I

InaNorlin

Jag har en 15-årig varmblodstravare, som haft en del magsår under sin travkarriär. Nu är det så att han 2 gånger under ca 5 månader fått små anfall av kolik. Då bryr han sig inte om någon mat alls. Sen räcker de att jag går med honom i 15-20 min, sen är allt frid o fröjd igen och han bajsar o pustar ut!
Vad kan jag ge honom för o förebygga att detta händer?
Linfröolja? Loppefrö? Jäst? Örter?

Han äter krossad korn o krossad havre + betfor. Har nu valt o ta bort kornet för o se ifall detta hjälper och istället plussat på lite hö. Eftersom han nu inte går något under den värsta vintern!

Väldigt tacksam för svar från dem som varit med om liknande eller som helt enkelt är säkrare på den fronten är vad jag är! :)
 
Sv: Hjälp!

Jag har en 15-årig varmblodstravare, som haft en del magsår under sin travkarriär. Nu är det så att han 2 gånger under ca 5 månader fått små anfall av kolik. Då bryr han sig inte om någon mat alls. Sen räcker de att jag går med honom i 15-20 min, sen är allt frid o fröjd igen och han bajsar o pustar ut!
Vad kan jag ge honom för o förebygga att detta händer?
Linfröolja? Loppefrö? Jäst? Örter?

Han äter krossad korn o krossad havre + betfor. Har nu valt o ta bort kornet för o se ifall detta hjälper och istället plussat på lite hö. Eftersom han nu inte går något under den värsta vintern!

Väldigt tacksam för svar från dem som varit med om liknande eller som helt enkelt är säkrare på den fronten är vad jag är! :)
Så mycket hö som möjligt och därefter lägga till kraftfoder om det behövs (sällan man behöver ge kraftfoder om man har ett hyggligt hö) Se därefter till att hästen dricker ordentligt. Har du vattenkopp kan du ställa in en hink eller murarbalja också. oftast föredrar hästarna att dricka ur sådana och dricker då mer. Det minskar risken för kolik.
 
Sv: Hjälp!

Vår hö är helt OK, har ingen analys för dagen, men han håller sig fin.
Han har en murarbalja både ute och inne och dricker nästan en hel på natten o likadant ute, så han dricker så de räcker.

Men jag har ju fått reda på (genom hästpratare osv) att hans mage är orolig, men har bättrat sig kolosalt efter sin karriär på banan
men även sen jag fick hem honom till mig. (Har honom på foder)
Så det är kanske så att han behöver hjälp o hålla mage o tarmar i trim.
 
Sv: Hjälp!

Jag skulle inte ge korn och havre till en häst med magsår, eller lätt för att få kolik... det ger (hmm, högre eller lägre??) PH värde och ökar risken för magsår. Ge ordentligt med hö och kanske betfor, olja, linfrön??
 
Sv: Hjälp!

Jag har hört att Pavo Slobbermash fungerar mycket bra för många kolikhästar/maghästar. Är dock inte mer insatt än så, men kom att tänka på det. :P :)
 
Sv: Hjälp!

kan bara instämma att Pavo Slobbermash e verkligen superbra när det gäller kolikkänsliga hästar. sen min häst äter det har hon inte haft en antydan av kolik! bara att rekommendera :)
 
Sv: Hjälp!

Tack alla ni som svarat.
Sen jag tog bort kornkrossen så är allt frid o fröjd igen.
Kan även tillägga att jag delade 1 paket jäst på 4 måltider, detta rensade ut med effekt så att säga!
Ska läsa in mig mera på Pavo Slobbermash! :)
 
Sv: Hjälp!

Det låter bra! :)

Kornkross kan vara förödande för en hästmage, då det är svårsmält. Jag tycker du ska titta på andra alternativ, som du skriver. Vad som också är bra att tänka på ( som även står i den länk du fick ovan) är foderrutiner. Din häst behöver äta så ofta som möjligt ( lång tuggtid) och mindre åt gången. Det är också viktigt att den får stråfoder före kraftfodret, så att den tuggar igång / stimulerar matsmältningen och får igång salivutsöndringen som hjälper till att bryta ner födan, samt givetvis att den dricker ordentligt. Själv är jag nu helt beroende av Thermobar under vintern till mina hästar, då jag ser vilken skillnad den gör. Alla hästar (även de jag tyckte drack bra innan) dricker mer under vintern.

Bilder på mitt kallblodstravarsto före och efter vi bytte foder och foderrutiner. Det tog ca 2 år att komma till detta resultat, innan var hon stressad och hade magproblem, efter tävlade hon fortfarande och blev stressad vid dessa tillfällen, men kunde hantera det mkt bättre.

32082010.jpg


32082009.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hörde vi ett besök på "hästanläggning" nyligen. De hade haft föreläsning av agronomen Annica Larsson som gjort efterforskningar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 928
Senast: KungTulle
·
B
Foder & Strö Hejsan! jag och min syster har ett stort problem och vi är taksamma för alla svar. Det är nämligen dags att köpa foder snart och...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 645
N
Foder & Strö Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får...
2
Svar
37
· Visningar
4 002
Senast: aprilia
·
Foder & Strö Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp