H

Hæst

Jag kan inte bestæmma mig før vad som ær bæst før min hæst..
Att gå i løsdrift med enbart mindre vindskydd med tak eller om hon har det bæst i en box om natten.

Hon gillar att vara ute mycket och røra på sig men samtidigt ær hon lite ængslig av sig och kanske behøver ett eget "rum" før å kunna slappna av ordentligt om nætterna.
Hon gillar å ligga ner nær hon sover.
Men hon ær altid sur om morgonen och sparkar i væggen och vill ut om hon står i en box.

Kan en hæst ha ett bekvæmt liv æven om de måste sova utomhus?

Sv: Hjælp!

ute dygnet runt med tillgång till box eller ev. ta in henne under dom varmaste timmarna på dagen?

Nu om sommaren får hon gå ute dygnet runt på bete men till høsten tænkte jag på nær rusket kommer.
Kan en hæst trivas lika bra ute med ett vindskydd och tak eller ær box i ett stall bæst?

Det är nog väldigt individuellt. Jag har haft både hästar som gillar att sova inne i lugn och ro, och såna som blir helt uppstressade av att stå inne. Många gånger tror jag dessutom de reagerar på att de får stå inne för länge, dvs en hel natt. Så i vissa fall, när det funkat, så har jag ställt in på eftermiddagen efter ridning, och sedan blir de utsläppta till kvällsmaten i lösdriftshagen. Då blir det bara några timmar så de inte hinner bli rastlösa, hästen är ändå ett djur som inte är gjort för att stå still 12 varje natt.

Jag tycker absolut att hästen ska vara på lösdrift. Om inte annat så märker du ju om den inte trivs och kan bara ställa den på box igen?

Vi köpte en häst som hade stått inne mycket på dagarna och vänjde honom långsamt till lösdrift och nu vill han inget annat än att vara ute :D

Vad är det för typ av vindskydd? Jag rekommenderar en riktig ligghall, med fyra väggar och två ingångar på ena långsidan. Mina har alltid legat och sovit på ordentlig halm- eller spånbädd i ligghallen, sommar som vinter, inga problem. Det är ju ett skyddat hus.

det beror ju på vad hästen gillar. jag har två som lika gärna är inne som ute och är det dåligt väder vill dom helst slippa gå ut öht. kan inte föreställa mig att dom skulle vara särskilt roade av att gå på lösdrift, möjligtvis mitt på sommaren om det var varmt, torrt och massa gräs. :p

men om man ska ha lösdrift så tycker jag som pallas att det ska vara ett riktigt hus att gå in i, med en mjuk och djup bädd, plats för alla hästar att vara inne samtidigt, flera ingånger och dragfritt men välventilerat. tyvärr har jag aldrig sett en lösdrift som uppfyller kraven..... folk tycker tydligen det duger med ett litet skur med några halmstrån och plats för endast 2 av deras 20 hästar... :grin:

dessutom måste man försäkra sig om att alla får lagom med mat!

ett alternativ som jag tycker är bra om man vill ge lite mer frihet är en mindre hage direkt utanför boxdörren, så att hästen kan gå ut en sväng själv om den har lust. sett det några ställen i tyskland.

Faktiskt så har jag haft min häst hemma själv när hon skulle föla. Då hade hon tillgång till sin box i hagen. Hon gick aldrig in vid dåligt väder- men alltid vid stark sol...
Likadant efter fölet kommit ut ;)

Det är min erfarenhet också: varmt och gassande sol/mycket insekter = inne i ligghallen, snöstorm = stå ute.

Vindskyddet har bara 2 væggar men ær rymligt så alla kan ligga ner, spån finns på golvet och det ær ordnat så inget vatten kan rinna "in".
En djurskyddsinspektør godkænde den før 10 hæstar 5 stycken ska gå dær.
Jag tror det kan bli bra.

Liknande trådar

J
Träning Hade utslæpp i søndags morse denna dialogen delade mellan mig (J) och en annan hæst ægare (E) som redan va nere i stallet och høll på...
2
Svar
27
· Visningar
2 108
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar