Tosche

Trådstartare
Nu äntligen är det dags att ta hem min häst.
En 16 årig fullblodsvalack.
Nu till saken.....jag blev lite osäker på hur jag ska göra med fodret.
Han äter nu granngårdens original pellets, betfor och mineraler varje dag.
Han blir knappt riden......som högst 1 gång per vecka.
Han går i mindre hagar och hans sommarbete var i den storleken att den blev "uräten" på en vecka.
När han kommer till mig så kommer han gå på lösdrift med 5 andra hästar.
Flertal Jättestora hagar!
Kommer väl kanske ridas 4-5 ggr per vecka.
Hur gör jag med fodret??
Ska jag fortsätta med samma dos eller ha bra kvalité på höet/betet?
Förslag mottages gärna :)
 
Ge honom en långsam övergång till det nya d v s ge honom det han är van vid till att börja med och ändra om det till vad som passar honom och hans behov i hans nya liv.

Vad som kommer att passa är omöjligt att säga utan att veta mer om hans egna behov, innehåll i grovfoder, kvalite på betet och vilka mängder han får. Så börja med att ge honom det han är van vid och gå långsamt över det som passar honom på det nya stället alt behåll det gamla om det ser ut som han mår bra av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 880
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 582
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 572
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp