes inte fodras med något annat på sidan av (vitaminer, mineraler osv). Skulle det kunna vara en lösning här också? Fibergi alltså...
Hu, jag känner mej väldigt förrvirrad just nu för jag kommer inte riktigt ihåg hur man räknar ut allt heller. Hjälp skulle behövas...
 
Hösilage och korn kan mycket väl täcka hästens behov. Det beror ju helt och hållet på vad höet innehåller.

Är silaget analyserat? Annars får man utgå från hur hästen ser ut. Har den stått på samma foderstat en längre tid och är i lagom hull osv, så klarar den sig säkert på det. Det som däremot INTE märks lika lätt är om mineralerna inte räcker till eller är i obalans.
 
Vad jag vet så är inte silaget analyserat. Dom har i alla fall inte sagt något om det.
Hon har stått på samma foder sen i somras då dom köpte henne. Just nu ser hon väldigt rund ut om magen men är ganska tanig över rygg och rumpa.
finns det överhuvudtaget några vitaminer och mineraler i det hon nu får?
 
Det finns mineraler och vitaminer i både silaget och spannmålet men utan analys kan man inte säga hur mycket.

Jag tycker det låter som proteinbrist. Jag skulle nog försöka byta något kilo silage mot ett kg lucernhack och se vad som händer. Det kan också vara idé att ge lite Selen och E-vitamin, ex 10 ml Basic E.

Det är ju inte så lång tid kvar av säsongen, innan det är dags för bete, så det är ju ingen idé att börja joxa med analyser om det inte redan finns en tagen. Du kan ju alltid höra med leverantören, och/eller några av hans övriga kunder. De har kanske gjort analys.

Se till att få tag i ett analyserat foder till hösten, så är det lättare att göra en korrekt foderstat.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 940
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 266
Senast: Bobloblaw
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp