Hjälp! Storleksfråga

Totola

Trådstartare
Är i hästköpartagen och har redan mer eller mindre köpt en häst som jag ska ha på prov under sommaren. Vill inte köpa alltför mycket utrustning iom att jag inte vet 100% om jag kommer behålla den MEN ett regntäcke och benskydd hade jag tänkt köpa iaf. :p

Vad tror ni om storlekarna? Det är en d-ponny höjdmässigt (146-147cm) kvadratiskt byggd dvs relativt kort i ryggen, den är grov i rumpa, hals och bogar, inte överdrivet grov i benen men lite grövre än genomsnittet.
Vilken täckesstorlek tror ni skulle passa? Och vilken storlek på benskydd? Skulle ni hellre ta lite mindre eller lite större storlek om det är gränsfall?

Sen vill jag jättegärna ha tips på bra regntäcken med glansig undersida (dvs inte tygfoder där det lätt fastnar smuts) helst halvhals och snabbspännen. PM:a gärna om ni inte vill "annonsera" i tråden! :)
 
Sv: Hjälp! Storleksfråga

Den borde klara sig med 135 i täcke, det gör min 155 cm häst med samma kroppsbyggnad men han kan även ha 145 om jag vill, men det hänger lite över svansen då och då skiter han på den för han kan inte lyfta den ordentligt då. Jag kan även ha cobstrl i skydd fast han har ganska smala ben. Kanske bättre att ha lite för stora men om det blir mycket stort så kan det nog skava en del.
 
Sv: Hjälp! Storleksfråga

Tack för svar! :)
Jag misstänker också 135cm men blev lite tveksam eftersom den är ganska grov.
Min förra häst var ca 154 men med hög manke så i praktiken kändes den som en maxad ponny, den kunde ha 135 cm på täcken med normal eller stor storlek men inte t ex Horse Saver som är små i storlekarna.. MEN de blev ganska korta i rumpan eftersom den hade stora rumpmuskler som täckena inte helt täckte. 145 blev väldigt stora och då sämre i passformen.
Den här kusen har ännu grövre rumpa, så frågan är om man kommer få samma problem med att den "är" en 135-a men dom täckena inte täcker hela rumpan?
 
Sv: Hjälp! Storleksfråga

135 borde väl räcka? Jag har 145 till min häst på 160 cm, och det är lagom! Och hon är "normallång" i ryggen, absolut inte kort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp