Nya foderrön?

Sv: Nya foderrön?

O vem säger att VI fodrar med det rätta? Varför förutsätter vi alltid att vi är bäst?

Så de hästarna som går som löphästar i Dubai o drar in miljarder mår inte bra...inte heller alla PRE och lusitanos som lever i Portugal och Spanien? För de har inte grovfoder som vi.

Och andra tävlingshästar som hela tiden flyger o färdas Jorden runt.

Inte släpar de med sig silagebalar:bump:

Du behöver bara åka till NL eller Tyskland o se skillnaden i utfodring.

I DK fodrar man med 50/ 50 halm o kompletterar... OM det behövs.
 
Sv: Nya foderrön?

Havre har vi gett till häster i alla tider och det har fungera bra.

Det stämmer inte. Havre har man relativt nyligen börjat använda som hästfoder. Under tex medeltiden var det vanligare med korn, dessutom brukade man baka speciella hästbröd som bla kunde innehålla krossade ärtor.

Så här skrev jag i en liknande tråd på buke år 2003 citat

"Jag skulle bara vilja fråga om ni är medvetna om det faktum att hästar bara har fodrats med havre de sista 100-150 åren.

Innan dess var korn det stora fodersädesslaget och har så varit i flera hundra kanske tusen år.

Det har varit vanligt att baka speciella hästbröd som gavs till hästarna, dessa innehöll olika blandningar av korn och baljväxter (tex ärtor och bönor), samt linfrö.

Kanske dessa hästbröd var den tidens motsvarigheter till våra sk färdigfoder i pelletsform???"
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö jag har ett sto på 3 år som är under inridning men ej sutten på än. så kan inte direkt säga att hon arbetar. tar det lugnt och fint...
Svar
2
· Visningar
1 017
Senast: arbetsovillig
·
Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: lakrits
·
Foder & Strö Samma visa varje höst/vinter. Min skrota tappar vikt. I år börjar jag verkligen fundera på om det kan vara något fysiskt, eller...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: janta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp