Hjälp! " Skyhögt överskott av Mangan i foderstaten

Glimm

Trådstartare
Jag har tagit micromineralanalys för första gången och det verkar vara helt knas mellan de olika mineralerna. Jättehögt Mangan, dåligt med koppar och zink. Som jag även förstått måste jag balansera manganet med stora mängder koppar och zink, men jag hittar inget tillskott på svenska marknaden som inte ökar på obalansen ännu mera eller som innehåller de mängder jag behöver. Sett att man kan beställa ren koppar och zink i utlandet men vet inte hur eller var. Manganet ligger på 400mg/ kg ts foder, så blir våldsamt överskott. Zink ligger på 45mg/kg ts och koppar på 6,2mg/kg ts så det är mycket som måste tillsättas för balans. Kan någon tipsa om var och vad jag ska beställa och hur jag ska räkna.
 
Kan någon tipsa om var och vad jag ska beställa och hur jag ska räkna.

Om manganhalten i foderstaten är högre än järnhalten balanserar du först koppar mot manganet. Vanligtvis vill man ha en Mn : Cu-kvot på 3:1 men med en så hög manganhalt kan man gå upp till 4:1. Du bör således ha minst 100 mg koppar för varje ts foder du ger din häst.

Kvoten Zn : Cu bör vara 3 :1 vilket betyder att du bör ha minst 300 mg Zn för varje ts foder du ger din häst.

ForagePlus har 15%-ig zink- och kopparproteinat. Du bör därför ge (100-6,2)/0,15 = 625 mg koppartillskott och (300-45)/0,15 = 1700 mg zinktillskott för varje kg ts foder du ger.

Du får ge en stor mängd zink- och koppartillskott men det beror på att manganhalten i ditt grovfoder är så hög. Du ligger på den maximala toleransgränsen för mangan som är 400 ppm, dvs. 400 mg/kg ts.
 
En liten trådkapning här för jag har ett liknande problem:
När min foderstat täcker min hästs behov (beräknat utifrån SLU:s utfodringsrekomendationer) så slutar den på 127mg Cu, 391mg Zn och 1010mg Mn / dag. Fe hamnar på 760mg. Detta till ett litet halvblod som hobbyrids.
Det är i grovfodret som Manganvärdena sticker iväg och kopparhalten är låg (91mg/kg foder. Cu=3,7mg och Zn=14,1mg/kg foder).
Mineralfodret vi har ger istället en Mn/Cukvot på 1,1 så den är åt andra hållet.

Vad jag förstår bör jag alltså komplettera med en hel del koppar och en del Zink för att få rätt balans mellan mineralerna? Trots att det då blir ett överskott av fler mineraler än Mangan?

Tacksam för svar, spaderÄss: du verkar ha koll på det mesta :)
 
Om manganhalten i foderstaten är högre än järnhalten balanserar du först koppar mot manganet. Vanligtvis vill man ha en Mn : Cu-kvot på 3:1 men med en så hög manganhalt kan man gå upp till 4:1. Du bör således ha minst 100 mg koppar för varje ts foder du ger din häst.

Kvoten Zn : Cu bör vara 3 :1 vilket betyder att du bör ha minst 300 mg Zn för varje ts foder du ger din häst.

ForagePlus har 15%-ig zink- och kopparproteinat. Du bör därför ge (100-6,2)/0,15 = 625 mg koppartillskott och (300-45)/0,15 = 1700 mg zinktillskott för varje kg ts foder du ger.

Du får ge en stor mängd zink- och koppartillskott men det beror på att manganhalten i ditt grovfoder är så hög. Du ligger på den maximala toleransgränsen för mangan som är 400 ppm, dvs. 400 mg/kg ts.
Jag hänger inte riktigt med på det sista du skrev, om jag har 400mg mangan/kg ts, ska inte zink vara 300mg/kg ts och kopparen 100mg/ts kg för att få en rätt kvot? Hur blir det så mycket som 1700mg/kg ts zink? Om jag ger 5 kg ts ska jag ge 8500mg zink?
 
Vad jag förstår bör jag alltså komplettera med en hel del koppar och en del Zink för att få rätt balans mellan mineralerna? Trots att det då blir ett överskott av fler mineraler än Mangan?

SLU:s utfodringsrekomendationer för mikromineraler är på tok för låga. De kan man inte gå efter. Följ istället den amerikanska fodernormen NRC 2007:s rekommendationer.

Hästen är otroligt effektiv på att blockera upptag och göra sig av med överskott av mineraler. Detta gör att hästen har mycket högre tolerans för höga intag av mineraler som t.ex. zink och koppar jämfört med andra djurarter.

Du kan följa rekommendationen ovan som jag gav till ts. Sätt relationen Mn : Zn : Cu till 3:3:1.
 
om jag har 400mg mangan/kg ts, ska inte zink vara 300mg/kg ts och kopparen 100mg/ts kg för att få en rätt kvot?

Jo, och det var vad jag skrev.

Det finns dock inga rena zink- och koppartillskott. Någon annan rekommenderade dig att köpa zink- och koppartillskott från FogagePlus. Deras produkt innehåller 15% mineraler. För att komma upp i 300 mg zink till varje kg ts grovfoder du ger så måste du ge 300 – 45 = 255 mg zink i tillskott eftersom ditt grovfoder endast innehåller 45 mg/kg ts. Om du använder zinktillskott från Forageplus så måste du ge 255/0,15 = 1700 mg av deras zinktillskott för varje kg ts grovfoder du ger eftersom deras produkt endast innehåller 15% zink. Samma sak för koppar.

Om jag ger 5 kg ts ska jag ge 8500mg zink?

Nej, du ska inte ge 8500 mg zink utan 8,5 g av det zinktillskott som ForagePlus har. 8,5 g av tillskottet innehåller 8500 x 0,15 = 1275 mg zink.
 
Jo, och det var vad jag skrev.

Det finns dock inga rena zink- och koppartillskott. Någon annan rekommenderade dig att köpa zink- och koppartillskott från FogagePlus. Deras produkt innehåller 15% mineraler. För att komma upp i 300 mg zink till varje kg ts grovfoder du ger så måste du ge 300 – 45 = 255 mg zink i tillskott eftersom ditt grovfoder endast innehåller 45 mg/kg ts. Om du använder zinktillskott från Forageplus så måste du ge 255/0,15 = 1700 mg av deras zinktillskott för varje kg ts grovfoder du ger eftersom deras produkt endast innehåller 15% zink. Samma sak för koppar.



Nej, du ska inte ge 8500 mg zink utan 8,5 g av det zinktillskott som ForagePlus har. 8,5 g av tillskottet innehåller 8500 x 0,15 = 1275 mg zink.

Så här står det på påsen: Zinc chelate of amino-acids on hydrolised soy protein - C10 H12 O8 ZnN2 Na2 - minimum contents of zinc - 15%. Without hay testing the daily dose is no more than 500mg of zinc (3.3 g preparation) Jag tolkade det som att 3,3 g motsvarade 500mg zink, så är det alltså inte?
 
Alltså jag är skitdum på matte, ber om ursäkt.
Jag ger 4,8kg ts, då ska de ha 1,7g av zinkblandningen för varje kilo ts? Alltså 8,1g per dag? Är det så jag ska räkna för att det ska bli riktigt? Och då blir det 3 g av koppartillskottet/dag?
 
Så här står det på påsen: Zinc chelate of amino-acids on hydrolised soy protein - C10 H12 O8 ZnN2 Na2 - minimum contents of zinc - 15%.

En zinkatom som är bundet vid en delvis hydroliserad proteinmolekyl är ett s.k. proteinat. Den produkt du har är ett 15-procentigt zinkproteinat.

Jag tolkade det som att 3,3 g motsvarade 500mg zink, så är det alltså inte?

Jo, 3,3 g = 3300 mg innehåller 3300 x 0,15 = 495 mg zink, dvs. ca. 500 mg Zn avrundat.
 
Jag ger 4,8kg ts, då ska de ha 1,7g av zinkblandningen för varje kilo ts? Alltså 8,1g per dag? Är det så jag ska räkna för att det ska bli riktigt? Och då blir det 3 g av koppartillskottet/dag?

Ja, ger du 4,8 kg ts per dag av ditt grovfoder ska du ge 4,8 x 1,7 = 8,16 g av zinkproteinatet och 4,8 x 0,625 = 3,0 g kopparproteinat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Måste man tillsätta järn i foderstaten eller räcker det att koppar/zink/mangan kvoten stämmer? Vet att kvoten ska vara 1:3:3:3 men blir...
Svar
0
· Visningar
723
Senast: Glimm
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 784
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 236
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 968
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp